Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att lära sig Java

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-23 21:29

Nu till vårterminen kommer vi under B-kursen i programmering på skolan lära oss Java. Ambitiös som jag är hade jag tänkt ligga några steg i förväg och börja lära mig redan under jullovet. Jag hittade boken "Sams Teach Yourself Java in 21 Days" och började läsa.

Nu vet jag inte om det är jag som kanske gick lite väl snabbt framåt, men det kändes svårt att hänga med, speciellt i det hela objektorienterade tänket som jag inte riktigt förstått än. Har någon annan här inne ett bättre förslag till kunskapskälla? Det ultimata hade väl varit en svensk tutorial på internet som inriktar sig på OS X-utveckling... Men man kan inte få allt här i världen.

Jag tackar redan nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 21:58

Jag kan rekommendera Java Direkt av Jan Skansholm! Tror det är bäst med en bok för att få in grunderna, sen kan man leta tutorials för specifika uppgifter när man kommit igång lite.
Måste bara påpeka att jag inte ser någon större poäng med att nischa Java-inlärningen mot OS X, en av poängerna med Java är ju att det är plattformsoberoende?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-24 00:45
Ursprungligen av C-mon:

Jag kan rekommendera Java Direkt av Jan Skansholm! Tror det är bäst med en bok för att få in grunderna, sen kan man leta tutorials för specifika uppgifter när man kommit igång lite.
Måste bara påpeka att jag inte ser någon större poäng med att nischa Java-inlärningen mot OS X, en av poängerna med Java är ju att det är plattformsoberoende?

400 spänn för en bok att läsa igenom lite snabbt under jullovet känns lite väl mycket, men kanske i en framtid då jag sätter mig in i det lite mer!

Visserligen är det plattformsoberoende, men tänkte att det borde finnas vissa faktorer som är annorlunda i utvecklingen på olika OS. Men jag har väl fel.

Ursprungligen av Jogin:

Den bok du har borde vara tillräckligt för att lära dig Java, faktiskt. Om det är nåt du inte förstår så föreslår jag att du läser om de delarna, sakta. Du bör inte heller undvika de engelskspråkiga kunskapskällorna, eftersom alla programmeringskoncept faktiskt är på engelska.

Greppar du inte OO-tänket så googla efter lite artiklar på området. På engelska.

Jag har gjort som du sagt och börjat läsa mig på lite mer om OO vid sidan om, och det känns mycket tydligare vad det hela är för något nu! Antagligen var det jag som gick igenom det kapitlet lite väl hastigt, så nu lär det gå undan lite mer.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Ska ni verkligen börja med objektorientering direkt? Om du inte läst Java innan tar ni väl det lite lugnt? Har själv läst Prog A i C++ och skulle läsa B i Java nu.. Men det blev A igen i Java för att lära oss grunderna.. Tycker dock personligen att det kunde gått mycket snabbare att läsa in det. Menmen. Blir Prog B i Java för mig nästa termin, precis som för dig

I A-kursen läste vi QBasic och VB.net (Urk...), så nej, men jag antog, kanske lite förhastat, att utveckla i Java innebär till största delen objektorientering? Jag har noll koll på hur kursen är uppbyggd, så det kan mycket väl inte finnas alls. Ändå bra att kunna!

Tack för alla svar!

Ursprungligen av Kanin:

I A-kursen läste vi QBasic och VB.net (Urk...)

Haha =P Lärde mig själv QBasic för många år sen och tycker dock fortfarande det är en väldigt kompetent språk.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-01 10:54
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Haha =P Lärde mig själv QBasic för många år sen och tycker dock fortfarande det är en väldigt kompetent språk.

Jämfört med vadå?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-23 22:30

Den bok du har borde vara tillräckligt för att lära dig Java, faktiskt. Om det är nåt du inte förstår så föreslår jag att du läser om de delarna, sakta. Du bör inte heller undvika de engelskspråkiga kunskapskällorna, eftersom alla programmeringskoncept faktiskt är på engelska.

Greppar du inte OO-tänket så googla efter lite artiklar på området. På engelska.

