Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda skivan till flera datorer?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook 1,83 GHz sen tidigare och skaffat en ny iMac som det följde med en extra skiva med OS X Leopard på. Min fråga är om jag kan använda denna skiva och lägga in Leopard på min Macbook också?
Jag har tänkt att sätta i en ny hårddisk i MacBooken och tänkte då passa på att installera Leopard i den. Det verkar inte vara så svårt att montera hårddisken, men jag har inte hittat så mycket info om vad som händer när man sätter på datorn första gången med den nya hårddisken i. Är det bara att köra i skivan med OS X eller måste man göra partitioner och formatera och greja? Har bara använt PC tidigare och har ingen erfarenhet av hur sånt här fungerar på en Mac.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-30 00:09

Bra fråga, vore kul med svar

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-30 00:26

Alla OSX-skivor i hela världen är identiska kloner - åtminstone dom man köper löst och det var en sådan som följde med min iMac som hade Tiger installerat, men som jag köpte efter att leopard släppts.
Så - ja, du kan installera denna systemskiva på alla Macar som kan köra Leopard - och du kan installera den på en miljard Macar om du vill. Apple's system är inte numrerade eller på något sätt unika - det är kloner - identiska DVD-skivor som man köper i Piteå, Peking och Los Angeles.

Det finns med andra ord ingen likhet med Windows. Apple lever på att sälja hårdvara och gråter inte på natten om man skiter i licensavtalet och installerar en köpt licens på alla sina Macar - det viktiga är just det faktum att man köpt alla dessa Macar och det är så Jobs blivit rik som ett troll.

Ursprungligen av mjg:

Alla OSX-skivor i hela världen är identiska kloner - åtminstone dom man köper löst och det var en sådan som följde med min iMac som hade Tiger installerat, men som jag köpte efter att leopard släppts.
Så - ja, du kan installera denna systemskiva på alla Macar som kan köra Leopard - och du kan installera den på en miljard Macar om du vill. Apple's system är inte numrerade eller på något sätt unika - det är kloner - identiska DVD-skivor som man köper i Piteå, Peking och Los Angeles.

Betyder det att om man beställer en Mac med OSX på engelska får man samma skiva som de som beställer den på svenska?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-31 20:25
Ursprungligen av mjg:

Så - ja, du kan installera denna systemskiva på alla Macar som kan köra Leopard - och du kan installera den på en miljard Macar om du vill. Apple's system är inte numrerade eller på något sätt unika - det är kloner - identiska DVD-skivor som man köper i Piteå, Peking och Los Angeles.

Hmmm....var i Piteå kan man köpa den ?

WT

Fast frågan var väl inte ang. licensen utan om hårddisken måste förberedas eller ej.

När du startat från installationsskivan får du välja språk och kommer därefter in i ett helt vanligt installationsprogram. Om du har monterat in en ny hårddisk som du vill installera på brukar de oftast komma oformaterade. Från installerarens verktygsmeny väljer du Skivverktyg, markerar hårddisken i listan och väljer radera. Om det inte är förvalt väljer du formatet "Mac OS Extended (Journalförd)". Undvik varianten med skiftkänslighet om du inte behöver det. När det är klart kan du stänga Skivverktyg och återvända till installeraren så ska det gå att fortsätta.

Om det däremot är en hårddisk som använts tidigare behöver du inte gå igenom den proceduren. Apple använder sig inte av de där återställningsverktygen en del andra PC-tillverkare har som ofta av någon oförklarlig anledning kräver att man formaterar hårddisken. Är det redan ett HFS- eller UFS-filsystem på hårddisken kan det användas oavsett installationsskiva.

Tack för alla svar!
Då ska jag ta och beställa en Samsung 250GB. Lite bättre än de ynka 60GB jag har nu...

Jag tippar på det då alla språk finns med på skivan. Sen kanske trycket på skivan varierar beroende på språk.

Precis efter att datorn bootat för DVDn får man en fråga om vilket språk man vill använda, som sedan används i resten av installationsprogrammet samt blir standard i det installerade systemet. Så ja, det är samma skiva i hela världen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-31 20:16

För att göra lite klarhet

Det finns två typer med OSX en som följer med datorn och är då låst till den typen av dator man har så köper man en iMac så fungerar den bara på just den iMac modelen.

Sen finns det OS X som man kan köpa i butik tex Leopard, möjligen gäller det även dem som har Tiger instalerat och fått en extra DVD med OS X Leopard.

Den sist nämda DVD skivan kan instaleras på alla typer av system som uppfyller kraven och det är de flesta datorer som är morderna vilka dessa är står på lådan och man kan även läsa om detta på annat håll.

Tiger versionen av denna DVD fungerar dock ej på Intel Mac.

Det finns ingen nyckel eller aktivering så att instalera på flera datorer än vad licensen kräver är inget hinder utan det görs på egen risk om den är minimal.

DVD skivorna är bootbara så har man inget system dvs en tom hårddisk så startar man från DVD med att trycka C vid upstart.

OSX stödjer flera språk och språk väljer man vid instalationen, man kan även byta senare med några klick och logga ut sin användare och in igen. Sök här på forumet om detta.

Det finns OSX Server också men den tar jag inte upp här.

1
Bevaka tråden