Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt med torrents.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjipp.

Har precis gjort lite test med speedtest.net och bredbandskoll.se och får grymma resultat där. MEN, laddar jag ner en och samma torrent som jag testat hos grannen och på min PC så låser sig både TRansmission & xTorrent vid 2MB/s och Azureus vid 4MB/s, hos de andra kommer jag upp i 7-10MB/s. Vad är det jag missar, är torrent-protokollet segare i osx eller?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-10 00:50

ja, det är segare i osx.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-10 01:07

Jag hade problem med Transmission för ett tag sedan, men efter senaste stopuppdateringen (till 0.9 eller nåt) så har det blivit mycket bättre Förr hade jag 2Mb/s. Jag vet inte om jag kommit upp i över 5Mb/s på en enda torrent, men om jag kör 3 stycken torrents parallelt så stegrar den totala nedladdningshastigheten till mellan 9 och 11 Mb/s. Min lina är 100Mbit fiber. Vet inte vad Transmission-gänget gjorde med version 0.9, men något blev mycket bättre, så testa den versionen om du inte redan gjort det.

Jag tankade dock snabbare på min förra PC, då låg jag på sisodär 13-14Mb/s, men då började min hårddisk knastra lite väl mycket. Torrents går väl generellt fortare i Windows som Snooze säger.

/H

Jag kör 0.92 på Transmission.
Men det är ju skumt att det skall vara segare på mac :/
Men då vet jag att det inte bara är jag som har otur

Kollade nyss och det går hur bra som helst på DC att komma upp i hyfsade hastigheter, så det bör ju vara torrent-protokollet.

Jag tankar ner som mest ungefär 1.27MB/s och laddar upp i, vad jag sett, högst 958kB/s.
Enligt bredbandskoll och speedtest har jag runt 10.5 ner och 6-7 upp, vilket betyder att jag får ut i princip det maximala av vad jag kan få ut. Detta är med Transmission, Azureus kör jag inte längre...

Ursprungligen av PiktorPucci:

Jag tankar ner som mest ungefär 1.27MB/s och laddar upp i, vad jag sett, högst 958kB/s.
Enligt bredbandskoll och speedtest har jag runt 10.5 ner och 6-7 upp, vilket betyder att jag får ut i princip det maximala av vad jag kan få ut. Detta är med Transmission, Azureus kör jag inte längre...

Jojo, men det hjälper ju inte oss med 100mbit-lina

Transmission har inga som helst problem att maxa ut min hårddisk, så vid c:a 8MB/s så hänger det sig och får börja buffra om så att det skulle gå långsamt är väl en sanning med modifikation.

Med uTorrent kommer jag ju upp i samma hastigheter då hårddisken sätter gränsen men den seedar betydligt bättre.

Mvh,

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-10 14:24

Är din router och/eller brandvägg rätt inställd? Får du grön lampa i Transmission?

har ingen router. finns ingen router mig veterligen som klarar av 100mbit i total genomströmming.

brandväggen jag använder är den inbyggda i Leopard.

men det med lampan har jag inte ens haft en tanke på. två röda lampor, Port is Stealth samt Error mapping port. :S

stänger jag av brandväggen i Leopard så får jag Port Open och grön lampa, men Error mapping port är fortf. där.

EDIT:
Hm, jag bockade av "Automatically map port" och då fick jag grönt ljus på porten, trots att brandväggen är igång. Ingen skillnad i hastighet dock.

Senast redigerat 2007-11-10 14:47
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-31 13:18
Ursprungligen av Noumenon:

har ingen router. finns ingen router mig veterligen som klarar av 100mbit i total genomströmming.

brandväggen jag använder är den inbyggda i Leopard.

men det med lampan har jag inte ens haft en tanke på. två röda lampor, Port is Stealth samt Error mapping port. :S

stänger jag av brandväggen i Leopard så får jag Port Open och grön lampa, men Error mapping port är fortf. där.

EDIT:
Hm, jag bockade av "Automatically map port" och då fick jag grönt ljus på porten, trots att brandväggen är igång. Ingen skillnad i hastighet dock.

