Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Airporten i iMac 20"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte nyss en iMac 20" 2.4ghz. Allting fungerar finfint förutom en sak. Mitt trådlösa nätverk går fruktansvärt slött. Har en D-Link router som klarar n-standarden och så vitt jag förstår ska även de nya Apple-datorerna ha n-standarden, eller?
I vilket fall som så kommer jag aldrig upp i hastigheter på mer än 3-4mbit. Routern är bara några meter ifrån och jag tycker att den borde åtminstone komma upp i 100mbit. Sen helt plötsligt slutar det bara ladda ned. Tex halva Aftonbladet laddas. Sen står sidan och tuggar och tuggar. Sen efter en liten stund kommer resten av sidan. Det är precis som om den tappar uppkopplingen.

Satte i min dongel från D-Link och då kom jag upp i de hastigheterna jag önskat...men jag ska väl inte behöva slösa bort en USB-port på en dongel på något som ska finnas i datorn redan från början....

Så, någon som vet vad som kan vara fel?

Kör både Vista 32bit och Mac på datorn.

  • Medlem
  • 2007-12-31 11:53

Vad har du för internetlevrantör?
Kör du med modem eller via RJ45? Min erfarenhet (Comhem) är att det kan strula en hel del med deras uppkopplingar!
Jag hade problem som tusan medsegt internet, men efter ca 24 000 samtal till dem så fixade dem till det.
Om du har, eller kan låna en dator till så kan ni koppla ihop dom och se vad ni får för hastighet på överföringen. På så vis ser du att det inte är nätverkskortet det är fel på iaf.

Det är Bredbandsbolaget jag har som Internetleverantör.
Och det är inte uppkopplingen till Internet som går segt. Det är uppkopplingen mellan datorn och routern som inte är som jag önskat mig.
Är uppkopplingen mellan datorn och routern inte mer än några mb kvittar det hur mycket information min Internetleverantör klarar av att skicka till routern då datorns uppkoppling till routern inte klarar av mer än några mb.

Löste sig direkt när jag satte i en USB-dongel. Men det är ju inte meningen att det ska vara så att man ska behöva använda en USB-plats för något som egentligen redan är inbyggt i datorn... De hastigheter jag kör på när jag använder det inbyggda nätverkskortet i iMacen är samma som jag hade 2003 när jag började köra trådlöst. Så något fel är det. Men vad det är det har jag ingen aning om. Hoppas att någon av er vet vad det kan vara för problem.

Gott Nytt År förresten!

1
Bevaka tråden