Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft köper Macromedia?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-12-23 18:16

Brrr... hu. hjälp. Nu blir det vi mot dom, på riktigt... Microsoft Dreamweaver... huga.

[ 23 December 2002, 18:16: Meddelandet ändrat av: stfm ]

  • Medlem
  • 2002-12-23 18:20

Nej nej nej.... skall det onda imperiumet förstöra macromedia också... Kan dom inte konkurrera med att göra bra produkter? bara genom FUD

  • Medlem
  • 2002-12-23 18:23

Nu kan linuxfolket se sig i stjärnorna efter flash till linux... varför köper dom inte Quark istället??....

Dreamweaver som är så bra... ca en miljard gånger bättre än frontpage.... åhh herrejävlar... blir det bara frontpage kvar???

[ 23 December 2002, 18:24: Meddelandet ändrat av: nixon ]

Det vore illa om Microsoft tog över Flash. Idag används det mest för att göra coola animationer men på sikt kommer den även användas till att göra vanliga program med knappar och listboxar etc. Ungefär det man för några år sedan sa att Java skulle göra.

Samtidigt är det logiskt att Microsoft vill komma åt Flash. I flera år har man basunerat ut Web-services och deras förträfflighet men inte riktigt kunnat förklara vem som har nytta av dem. Med Flash i produktportföljen blir bilden mer komplett.

  • Medlem
  • 2002-12-23 18:29

Då kanske jag äntligen byter freehand mot illustrator.... Vet inte om jag kan leva med MS-freehand... skall MS ta bort postscript och PDF från Freehand nu... MS har aldrig stött postscript.. Inte ens deras eget sk layoutprogram ms-publisher hanterade postscript...

Förmodligen kommer ms bara att döda freehand nu... satans jävla ms..

HAHAHAHAHAHAH

Nu är MS igång igen!

Vad är på tur efter det?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-23 23:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Brrr... hu. hjälp. Nu blir det vi mot dom, på riktigt... Microsoft Dreamweaver... huga.

Men om de samtidigt lägger ned FrontPage kan det kanske gå att diskutera...

Nej nej nej nej nej. Inte Macromedia. Nej nej nej.
Argh! Ångest. Hur ska jag nu kunna sova?

Ska vi döda budbäraren?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-23 23:37

Hurra! M$ köper Macromedia för att komma över Flash. Vad tror ni de gör med alla andra program? Om M$ redan har en motsvarighet kommer det nog att ryka all världens väg. Dreamweaver kommer att bara bli FrontPage (vilka rysningar det ger). De andra programmen blir väl styvmoderligt behandlade tills de självdör. M$ vill ju bara ha Flash i .NET och sedan stoppa platformsoberoendet och Java/J2ME. Kan inte Saddam skicka en Scud till Redmond?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-23 23:38

Lugn Mattias, döda inte Ciryon, snälla!!!

Alltså, är inte M$ fortfarande under utredning för sin stora dominans...? Inte blir den väl mindre av o köpa Macromedia.
Nu får dom fan ge sig. the evil empire..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Ska vi döda budbäraren?

Don´t kill me! I´m just the messenger!

Ciryon

Microsoft hit och microsoft dit, blir så trött på de.

Som tur är så använder man inte något av Macromedias program.

Den starkaste & smartaste vinner är det inte så!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Den starkaste & smartaste vinner är det inte så!

Näpp. Den mest anpassningsbara vinner.

Konstigt. Det var just detta jag satt och tänkte om för ett tag sedan.

"Konstigt det där med Flash. Det måste vara det enda stora grejen som inte Microsoft konkurrerar stort med eller styr."

[ 24 December 2002, 02:21: Meddelandet ändrat av: Niklas Hjelm Smith ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-24 03:06

Vaaaarföööööööööör?!?!?! (Jo, jag förstår nog, men ändå...)

Förbannade *censur* MS!!

/arvid

edit: blev lite sur...

[ 26 December 2002, 01:56: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

Se så.. Låt oss svära när det har hänt..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Nej nej nej.... skall det onda imperiumet förstöra macromedia också... Kan dom inte konkurrera med att göra bra produkter? bara genom FUD

Ja så otroligt "evil" av Microsoft att göra som Apple systematiskt gjort de senaste åren, köpa upp företag för att komma över deras program. De flesta "Apple-program" som kommit de senaste åren är sådana som Apple kommit över färdiga, eller nästan färdiga, genom att köpa företagen som gjort dem.

Att kritisera Microsoft men inte Apple för att de använder samma affärsmetoder är rent hyckleri.

Och vad har ett eventuellt Microsoftköp av Macromedia med FUD att göra ? (FUD = Fear, Uncertainty and Doubt).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Alltså, är inte M$ fortfarande under utredning för sin stora dominans...? Inte blir den väl mindre av o köpa Macromedia.
Nu får dom fan ge sig. the evil empire..

