Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komprimera mapp utan resource "forks"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag håller på en del med webbsystemet Joomla! och skall göra installationsfiler (zip). Det funkar bra på Windows inbyggda "Skicka till komprimerad mapp", men inte med finderns inbygga "Komprimera".
Jag kom fram till att problemet var "resource forks", alltså filerna som börjar med ._
Läste också att "Komprimera" använder funktionen ditto, och när jag körde den manuellt med flaggan --norsrc så gick det bra (inga ._ filer kom med i zippen)

Nu till min fråga: Hur kan jag göra för att enkelt skapa zip-filer med detta kommando. Vill helst ha något liknande "Högerklick -> Komprimera".
Är det AppleScript jag skall satsa på eler finns det nåt "enklare" sätt?

Ha ett trevligt nyår!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-30 23:08

Något av dessa program kanske?

CleanArchiver
The Zipper

Av beskrivningarna att döma tycks de vara ägnade åt att komprimera filer (zip, bzip2, gzip) utan resource forks (resursgafflar låter kul).

Av programbeskrivningarna att döma verkar det första valet vara det du letar efter. Jag har endast testat the Zipper och det var lite väl minimalistiskt för min smak, men det finns säkert sådana som gillar det också.

Automator …

Vad jag förstår kör du 10.5 och då kan du göra så här:

Starta Automator
Välj åtgärden "Hämta valda Finder-objekt"
Välj åtgärden "Kör kommandotolksskript" (och välj indata som argument)
Peta in kod liknande den här

find . -name ".DS_Store" -exec rm -rf {} \;
for f in "$@"; 
do ditto -c -k --sequesterRsrc --keepParent "$f" "$f.zip"; 
done

Spara som insticksprogram (och välj sedan insticksfil för Finder.

Nu har du gjort dig ett högerklick som tittar i en angiven mapp, plockar bort .DS_Store-filen, tar resten av mappinnehållet (rekursivt) och skapar ett zip-arkiv. (Nåja, otestat, men något liknande bör det kunna bli.)

Kan kombineras i det oändliga med ytterligare åtgärder.

1
Bevaka tråden