Ska ni verkligen börja med objektorientering direkt? Om du inte läst Java innan tar ni väl det lite lugnt? Har själv läst Prog A i C++ och skulle läsa B i Java nu.. Men det blev A igen i Java för att lära oss grunderna.. Tycker dock personligen att det kunde gått mycket snabbare att läsa in det. Menmen. Blir Prog B i Java för mig nästa termin, precis som för dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-24 00:43

Jag tycker definitivt att ni ska lära er objektorienterad programmering. Jag läste java i gymnasiet också men vi fick inte lära oss något alls om OO så jag läste in det på egen hand efter kursen var slut. Det är sjukt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-25 00:07

Om man lär sig Java utan att ta hänsyn till att det faktiskt är ett objektorienterat programspråk så kommer man dels att skriva en massa saker som man inte förstår varför och dels lära sig fel sätt att skriva program i Java. Man gör sig alltså en stor otjänst om man hoppas över objektorienteringen. Gör inte det.

Java-program är av naturen objektorienterade. Om du har problem med engelskan eller läser engelska mycket långsammare än svenska tycker jag att du skall köpa en svensk bok. Om du inte tycker att engelska är så svårt så finns det precis, exakt, hur mycket som helst på nätet som kan vara av intresse. Kolla in Sun:s webbsidor. Det finns flera verktyg som är avsedda för nybörjare som t.ex. BlueJ. Kolla in om http://www.bluej.org/tutorial/tutorial-swedish.pdf kan vara nått. Den är dessutom översatt till svenska.

Vad gäller anpassning till Mac OS X så finns det två saker att fundera på. Apple har tydligt sagt att Java inte kommer att stödjas för att skriva Cocoa-program som är det naturliga i Mac OS X. Det andra är att GUI-relaterad kod är mycket besvärligare för en nybörjare än nått med en "vanlig" kommandorad. Att lära sig skriva GUI-program kräver dessutom att man lär sig Swing (eller Cocoa) som båda är två väldigt stora API:er som egentligen förutsätter att man redan kan Java (eller Objective-C).

Ursprungligen av bengtb:

...
Det andra är att GUI-relaterad kod är mycket besvärligare för en nybörjare än nått med en "vanlig" kommandorad. Att lära sig skriva GUI-program kräver dessutom att man lär sig Swing (eller Cocoa) som båda är två väldigt stora API:er som egentligen förutsätter att man redan kan Java (eller Objective-C).

Om man vill ha grafiska Java-program tycker jag att man ska titta på SWT. Det fungerar riktigt bra i Mac OS X och är väldigt enkelt att använda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-29 13:11
Ursprungligen av bengtb:

... Det finns flera verktyg som är avsedda för nybörjare som t.ex. BlueJ. Kolla in om http://www.bluej.org/tutorial/tutorial-swedish.pdf kan vara nått. Den är dessutom översatt till svenska. ...

Det finns en bra bok om Java och objektorientering som används i introduktionskursen till datateknikutbildningen på KTH. Den heter Objects First With Java. Det speciella med den är att den går igenom OO innan den ens börjar med Javan så att man förstår konceptet innan man börjar koda. Dessutom använder den sig av BlueJ som är ett bra verktyg för att läsa sig grunderna i Java och OO utan att behöva gå in för djupt på kompilering och annat som kan vara knöligt i början.

http://docs.happycoders.org/orgadoc/dev/ObjectiveC/ObjC.pdf

Du kan lära dig objektorientering via gratisdokumentet ovan (samt även snappa upp lite Objective-C på samma gång.).

Lycka till!

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-12-31 08:23

Instämmer i lovsången till BlueJ och boken "Objects first". Det var så jag fick alla mina heureka upplevelser.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-01-01 13:04

Det var väl inte nödvändigtvis en jämförelse. Skulle gissa att det räckte till det han ville göra just då.

(Även om jag kan förstå varför du frågar... )

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-01 15:12

Om man anser att QBasic är ett "väldigt kompetent" språk så undrar jag liksom vad man har för referensramar. Jämför man med Playdoh-lera då eller? För något modernt programmeringsspråk kan det ju inte på något vis mäta sig med.

1
Bevaka tråden