Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snö idag i Stockholm? Dashboard....

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På mitt dashboard står det att det ska snöa i stockholm idag, hur väl brukar sådant stämma eller är det typ en så pass speciell "snö-dag" att väderkanalerna har lagt den infon bara för att?

Hur söker man på folk i "people" kan man ange var de ska söka, tex. genom eniro?

tacksam för svar!

Det finns åtta olika Stockholm att välja på, har du ställt in rätt ("Stockholm, Sweden(Stockholm)")?

va? oj! hahaha
undrar vilket stockholm jag var i?

jaha.. aja.. ingen snö den här julen heller...den var i alla fall bra för att hålla drömmen vid liv!

Göteborg har liknande problem, det finns ju ett i Nebraska också...

Man kan klicka sig fram på accuweather.com och sedan kopiera hur de skriver ut stadens beskrivning.

http://www.accuweather.com/world-index.asp?partner=accuweather&traveler=0
säger:

Göteborg, Sweden (Vastra Gotaland)
Stockholm, Sweden (Stockholm)
Malmö ? Ballar ur
Helsingborg, Sweden (Skane)
Umeå, Sweden (Vasterbotten)

Det finns några fler.

Själv kör jag med WeatherDock som pratar med flygplatsernas datoriserade vädersystem. Stockholm har ju också flera flygplatser.

Som du ser av bilden finns det ett par Stockholm i USA....Nebraska, New Jersey etc

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-31 13:34
Ursprungligen av Goflorp:

Malmö ? Ballar ur

Malmo, Sweden(Skane)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 22:16
Ursprungligen av Goflorp:

Göteborg har liknande problem, det finns ju ett i Nebraska också...

Man kan klicka sig fram på accuweather.com och sedan kopiera hur de skriver ut stadens beskrivning.

Ett enklare sätt och det som jag tror TZW är inne på är att i Dashboard skriva in bara stockholm OCH sedan trycka på return. Efter ett litet tags tänkande så får du upp en lista på alla Stockholm. Välj rätt så får du samma väder som utanför fönstret.

En miss som hängt kvar sedan första versionen av Mac OS X 10.4, slarvigt av Apple att inte fixa detta.
Tycker att WeatherDock och alla andra program är lite för mycket info för min smak. Vill bara veta vädret i egenskap av frusen människa i sneakers, inte amatör-meterolog.

Om du har Mac OS X 10.5 (kommer inte ihåg om det finns i Mac OS X 10.4) så kan du göra en egen widget i Safari. Ingen kodning eller meck att göra den. Inte perfekt då den öppnar upp Safari men bättre än ingenting alls antar jag.

1. Öppna tex hitta.se. Titta under Arkivmenyn och välj Öppna i Dashboard.
2. Nu får du upp en ruta som du lägger runt den delen av sidan du vill ska synas i din widget och klicka på lägg till i högra hörnet.

Bäst är ju förstås att hitta riktigt widgets för eniro och hitta men vad jag har sätt så funkar de som finns inte så bra med öäå.

Senast redigerat 2008-01-06 22:28
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-30 23:55

Folk kan du söka efter (på eniro eller hitta.se) genom Quicksilver, om du har det installerat.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-31 13:57

Även den rätta "Stockholm" påstår att det snöar i Sthlm idag :-D. Nå - väderwidgeten som följer med en Mac - kontrollerad från en USA-server som ger fullstänigt fan i lilla Sverige - är inte mycket att hänga i julgranen. Denna widget är ute och cyklar för jämnan. En rekomendation är att besöka SMHI's sajt och göra en egen widget med hjälp av Safari (en sensationell funktion förresten).

oj?! Hurdå? kan man få en hint? kan man göra så med mycket?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-31 18:17
Ursprungligen av klarabara:

oj?! Hurdå? kan man få en hint? kan man göra så med mycket?

All info följer med Leopard. Tydliga beskrivningar på att göra allt möjligt finns i "Hjälp"-menyerna. Prova "Hjälp" i safari i detta fall.

Ursprungligen av mjg:

Även den rätta "Stockholm" påstår att det snöar i Sthlm idag :-D. Nå - väderwidgeten som följer med en Mac - kontrollerad från en USA-server som ger fullstänigt fan i lilla Sverige - är inte mycket att hänga i julgranen. Denna widget är ute och cyklar för jämnan. En rekomendation är att besöka SMHI's sajt och göra en egen widget med hjälp av Safari (en sensationell funktion förresten).

WeatherDock är värt prova.

Jag tror faktiskt att AccuWeather bottnar i flygplatsernas TAF/METAR...
Så Apples lilla Widget plockar från Accuweather som i sin tur plockar från TAF/METAR på Arlanda eller Bromma.

Själv kan jag ju säga som bor mitt i jävla kattegatt, 2.5 mil väst om GBG att SMHI stämmer kanske i 20% av fallen här ute. Jo, det regnar, men inne i GBG, inte i skärgårn.

Jag har Weatherdock inställt på Säve, det är ca 20km bort, det blir hyfsat exakt.

Alternativ B blir en lokal väderstation (vill inte veta vad den kostar...)

http://www.radar4u.com/REAB_weather/REAB_groto/REAB_groto.html

Nu är vi 3km bort... hyfsat OK

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-31 17:28

det snöade idag

Well, det snöade faktiskt i Bromma idag...

det ska jag göra! tack så mycket!

Ursprungligen av klarabara:

det ska jag göra! tack så mycket!

Förutsatt att du har 10.5 då. Men vem har inte det?

En stor hint är knappen till vänster om adressfältet i Safari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-01 04:00

Klart det snöade. Inte länge dessvärre.....

På mitt dashboard är det bara en massa solar, varmast blir det på lördag - 23 grader. Sábado, som vi säger på Tenerife Sur.

God fortsättning på det nya året!

1
Bevaka tråden