Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man köpa bluetooth till Mac Pro i efterhand?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag som trodde att alla pro mac 2,66 hade bluetooth det finns inget på min i alla fall vad jag kan se, ser på Apples store att det finns tillval Bluetooth 2.0+EDR modul för 270:-, går detta att köpa efteråt ( dyrare förstås ), eller hur gör jag göra, skaffar det från apple?
Jag som skaffat tangentbord och mus trådlöst, blev lång som en fiollåda när det inte funkade.
Haa Dee
Tryckarn

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-01 19:05

Japp, eftersom bluetooth ju är ett tillval finns det självfallet inte i datorn från början.

Det borde ju gå att installera i efterhand, men vill du komma billigare undan är det ju bara att köpa en USB-dongle med Bluetooth 2.0 från valfri tillverkare och använda den istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-01 19:22

Svar ja, det går att installera, relativt enkelt. Problemet är att bluetooth-modulen vad jag vet inte säljs lös till slutkunder.

Det går att beställa dem från USA, tex härifrån
Det ska vara samma bluetoothmodul som i PowerMac G5 så det kanske går att hitta en begagnad, Apples artikelnr är: 922-6784

En USB-dongle som boris91 rekommenderar är den enklaste och billigaste lösningen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-12-01 21:17

Kör med en dongle. Har du en SKärm med USB portar fungar det hur enkelt som helst och är aldrig i vägen.
Ken

Hej igen.
Ja nu har jag farit runt stan som en skållad råtta och letat efter en bluetooth 2,0 dongle för apple och svaren blev följande: vet ej, kanske, tror det, nä passar ej mac, osv, osv, står nu här med en Hama 00049207 bluetooth class 2 version1,2 från Elgiganten som skulle passa, men icke den var bara för PC, blir snart galen att höra ordet PC.
Snälla, var, när och hur får jag tag i en och vad heter den.
Gärna en som kan styra fler saker än tangentbord & mus.
Ledsen jag fattar noll om det här med blåa tänder.
Hjääääääälp!

Tryckarn igen

Gå till MediaMarkt och prata med de som står vid Macförsäljningen. Det finns "massor" av donglar som passar. D-Link vet jag men jag har tappat bort numret. Finns på MM.

D-LINK DBT-120 ska funka. Jag fick tillslut tag på en sån (USB 1.1) när jag skulle ha en sådan till min G5, men det ska ha kommit ut en senare 2.0 nu eftersom den var på gång då. Men just därför kolla så att den är kompatibel, eller sök/fråga på apples diskussionsforum för senaste update om det, där brukar det vara full koll, eller kolla/ring tillexpansys och fråga om den. Massor som funkar vet jag inte, verkade vara väldigt få som var helt garanterade kompatibla med mac sist jag kollade, ovannämnda var den säkraste.

Ursprungligen av panther:

... Massor som funkar vet jag inte, ...

Har jag heller aldrig hävdat - det är skillnad på massor och "massor", som jag skrev, visserligen liten, men ändock skillnad.

Det finns hyfsat många, inga horder dock, därav kaninöronen. Jag letade i annalerna och hittade D-Link DBT-120 som stensäkert kort, numera i 2.0-utförande.

Har fått för mig att polaren har en Billionton - som säljs för nästan ingenting på Clas Ohlson - i sin PowerMac G4.

Ursprungligen av Capeman:

Har fått för mig att polaren har en Billionton - som säljs för nästan ingenting på Clas Ohlson - i sin PowerMac G4.

Jepp! Har samma i min Power Mac G5, fast jag har monterat den i en intern port på ett USB-pci-kort från C.O. Funkar utmärkt det också.
Skippa Apples dyra internbygge.

(Ska tillägga att jag hade det där usb-pci-kortet sen tidigare i en annan dator. Hade aldrig köpt kortet bara för att få blåtanden inuti datorn.)

Hej igen.
Har varit på MediaMarkt också, men dom visste inget, stod mest som två fiollådor.
Var inne på Macotekets hemsida och kollade, de hade en, ringde support, jodå den funkar på mac pro, igår ned till B-jarlsgatan, köpte en som heter ICEKey Bluetooth USB adapter, hem som ett spjut här skall skrivas trådlöst, men icke, stoppar i deras Bluetooth Dongle Driver and Utility skiva, enligt den skulle det vara busenkelt att instalera, går ej att instalera, endast Quicktime player talar om för mig det är ingen filmfil.
Jag förstår att jag gör något fel men vad gör jag för fel, ( det hade säkert varit enklare om min engelska hade varit bättre ), kan någon hjälpa mig.
Var för händer det alltid mig?

