Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb: Chimerabaserad webläsare från Apple?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iWeb en webläsare från Apple?

Sedan MSNY02 erbjuder faktiskt Apple samtliga nödvändiga standardprogram helt gratis, vi har Mail, iCal, iChat & Adressboken. Det som egentligen saknas i familjen är just en webläsare. Det har den senaste tiden ryktats att den chimerabaserade webläsaren iWeb faktiskt är på gång. Vad tror ni är bilden ovan den första skärmdumpen av iWeb?

Större bild finns här!

/M

Källa: Bilderna är hämtade från SpyMac´s bildarkiv

[ 21 December 2002, 23:45: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-21 23:47

Gärna för mig. Men jag undrar lite över namnet. Jag tror att det blir "Web" istället för iWeb. Låter bättre, mer klass på något sätt. Precis som Mail.app istället för iMail.

Offtopic: skulle gärna vilja ha ett iScan program från Apple. Vet att man kan skanna i Bildinsamling men ett program med lite mer klös i.

Edit: Offtopic

[ 21 December 2002, 23:49: Meddelandet ändrat av: acke ]

Namnet iWeb är bara ett antagande av mig, det finns inget som styrker att programmet verkligen kommer att heta så. Tvärt emot, så står det faktiskt Apple Web Browser i skärmdumpen ovan. Så det är mycket möjligt att programmet kommer att få ett namn med lite mera klass.

/M

[ 22 December 2002, 00:05: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Hoppas Apple tar Chimera och bygger in lite fler funktioner samt förbättrar stabiliteten. Chimera/Navigator krashar alldeles för ofta nu (ja, jag kör nightly builds). Expressen.se går knappt att surfa på för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-22 01:01

Om Apple gör en egen webbläsare kommer den väl antagligen att bygga på Mozilla? Moz är bara i version 1.0.1 men är redan oerhört bra!

Ser mer ut som om någon gjort ett "skin" eller tema till navigator.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Om Apple gör en egen webbläsare kommer den väl antagligen att bygga på Mozilla? Moz är bara i version 1.0.1 men är redan oerhört bra!

Varför just Mozilla och inte Chimera? Vägrar ju köra sirapMozilla (gränssnittet alltså).

[ 22 December 2002, 01:41: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

Jag vill gärna ha en Apple-webbrowser, men inte i metall-utseende!

Chimera är alldeles perfekt i utseendet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Om Apple gör en egen webbläsare kommer den väl antagligen att bygga på Mozilla? Moz är bara i version 1.0.1 men är redan oerhört bra!

Varför just Mozilla och inte Chimera? Vägrar ju köra sirapMozilla (gränssnittet alltså).

Chimera _är_ baserad på Mozilla - den använder samma motor i grunden, men har cocoa-GUI i stället för Mozillas XUL-baserade och är dessutom strippad på funktioner (t.ex. irc-klient och epostprogram).

Har själv tämligen svårt att se varför i hela friden Apple skulle göra en webbläsare baserad på en webbläsare som är baserad på en annan webbläsare, men det kanske bara är jag... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2002-12-22 10:41

Bilden visar helt klart Chimera. Med tillägget Metallizer, kan man få cocoaprogram att se ut så. Att det står "Apple Web Browser" högst upp beror på att diskussionen heter så.

Om Apple ska komma med en browser, så tycker jag inte att Chimera riktigt håller. Jag vet att andra har andra erfarenheter, men jag faller alltid tillbaka till Internet Explorer pga av fula buggar i Chimera. Däremot skulle det vara väldigt välkommet med en killer webläsare till OS X. Det känns lite som Macens Akilles häl.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
Offtopic: skulle gärna vilja ha ett iScan program från Apple. Vet att man kan skanna i Bildinsamling men ett program med lite mer klös i.

Tror faktiskt att Jobs demovisade detta på förra macWorld och att det är tänkt att släppas strax efter nyår. Även om Chimera idag (0.6.0) är nära nog perfekt i sitt utseende så har skärmdumpen en viss renhet som tilltalar mig. Måste faktiskt fråga mig om inte Apple har ett finger med i spelet då den ene programeraren av Chimera anställdes av Apple. Min gissning är att dom betalar för att den ska få det nya utseendet men för fridens skull ( Microsoft rätt att ha Explorer som default webläsare på OSX ) så kommer dom aldrig att komma med en helt egen.

Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K.:
Chimera _är_ baserad på Mozilla - den använder samma motor i grunden, men har cocoa-GUI i stället för Mozillas XUL-baserade och är dessutom strippad på funktioner (t.ex. irc-klient och epostprogram).

Har själv tämligen svårt att se varför i hela friden Apple skulle göra en webbläsare baserad på en webbläsare som är baserad på en annan webbläsare, men det kanske bara är jag... :rolleyes:

Jo, jag vet det. Jag syftade på att Chimeras gränssnitt och programmet i allmänhet är betydligt kvickare än Mozilla (därav min ursprungliga undran). Därför ser jag hellre att Apple använder "Chimera-teknologier" i deras webbläsare, om det ens existerar en sådan dvs.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Bilden visar helt klart Chimera. Med tillägget Metallizer, kan man få cocoaprogram att se ut så. Att det står "Apple Web Browser" högst upp beror på att diskussionen heter så.

