Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple börjar sälja musik?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ryktessiten MacRumors påstår sig ha fått indikationer på att Apple i samband med den kommande uppdateringen av iPod, också kommer att lansera en nerladdningstjänst för musik i MP3-format.

Apples eventuella samarbetspartner sägs inte ha blivit identifierad, men man har redan gått så långt att ett pris för de idividuella låtarna fastställts; $0,99.

Macrumors hänvisar också till ett anonymt inlägg på Slashdot;
"In the future, you´ll (assuming we can cut a deal with Apple Records on that nasty trademark matter) be able to plug you iPod into your Mac, browse a library of songs via iTunes, and download them directly to your iPod over broadband or AirPort. Micro-payment (well, semi-micro; on the order of a dollar per song) will be handled through the .Mac "one click" system, which Apple licensed from Amazon and already uses in iPhoto for buying photographic prints on line. "

Vem vet? Apple har redan ett samarbete med talbokstjänsten Audible.com. Därifrån är steget till musikförsäljning inte speciellt stor.

Vad ska vi tro kommer Apple verkligen börja sälja musik?
Finns det någon marknad för det?
Är $0,99 för mycket (eller lite) för en låt?

/M

[ 27. februari 2003, 10:43: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Finns det någon marknad för det?
Är $0,99 för mycket (eller lite) för en låt?

1 dollar för en låt tycker jag är helt ok. Ibland är man riktigt sugen på att höra en speciell låt och då är 9 kr inte så mycket.

Men att ladda ner ett helt album med 15 låtar och betala 1 dollar/låt skulle jag inte göra, då vill jag hellre ha det på en skiva.

<Apples eventuella samarbetspartner sägs inte ha blivit identifierad, men man har redan gått så långt att ett pris för de idividuella låtarna fastställts; $0,99.>

Dvs: Fyll din iPood med 4000 låtar för knappt 40.000kr. Billigt... heh

[ 27. februari 2003, 12:00: Meddelandet ändrat av: Chaosstar ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Finns det någon marknad för det?
Är $0,99 för mycket (eller lite) för en låt?

$0,99 per låt är på tok för mycket. Skivbolagen verkar alltid utgå från samma prissättning som på CD när de skall prissätta musik för nedladdning. Förmodligen därför som den "lagliga" nedladdningen aldrig tar fart.

I USA säljs många nya CD-album för $10-12.
Rimligt pris för att istället ladda ner albumet, som jag tror konsumenter är beredda att betala, borde ligga på $5-7.

De borde skilja på en enskild låt och ett album (alternativt ha någon slags mängdrabatt). Att betala 9 kr för en hitlåt är ju klart billigare än att köpa den som singel i affären. Ett helt album borde då också vara lika mycket billigare att ladda ner.

Fast man undrar ju vad som stoppar folk från att dela med sig av nerladdade låtar, knappast moralen och knappast kopieringsskydd.

Jag köper den idéen utan tvekan! Framför allt är det ett alternativ till att köpa singlar, eller ovanliga tracks som är svåra att få tag på.

MEN jag vill fortfarande kunna rippa mina lagligt köpta skivor. Om nu alla skivor i framtiden har svårknäckta kopieringsskydd borde följa med en unik hemlig kod eller liknande som ger möjlighet till att hämta ner låtarna man redan har köpt.

Personligen hämtar jag nästan inga mp3´er, men har gjort om alla cd-skivor till mp3´er för itunes.

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-02-27 13:03

Utan att ha en aning, så utgår jag krasst från att man skulle bli lite besviken på utbudet av musik... Ett indieband från Melleryd, kommer förmodligen inte gå att köpa t ex. (Finns Melleryd)

Tycker att priset är rimligt. Skulle nog köpa lite nya låtar nästan varje dag och lägga in på min iPod.

Det skulle förvåna mig om Apple inte utnyttjar möjligheterna för band/artister som saknar label att sälja sin musik via en sådan tjänst.

Om ryktet stämmer och det blir ytterligare en tjänst som bara funkar i US med omnejd så flyttar jag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Utan att ha en aning, så utgår jag krasst från att man skulle bli lite besviken på utbudet av musik... Ett indieband från Melleryd, kommer förmodligen inte gå att köpa t ex. (Finns Melleryd)

Nä, det blir bara den musiken som hörs inför varje Keynote. Dvs Steve Jobs hippiekompisar från sextiotalet

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-27 14:03
Citat:

citera:$0,99 per låt är på tok för mycket. Skivbolagen verkar alltid utgå från samma prissättning som på CD när de skall prissätta musik för nedladdning. Förmodligen därför som den "lagliga" nedladdningen aldrig tar fart.
I USA säljs många nya CD-album för $10-12.
Rimligt pris för att istället ladda ner albumet, som jag tror konsumenter är beredda att betala, borde ligga på $5-7.

