Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagring och hårdvara??

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min första tanke var att ha Aperture på två maskiner, en macmini och en macbook.
Macminin används för att arbeta med bilderna, medan macbooken ska vara för att kunna se och lagra bilderna när jag är hemifrån.

Hårddiskarna på dessa är ganska små så därför har jag även en 250G och en 500G extern disk för lagring/arkivering.

Nu har jag bara plockat lite med detta för att testa, men börjar tveka till att det är en bra lösning.

Frågor:
Ska jag hålla mig till macbooken och komplettera med löst tgb och mus och ansluta till min 24" skärm för ergonomins skull?

Är det någon stor prestandaskillnad i aperture mellan MB(1,83 Core2Duo 2Gb intern) och en ny MBP? Gör grafikkortet i MBP mycket nytta här? Det skiljer ju rätt mycket i pris.

Kan man enkelt synka och flytta bilder/filer mellan olika maskiner och diskar och ändå behålla gjorda ändringar och raderingar?

//Håkan

Jag vet inte om jag kan svara på alla dina frågor men detta är min konfiguration som fungerar mkt bra;

Macbook 2CD, 2.0, 80 BG, delat grafikminne. + lånad 22"LCD
1xFirewire400 (500GB)
1xusb2 - 500GB

OBS - stoppade i 4GB internminne - det förändrade mer än processorn helt klart!
Jag vet inte hur fort folk här i forumet "flyger fram" på sina Stationära Apple Quads etc..men jag tycker att det fungerar utmärkt redan med min Macbook. (tro inte att jag tål sega datorer eller sega applikationer)

Har precis börjar köra Aperture2 och har nästan alla bilder som referens. Fungerar utmärkt även när jag kopplar in en extern 22" LCD.

Jag är ganska häpen själv över att det fungerar så smidigt som det gör. Har ca 25 000 bilder refererade. Det är ca 110 GB.

Vet inte om jag kan dubblera Aperture biblioteket på ditt beskrivna sätt men det finns mkt att göra ganska enkelt känns det som - TimeMachine, kopiera aperture biblioteket, backup på bildmapparna.

jag tror du kan låta aperture migrera och ordna dina mappar och masters med bestämda kriterier. skall sätta mig in i det själv bättre.

Mitt tips är:
-läs på om hur du strukturerar ditt bibliotek i aperture och hur du märker korten när du importerar dem.
-kopiera aperture databasen - ligger som en fil där du bestämmer (min ligger i Bild mappen)
-kopiera foldrarna med alla bilder 1 gång kvartalet till en annan HD.
-du kan rensa väldigt snabbt i aperture och sedan radera backuper från backup HDn om du behöver radera dessa ens...
-börja använda automator plugins till aperture för att göra batch förändingar av stora filmängder.

hopas detta hjälpte - berätta hur du fick till det till slut.

1
Bevaka tråden