Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan MBP skriva DVD Double Layer?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kollar man under tech specs på Apples sida för MBP så står det DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW. Jag antar att DL där i början betyder att den kan läsa dubbla lager, men kan den skriva, det är frågan. I Jan 2006 dumpade de ju den funktionaliteten.. Men kan de nya?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 12:36

Ja, jag har en MBP och jag tror bestämt att den fixar att skriva DL. Jag har dock aldrig kunnat förmå mig att lägga pengar på en DL-skiva...

.. å jag har bara lyckats skriva DL på Verbatimskivor. Allt annat (HP och Traxdata) har misslyckats. Lite trist när man plötsligt inser att inte ens den tredje brända DL-skivan blev rätt. (Läs dyrt.. brr.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-21 13:17

R:t i DVD±R betyder väl recordable och inte read? Bara för att förtydliga hur man ska läsa specen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-21 16:59

Det e väll samma "Superdrive" som sitter i de stationära datorerna också? Min iMac klarar att bränna DL skivor iallafall. Jag har kört med TDKs och det har fungerat ypperligt.

R:et står för Recordable ja. Om det är en optisk enhet som bara kan läsa brukar man väll kalla dem för ROM? alltså DVD-Rom och den andre som de flesta av oss nog känner till CD-Rom.

Och ni som känner till Farbror Frej så tar vi den i repris.

http://www.youtube.com/watch?v=Ov03RPquU1A

  • Oregistrerad
  • 2007-11-24 19:54

R+ = Recordable +
R- = Recordable -
RW = ReWritable

många som tror här... hur är fakta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-01 22:23

glöm mitt inlägg, klantarsle till nig läser ju inte frågan

Du är förlåten!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-01 22:27

Då gör vi ett nyy försök med SAMMA info jag precis tog väck...lol

http://support.apple.com/specs/

Under senaste MBP står det

"Maximum write: 8x DVD-R, DVD+R; 4x DVD-R DL (double layer), DVD+R DL (double layer), DVD-RW, DVD+RW; 24x CD-R; 10x CD-RW"

Och för att verkligen garantera detta:cool:

Jag har bränt Dual Layer skivor med min MBP som jag köpte i september.

--jalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 01:06

Jag köpte en i juni och har bränt över 100 DL med min så det fungerar. Däremot kan jag inte läsa alla brända DVD's som fungerar på andra datorer. Irriterande.

Det är bara MBP 15" Core Duo som inte kan bränna DL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 01:44
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det är bara MBP 15" Core Duo som inte kan bränna DL.

Precis, det, saknaden av FireWire 800, 64-bitars, LED-skärm och 2GB gräns på minnet är de stora sakerna som skiljer dem och de nya åt.

1
Bevaka tråden