Det är klart att det borde bli billigare att ladda ner ett album på nätet än att köpa en originalskiva.

Musikbolagen slipper tillverkning av fler skivor, med vad det innebär.
Kopiering, omslag, "labels" på CD distribution,
m.m. you name it...

Absolut inte över 10 SEK/låt.

CS skriver idag om tjänsten Musicnet som bl.a. AOL kommer att erbjuda.

$4 för 20 låtar känns som ett rimligt pris ($0,2 / låt)

Och för $18/månad får man ladda ner och streama så många låtar man vill från Musicnets databas.

MEN låtarna kommer att vara "spärrade" så att de inte kan brännas på CD. Det kommer att kosta extra om man vill "låsa upp" en låt för bränning.

Och inte speciellt överaskande så är det "windows only" som gäller för tekniken som Musicnet använder.

------
Musicnet ägs gemensamt av de stora skivbolagen EMI, Bertelsman och Warner. Tjänsten innebär att användaren får ladda ner 20 låtar och välja ut 20 låtar för direktuppspelning varje månad.
I databasen har man redan från början 250 000 låtar. Den som använder tjänsten kan söka i databasen, sortera sina favoriter och bränna ner dem på cd-skivor. Kostnaden blir fyra dollar per månad som läggs på AOLs räkning till sina abonnenter.
------

[ 27. februari 2003, 17:30: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

Mer och mer pekar på att detta rykte faktiskt stämmer.

Macrumors, har mer info!

/M

RailheadDesign skriver om det också och länkar till samma artikel i LA Times(redirect).

[ 04. mars 2003, 16:20: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Intressant om det stämmer att det är AAC som ska användas, men utan DRM-begränsningar.

Egentligen kan man inte sätta pris per spår, det är egentligen lite... buggigt.

Philip Glass underbara verk "Einstein On The Beach" som är en 4CD box skulle kosta lika mycket som en singel CD som också har 14 spår. Nu är det så att säga inte negativt att alla spår kostar det samma, oavsett om dom är 3 minuter och 30 sekunder, eller 30 minuter. och 30 sekunder...

Tyvärr tror jag dock att problemet ligger i att man endast kommer att ha de största skivbolagen och man skulle nog aldrig hitta guldmynt som "Einstein On The Beach" utan endast som skräp som man redan får gratis hem i lägenheten, man behöver bara slå på MTV.

Bra tanke, men lyckas Apple genomföra detta på ett bra sätt, ja då är nog en ny grammis is hand...

Undrar om de blir stämda av skivbolaget Apple igen, nu?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 20:24

Betyder inte det att ipoden ska klara AAC, vilket den inte gör nu?
Alltså en ny ipod?

Kom igen Apple! jag har suttit och hållt på pengar till en ipod i snart en månad. Låt mig spendera.

Om Apple lyckas övertala de fem stora om att de får sälja musik, all deras musik, via iTunes i AAC format så kan det bli en riktig killer app.

Bra]http://www.siliconvalley.com/mld/siliconvalley/5311076.htm]Bra Artikel (Siliconvalley.com)[/URL]

Man köper låtar i HÖG kvalité för 5-10 kr styck (borde vara billigare men men...) i iTunes. Jag kan tänka mig att man kan provlyssna på typ 20 sekunder innan man väljer att köpa. Sen kan spela dem på datorn, iPod:en och andra Mac:ar som är anslutna via Rendezvous (kommer ni ihåg Steve och Phil´s presentationen med iTunes och Rendezvous?).

Distribution via Akamai så det blir blixtsnabba nerladdningar.

Apple vill även att man ska få bränna dem på CD-skiva, det verkar logiskt då det är ganska jobbigt och dyrt att sprida stulna låtar via vanlig CD-skiva (inte mp3-arkiv på CD-skiva alltså).

Filerna blir alltså inte tillgängliga för vanlig fildelning och spridning på nätet, men är ändå helt tillgängliga för mig som köpare i alla mina CD-spelare och Macar samt iPods.

Som sagt, om alla de fem stora skivbolagen är med, priset är lagom, man kan bränna vanliga CD-skivor och sök och köpfunktionen i Apple-klass så blir det stort, riktigt stort, tror jag.

/Ian

1
Bevaka tråden