De kan väl aldrig få igenom en sån grej? Antitrustlagarna borde göra det omöjligt, i alla fall om inte Microsoft säljer av minst lika stora saker.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Nej nej nej.... skall det onda imperiumet förstöra macromedia också... Kan dom inte konkurrera med att göra bra produkter? bara genom FUD

Ja så otroligt "evil" av Microsoft att göra som Apple systematiskt gjort de senaste åren, köpa upp företag för att komma över deras program. De flesta "Apple-program" som kommit de senaste åren är sådana som Apple kommit över färdiga, eller nästan färdiga, genom att köpa företagen som gjort dem.

Att kritisera Microsoft men inte Apple för att de använder samma affärsmetoder är rent hyckleri.

Och vad har ett eventuellt Microsoftköp av Macromedia med FUD att göra ? (FUD = Fear, Uncertainty and Doubt).

En avgörande skillnad mellan MS och Apple är att MS har dömts i domstol för monopol. Visst, Apple eller vilket annat företag som helst skulle antagligen bli lika "onda" om dom blev lika stora. Det är det som är felet med MS. Dom är FÖR stora. Dom har för mycket MAKT på marknaden. Därför är det mycket mera hotfullt att MS köper Macromedia än att Apple skulle göra det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
En avgörande skillnad mellan MS och Apple är att MS har dömts i domstol för monopol.

Ett vanligt missförstånd, men ändå ett missförstånd. Microsoft har inte "dömts i domstol för monopol". Tvärtom så tyder de senaste domstolsutslagen på attMicrosoft kommer undan nästan allting som påståtts om dem.

Men den diskussionen tänker jag inte fortsätta på 99mac. Och nu tänker jag gå och lägga mig, för det är mitt i natten här hos mig.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
En avgörande skillnad mellan MS och Apple är att MS har dömts i domstol för monopol.

Ett vanligt missförstånd, men ändå ett missförstånd. Microsoft har inte "dömts i domstol för monopol". Tvärtom så tyder de senaste domstolsutslagen på attMicrosoft kommer undan nästan allting som påståtts om dem.

Var det inte i Doonsbury som det sades om Microsoft att "denna produkt stödjs av 10000 advokater"?

Men dom eller inte, försöker de köpa Macromedia så sticker de ut hakan ordentligt, och det kan ta åratal innan de kan få köpet att gå igenom. Det hoppas jag också, för det är just monopolställningen som ger FUD. Deras största fiende är Linux/Mozilla/OpenOffice samt Java, och genom att lägga under sej Macromedia så kan de dra undan fötterna på Linux genom att sabba Flash - kanske inte lägga ner men se till att den blir rejält mycket sämre.

Det var ju så de tryckte ner Macen 1995... inte med Windows95 utan med Office för Mac! Om det var avsiktligt eller ej spelar ingen roll, det fungerade förbaskat bra i alla fall.

Det finns många domstolsutslag rörande MS. Men att påstå att dom inte har funnits skyldiga för brott mot antitrustlagarna är lögn.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/700084.stm

Men om vi bortser från det juridiska så kan vi ju som vanliga vettiga konsumenter och medborgare bedömma om MS verkar ha för mycket makt. Svaret på det är ett självklart ja. Det var DET förhållandet som gör det hemskare om Macromedia skulle bli uppköpta av MS istället för Acme Inc.

  • Medlem
  • 2002-12-24 11:48

Ett köp av Macromedia skulle ju ge Adobe monopol på många områden vilket inte heller skulle vara bra.. Nu är ju inte Adobe lika jävliga som Ms men ändå

[ 24 December 2002, 11:52: Meddelandet ändrat av: nixon ]

Fasen va otäckt... om 5 år heter det "dot-net", inte Internet längre...

Microsoft kommer inte att sabba Flash. Det kanske till och med kommer en linux-version. Man är inte längre intresserad av att slåss om klient-sidan. Det slaget har man redan vunnit för länge sedan. Flash kommer att utvecklas vidare och bli en perfekt web-services-konsument med möjlighet att göra applikationer för godtycklig klientmiljö.

Anledningen till att man vill ha Flash är att det är ett perfekt system för att lasta ner serverar. Det är genom licenser till datorhallarna man kommer att ha tillväxten i framtiden. Då spelar det inte någon roll om det sitter en mac eller pc i andra ändan.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-24 23:21

Med tanke på att Freehand för X är en enda stor bugg så är jag inte förvånad.

Jag har väl tyckt att Macromedia har tappat slaget då det både gäller att skapa SWF-filer och html-knackande till Adobe.

Samtidgt, vem skall Adobe tävla emot då?

Macromedia tycker jag de senaste två åren nästan uteslutande tänkt windows. Supporten på macsidan har varit dålig, nästan i klass som Quark då de visar sin bästa sida...

Microsoft har svårt med .Net. Vet flera windowsfreaks som inte kan förstå meningen med .Net ännu.

Samtidgt är det ett rykte.

Vi kommer se MX versionen av Freehand innan den blir MS freehand... Kanske MX snacket är ett led för att döpa allt till MS... :rolleyes:

Fanns inte detta rykte i omlopp för 2-3 år sedan med?

Bevaka tråden