Någon som vet vad som kan göras mot detta?
Jag kör 0.96 och har inte hittat någon lösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-13 15:09

lite OT kanske men är det någon som har koll på om man kan tanka ner torrents direkt till en extern hårddisk och hur det funkar? Kanske det till och med (i så fall) går att tanka till hdd:en via airport extreme?

Funderar nämligen på att köpa iså fall, men har inte hittat någon bra info!

Det går utmärkt att tanka torrents till en extern hårddisk. Hur det funkar med AP Extreme, vet jag inte då jag inte testat.

Och inte sjutton går det segare med torrents i OS X. Jag kör Transmission (sedan, 0.60) och får ut fullt av min 8 mbit lina, trots att jag kör trådlöst via AP. Kan lätt få välseedade torrents upp till <6-700 kbit/s och laddar stadigt up 85 kb/s.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-22 12:56

Har samma problem som Noumenon, någon som har en lösning?

Kommer ju bara upp i 1200 kb/sek (ner) oavsett hur många seeders. Uppkopplad mot swebits och med transmission 0.96

BBB 100 mbit ner / 10 mbit upp.

Tankar till både extern hdd och intern... samma resultat.

edit:
Alla portar öppna, ingen router eller modem som stör.
Fortfarande samma resultat.

Azureus tar enligt mig så pass mycket minne så det vill jag inte använda.

Senast redigerat 2007-12-31 09:55
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-12-26 13:21

Svårt det där.
Har också upplevt konstiga hastigheter i Transmission. Även fast det har funnits tillräckligt med seeders så har inte Transmission kunnat koppla upp sig mot dessa.

Testa andra klienter såsom Azureus och har du en router så måste man öppna portar för att kunna bli 'connectable', som det heter.

andra klienter har inte gjort någon skillnad för mig.
jag överlever ju, men det är dock irriterande.

Ursprungligen av Noumenon:

Tjipp.

Har precis gjort lite test med speedtest.net och bredbandskoll.se och får grymma resultat där. MEN, laddar jag ner en och samma torrent som jag testat hos grannen och på min PC så låser sig både TRansmission & xTorrent vid 2MB/s och Azureus vid 4MB/s, hos de andra kommer jag upp i 7-10MB/s. Vad är det jag missar, är torrent-protokollet segare i osx eller?

Nej det beror bl.a på inställningar i programmen bl.a så måste man ofta ställa upp uppladningen för att få rask nedladdning...

Man kan tex prova att ha färre pågående ned och uppladdningar samtidigt. Experimenterade lite med det där och runt 100 samtidiga upp och ner är kanske ett riktvärde på en 1.42 Ghz Mac Mini. Då tyckte jag att det gick lite fortare för nedladdningar att bli helt klara, jämfört med att ha 200 eller flera. Då gick det segt innan något var helt klart. Det är alltså min erfarenhet att processorhastigigheten påverkar hur många samtidiga nedladdningar man kan ha. YMMV.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-01-01 10:39

En fråga som jag funderat på...

Varför kan jag ha ganska hög nedladdningshastighet, 300-500 KB/s innan jag märker att det börjar gå slöare när jag surfar samtidigt, när det inte tål mer än max 40-45KB/s som uppladdningshastighet?

Jag tog för givet att det jag laddade ner skulle "trängas" på samma utrymme av bredbandet oavsett om jag laddade ner det som websida eller via Transmission,men så verkar det inte vara?

Ursprungligen av iggy:

En fråga som jag funderat på...

Varför kan jag ha ganska hög nedladdningshastighet, 300-500 KB/s innan jag märker att det börjar gå slöare när jag surfar samtidigt, när det inte tål mer än max 40-45KB/s som uppladdningshastighet?

Jag tog för givet att det jag laddade ner skulle "trängas" på samma utrymme av bredbandet oavsett om jag laddade ner det som websida eller via Transmission,men så verkar det inte vara?

Det kallas för duplex. ADSL har ofta Halv duplex.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-01-07 07:52

Jag vet inte om det förklarar riktigt varför uppladdningshastigheten påverkar surfandet mer än nedladdningshastigheten?

det är därför det heter halv duplex

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-07 11:57

Kan det ligga hos leverantören?

Yes!!

1
Bevaka tråden