Haa Dee
:"> Tryckarn

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-01 10:59
Ursprungligen av tryckeriet:

Hej igen.
Har varit på MediaMarkt också, men dom visste inget, stod mest som två fiollådor.
Var inne på Macotekets hemsida och kollade, de hade en, ringde support, jodå den funkar på mac pro, igår ned till B-jarlsgatan, köpte en som heter ICEKey Bluetooth USB adapter, hem som ett spjut här skall skrivas trådlöst, men icke, stoppar i deras Bluetooth Dongle Driver and Utility skiva, enligt den skulle det vara busenkelt att instalera, går ej att instalera, endast Quicktime player talar om för mig det är ingen filmfil.
Jag förstår att jag gör något fel men vad gör jag för fel, ( det hade säkert varit enklare om min engelska hade varit bättre ), kan någon hjälpa mig.
Var för händer det alltid mig?

Haa Dee
:"> Tryckarn

Det är inte så svårt. Koppla in USB dongeln (märke spelar mest ingen roll) i datorns USB port. Öppna System Inställningarna och du ska se en Bluetooth Prefpane. Där kan du ställa in Bluetooth inställningarna. Enklast är att i apple menyn klicka på B som visas när du kopplar in dongeln. Du behöver inga extra drivrutiner i Tiger eller Leopard.

//Rob

Jag kör också med billionton-donglen. Aldrig haft några problem, var bara att trycka in och köra.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-12-29 14:44

Jag kör med D-Link Bluetooth DBT-122 i en macpro 2,66. No problems.

Ken

Jag kör också med D-Link Bluetooth DBT-122 i en macpro 2,66. Inga problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-30 17:28

Jag kör med en Hama usb bluetooth adapter. Funkar finfint både i 10.4 o 10.5

Att en massa tillbehör enbart passar till PC är rent skitprat.
Säljarna har sålt en massa till PC-folk, ingen har kommit tillbaka och det står att den funkar till XP på kartongen... jahapp

Sedan kommer det in en glad skit i butiken och börjar ställa frågor om den passar till hans....Mac...

De har inte en aning om vad som funkar, passar och inte passar utanför sin XP-värld.
Liknelsen om fiollådor stämmer rätt bra - eller att de ser ut som fågelholkar i synen..

Faktum är att det mesta fungerar bra eller t o m bättre än på PC-sidan.
Joysticks, kameror, tangentbord, USB-hubbar, Skrivare, möss och en hel del annat brukar bara vara att stoppa rätt in.

Lite udda saker typ USB-raketramp som skjuter skumgummiraketer... blir det värre med - styrprogrammet finns bara i XP-variant...

Sett att många har problem med Lexmarks billiga bläckstrålar här på forumet, det är ju inget att undra på. Lexmark är IBM's tidigare skrivardivision...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-01 11:00
Ursprungligen av Goflorp:

Lite udda saker typ USB-raketramp som skjuter skumgummiraketer... blir det värre med - styrprogrammet finns bara i XP-variant...

Menar du det här?

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-05 19:09
Ursprungligen av Goflorp:

Lite udda saker typ USB-raketramp som skjuter skumgummiraketer... blir det värre med - styrprogrammet finns bara i XP-variant...

He he jag har en sådan till min PowerMac G5. Funkar utmärkt

ICEkey-dongeln på Macoteket ska enligt uppgift bara fungera men EN bluetooth-enhet åt gången. Alltså kan man inte samtidigt använda trådlös mus och tangentbord. Tydligen ska en kommande chipuppdatering åtgärda detta.

Någon som känner till någon bluetoothdongle som fungerar med flera enheter och med Mac? Jag har en PowerMac G5 (första generationen) med Tiger installerat. Avser att uppdatera till Leopard.

Ursprungligen av glaskross:

ICEkey-dongeln på Macoteket ska enligt uppgift bara fungera men EN bluetooth-enhet åt gången. Alltså kan man inte samtidigt använda trådlös mus och tangentbord. Tydligen ska en kommande chipuppdatering åtgärda detta.

Någon som känner till någon bluetoothdongle som fungerar med flera enheter och med Mac? Jag har en PowerMac G5 (första generationen) med Tiger installerat. Avser att uppdatera till Leopard.

DBT-120 fungerar med all säkerhet, och är nog den mest kompatibla för Mac vad jag förstått. Jag kör en sådan på min G5:a. Hade även föregångaren som var USB 1.1 som också fungerade bra tills jag pajade den, den här har dock längre räckvidd, vilket är najs om man vill ta med sig tangentbordet till soffan i andra sidan av rummet. Vet däremot inte var du kan hitta den i Sverige numera, köpte min ifrån USA. Googla runt lite, så hittar du säkert någon någonstans. DBT-122 fungerar också bara med en bluetooth grej åt gången, så gör inte misstaget och köp den.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-07 09:42

Clas Ohlsons superbilliga Billionton-dongle fungerar klockrent. Bara att stoppa i! Till skillnad från Windows behövs inga drivrutiner eller program installeras. It just works....

1
Bevaka tråden