Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft tangentbord till MacBook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-02 13:50

Hejsan,

Kom nyss hem med ett Microsoft trådlöst tangentbord som jag tänkt använda till min Macbook. Tangentbordet är av typen Remote Keyboard for Windows XP Media Center och använder sig av IR-teknik. Jag har testat att köra det direkt i hopp om att det kommer att fungera med den inyggda IR-mottagaren i macbooken, men det gör det inte.

Någon som vet hur jag kan få tangentbordet att fungera med min mac?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-02 19:11

Om ingen har gjort något hack för detta så tvivlar jag starkt på att det skulle fungera.

Vet inte vilken form av teknik tangentbordet använder men porten på macen kör inte IRDA, alltså tillåter den inte data-överföring. Tror inte heller det finns apier för att ta tillvara på porten förutom till fjärrkontrollen.

Men jag kan ha fel.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-02 19:32

Jag hoppas innerligt att du har fel.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-04 14:27

Skulle det fungera med en extern IR-mottagare som ansluts med USB?

Ursprungligen av Zlatan:

Skulle det fungera med en extern IR-mottagare som ansluts med USB?

Ja, om mottagaren syns mot datorn som ett tangentbord. Följde det inte med någon mottagare med tangentbordet? Och seriöst, tillverkar Microsoft verkligen tangentbord med IR? Det är ju inte så genomtänkt.

Om du inte får det att funka så är ju Apples egna tangentbord ett alternativ, om än ett, öhh... "högprisvärt" alternativ. O:-)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 15:17

Schysst tangetbord från MS. Dock tyckte jag det var dåligt att det inte medföljde en IR-mottagare. Kollade hastigt på MS hemsida och det verkar som den är endast kompatibel med operativsystemet Windows (med Windows Media Center) och inte OS X.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-04 17:40

Det var et jag misstänkte. Blir väl att lämna tillbaka Några tips på liknande tangentbord med intergread mus för <400kr?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-04 18:01

Förresten, varför vill du ha ett Windows/PC-tangentbord när det finns tangentbord för Mac? Vill du ha Windows/PC-tangentbord för att kunna hantera när du t ex kör Windows på en Intel-Mac?

På Logitechs hemsida säljer de paket med både tangentbord och mus. Liknande paket finns även på elektronikbutiker som t ex SIBA, ONOFF, Elgiganten, Claes Ohlsson och Kjell & Company.

De flesta uppsättningar med sladd/USB-anslutning på både tangentbord och mus, brukar fungera med OS X. Svårare blir det när du vill ha det trådlöst via Bluetooth. Där kan vissa tillverkare/modeller krångla. Här gäller det att kolla så att det står specifikt att det är kompatibelt med OSX.

De uppsättningar med sladd/USB är billigare. Trådlöst, så blir det betydligt dyrare. Kolla radannonser ifall någon säljer relativt nya grejor eller om du har tur, helt nya grejor som de bara vill bli av med.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-04 19:08

Problemet är det att jag har en tendens att vilja ligga i sängen medan jag surfar, då blir det lite svårt att ha en mus. Jag söker alltsp efter ett tangentbord som har en liten musspak el. dyl.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-08 22:31

Tycker också att det är konstigt att det inte finns fler tangentbord med touchpad på. Nu när man skall gömma datorn så fint och köra med mediacenter etc, så är det väl lagom att bara ha ett tangentbord och inte en mus att dra fram?

edit: kolla om detta funkar
http://www.sweclockers.com/nyhet/7146-nytt_dinovo-tangentbord_fran_logitech/

edit2: Missade 400kr-grejen.

Senast redigerat 2008-01-09 09:23
1
Bevaka tråden