Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekomendation av extern hårddisk för macbook?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har kommist underfund med att jag behöver komplettera min macbook med en extern hårddisk. Någon som har något förslag på en prisvänlig bra sådan eller vilka kvalifikationer man bör leta efter?
Behöver en extern hårdisk, inget krav på överdrivet mycket lagringsutrymme, kompatibelt med macbook. Tänkte ge mig ut i mellandagsrean och se om jag hittar något.

Ursprungligen av solstol:

Hej, har kommist underfund med att jag behöver komplettera min macbook med en extern hårddisk. Någon som har något förslag på en prisvänlig bra sådan eller vilka kvalifikationer man bör leta efter?
Behöver en extern hårdisk, inget krav på överdrivet mycket lagringsutrymme, kompatibelt med macbook. Tänkte ge mig ut i mellandagsrean och se om jag hittar något.

Lacie:s prylar brukar vara mac-vänliga.

Annars skulle jag köpa valfri 2.5"-disk och sedan köpa ett chassi till den.

Jag skaffade en Western Digital 2.5" till åt en bekant. Den är riktigt tyst i alla fall.

Tackar, om jag istället omformulerar frågan till att gälla en på skrivbordet stationär hårddisk eftersom jag förstått att skillnaden är ganska stor på mobil och stationär extern, vilket inte var fallet när jag senast undersökte utbudet (länge sedan). Finns det några andra kriterier? Bör man fortfarande satsa på en 2,5" eller är det bättre med en störe? Är Western digital och Lacie fortfarande de märken som är aktuella?

  • Medlem
  • 2007-12-26 20:36

3.5 är betydligt billigare.

Det finns ett antal trådar där liknande frågor behandlas.

Jag kommer ihåg att LaCie har fått en del kritik för att deras strömaggregat har varit dåliga.

3.5" är mkt billigare, men otroligt mkt mer klumpigt.
Fördel med 2.5" i en FireWire-låda är att den tar ström från FW-kontakten.
Grymt mkt mera praktiskt än att alltid behöva släpa på en separat strömförsörjning...
Disken går ner i skjortfickan, men vart skall man lägga den den 220v omvandlaren?

Ska man bara använda hårddisken vid skrivbordet lägger man AC-adaptern i en kabelkorg under skrivbordet. Så länge man inte eftersträvar bärbarhet finns det ingen anledning att kompromissa med laptopdiskar.

Jag har WD MyBook premium (med Firewire); mycket nöjd med den. Den är fläktlös och revlativt tyst även vid användning. Dessutom går den i vila efter ett par minuters inaktivitet, och eftersom jag har den som time machine-disk står den oftast i vila.

jag stjäl tråden då den är rätt gammal och ställer frågan:
vad rekommenderas att köra för extern disk till macbook i dagsläget?
och då tänker jag på om det ska vara usb, firewire eller thunderbolt..

mina kriterier är egentligen bara att den ska vara liten så man kan ta med sig den lätt och inte kosta multum.
(den behöver heller inte vara stor utrymmesmässigt. så typ 500gb - 1tb är tillräckligt, 2tb är absolut max men bara om det finns till rimligt pris)

Pris - USB
Prestanda - FW, välj om du ska köra mycket mot disken.

Thunderbolt känns ännu för dyr för att vara aktuell.

Ok, firewire får det bli då.
Någon som har tips på en bra firewire-disk?

Gärna 7200rpm annars känns det som man lika gärna kan köra usb.

Tyvärr verkar det ju som de flesta leverantörer slänger i en slö 5400-disk och kör "tillgänglighet framför prestanda".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-24 09:51

Tom HD-kabinett med FW som du kompletterar med valfri disk?

låter som en bra ide, men vid en snabb sökning på t.ex dustin så ser man att det bara finns två stycken 1TB-diskar som är sata 2,5" och då är de 5200rpm och 5400rpm, så utbudet på diskar med 7200rpm som passar i kabinettet och har 1tb utrymme verkar minst sagt dåligt.

och ska jag köra 500gb så fanns det färdiga externa diskar till bättre pris än om jag monterar själv som hade 7200rpm och firewire.

t.ex den här: SEAGATE FREEAGENT GOFLEX PRO MAC 500GB USB 2.0/FW | Dustinhome.se

billigaste kitet med kabinett och billigaste 7200rpm 500gb-disken på dustinhome går tillsammans på ca 1500:-

1
Bevaka tråden