Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vst problem i Sonar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-12-10 23:42

Hej,

Nu är jag helt rådlös. Har plötsligt fått problem med samtliga vst:s i sonar. Det yttrar sig genom att tonhöjden på det inspelade plötsligt fluktuerar ganska kraftigt. Skulle jag t.ex spela in ett c-dur och hålla det ackordet i 4 bars så börjar det efter ett tag att låta som en gammal svajig grammofon på upphällningen. Inspelat midi-data till mina hårdvaruburkar påverkas dock inte alls (allting ligger korrekt i tempo) men pluggarna lever sitt eget liv.

pluggarna hamnar således också ur tempo helt och hållet mot övriga instrument. Kanske är en något förvirrad beskrivning ifrån min sida men jag har verkligen försökt att skruva upp latency, kollat asio-inställningar, midi-synk, etc och vet inte vad jag kan göra mer. Är en ominstallation av xp enda utvägen eller finns det någon parameter (t.ex i .ini-filen) som kan åtgärda detta?

M v h

Danne

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-10 23:56

Har du provat med någon annan VST-host? Testat hur det blir på interna ljudkortet (släng in asio4all och kolla)?

Dra in demoversioner av några fler program (ableton live är fullt funktionsduglig i demo, kanske fruity loops, energy XT eller nån annan). Händer det i fler program så är nog något lurt med drivarna eller ljudkortet. Testa avinstallera ljudkortsdrivarna ordentligt och installera om dem isf.

Det är ytterst få fel som kräver en ominstallation av windows.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-12-30 12:44

Hej,

Fick tid igår att kolla runt lite. Installerade Cubase LE som jag hade liggandes samt körde asio4all på det inbyggda ljudkortet (lirade inte alls på mitt 0404). Kontentan blev att vst fungerade som det skulle i både cubase och i sonar med asio4all.

I ren desperation slog jag av "dithering" under asio-delen i sonar och det verkar fungera betydligt bättre så här långt. Enligt hjälpen så ska ju denna inställning inte ha att göra med playback utan hanterar 24 bitars audio -> 16 bitar (??).

Än så länge så verkar det dock fungera

tack för tipsen

M v h

Daniel

1
Bevaka tråden