Ah, väldigt sant. Däremot måste nog Apple bygga sin webbläsare på Mozilla/Chimera, jag tror inte det är aktuellt att skriva allt från scratch.

Ni som hävdar att bilden ovan i verkligheten är Chimera, fast modifierad med något tema/skin, har troligen rätt. Jag laddade nyligen ner en Chimera-version som också har Apple-utseende. Likheten mellan de två versionerna är slående, även om knapparnas utformning inte är identisk.

Men låt inte detta hindra oss från att spekulera kring en riktig Apple-webbrowser.

/M

Var hittade du denna version med detta tema? Såg klart fräck ut

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-22 12:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Jag vill gärna ha en Apple-webbrowser, men inte i metall-utseende!

Chimera är alldeles perfekt i utseendet.

Precis! Enkelt och snyggt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårten Johansson:
Var hittade du denna version med detta tema? Såg klart fräck ut

Den finns för nerladdning här!

/M

  • Medlem
  • 2002-12-22 12:38

Stäng, minimera och maximeraknapparna syns inte hos mig, med den versionen av Chimera... De fungerar, men de går inte att se.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-22 13:36

Hoppas verkligen att apple släpper en browser som e lika kvick som IE på PC är. Och vill inte att den ska vara så där ful :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-22 13:43

Opera och Mozilla är precis lika snabba som IE - och trevligare att använda!

Om de nu vill göra en webläsare så kommer de troligtvis använda Gecko renderingsmotor, som är samma i både Mozilla, Netscape och Chimera.

Jag tror dock absolut att screenshotet är fake.

Ciryon

Har ni inte sett IE6 X då?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 07:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Har ni inte sett IE6 X då?

Hmmm... Så ryktet stämmer att den är på väg? Berätta mer! Snabb? Stabil?

Hoppas vi får reda på mer... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 12:33
Citat:

quote: Har ni inte sett IE6 X då?

får vi inte hoppas att den ser så när den kommer

detta är ju ännu ett skinn till chimera, nä jag hoppas verkligen att apple släpper en egen version av chimera och vill ha metallook på den som denna här
länken som jag tankade ner från spymac för ett par dagar sedan

men med mer apple

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-03 12:12

Herregud och hans moster! Hur kan man tycka att Apples metalutseende är fräckt eller rent? När Apple lanserade den där förbannade metallen (var det inte i samband med QuickTime 4?) så grät jag blod.

IE kommer fortsätta att vara den dominerande webbläsaren hur mycket man än propagerar för Chimera, Mozilla, Netscape, Opera eller iCab (!) av den enkla anledningen att den fungerar bäst. Jag vill inte bli tvingad att köra kantutjämning på tio punkters text eller låta browsern spöka fritt i en sajts fördefinierade stylesheets (som t ex Opera gör).

Om Apple släpper en webbrowser så är det väl ok men det är som att uppfinna hjulet på nytt fast göra det åttakantigt.

´Nuff said...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-03 13:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Organ:
IE kommer fortsätta att vara den dominerande webbläsaren hur mycket man än propagerar för Chimera, Mozilla, Netscape, Opera eller iCab (!) av den enkla anledningen att den fungerar bäst.

Tror du har riktigt fel.

Med fler och fler sidor som laddar ner det ena och andra i windowsvärlden med hjälp av VBscript så börjar lämmeltåget byta kurs. Ta bara Cookiesbiten i IE6 på PC. IE följer ju inte heller w3s standarder lika bra som Mozilla.

Sen kommer IE i framtiden innehålla en massa saker ifrån Longhorn. Risken finns att du inte ens kan söka efter vissa saker med en browser ifrån MS.

Andelen Netscape användare har på flera siter jag för logg på ökat enormt. Från någon procent till mellan 15-30% på flera siter...

Jag tycker det är värre på PC sidan. Du är i princip fast med IE. Om IE går ner går hela GUIet ner.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Jag tycker det är värre på PC sidan. Du är i princip fast med IE. Om IE går ner går hela GUIet ner.

Testat nåt nyare än win95

Själv använde jag Mozilla under win2000 och var väldigt nöjd med det. Har nyligen installerat XP och har ej hunnit ersätta IE ännu.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Jag tycker det är värre på PC sidan. Du är i princip fast med IE. Om IE går ner går hela GUIet ner.

Testat nåt nyare än win95

Själv använde jag Mozilla under win2000 och var väldigt nöjd med det. Har nyligen installerat XP och har ej hunnit ersätta IE ännu.

Jepps, WinXP. Inte för den krachar så ofta. Men det händer då och då.. Ungefär som om Finder skulle krascha så krachsar hela Windowservern.

1
Bevaka tråden