Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tömma trilskande hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 10:45

Jag har en LaCie-hårddisk som krånglar så mycket att jag nu ska ersätta den med en ny och större. Innan den gamla får gå till skroten, vill jag förstås föra över all data, ca 180 GB. Men det går så extremt långsamt att jag skulle behöva jobba heltid en vecka med att föra över några MB i taget. Så fort jag försöker kopiera en hel mapp blir det snurrande badbollen.

Jag har kört DiskWarrior och byggt om directory, men när jag ska reparera filsystemet tar det stopp igen. Om jag kör Skivkontroll får jag följande meddelande, och kan inte gå vidare:

Ogiltig syskonlänk
Enhetskontrollen misslyckades.
Fel: Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades.

Har en MacBook Pro med gamla hårddisken inkopplad via FireWire 400, och nya disken via FireWire 800. Dessutom kopplade jag ihop de bägge diskarna med FireWire 800, för att jag tänkte att de skulle kommunicera snabbare då (rätt? fel?).

Vad kan jag göra för att få över mina filer utan att bli gråhårig??

Nu har jag inte fullt koll på firewire länkar, men jag gissar att du gjort fel

Ta bort fw400 kabeln om du vill köra båda skivorna som fw800. Alternativt, ta bort kabeln mellan skivorna om du vill köra en som fw400 och en som fw800.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 11:07

Nu har jag kopplat om alltihop med enbart FW 800 från datorn till gamla till nya hårddisken och inget annat. Får ändå samma felmeddelande när jag kör skivkontroll. Testar en ny genomgång med DiskWarrior, och håller tummarna.

Jag läste lite gamla inlägg, och testade att ladda hem LaCie UpdateTool 1.4.2, men den bara kraschar så snart den går igång. Är den för gammal för Leopard kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 13:44
Ursprungligen av ErikaJ:

Nu har jag kopplat om alltihop med enbart FW 800 från datorn till gamla till nya hårddisken och inget annat. Får ändå samma felmeddelande när jag kör skivkontroll. Testar en ny genomgång med DiskWarrior, och håller tummarna.

Jag läste lite gamla inlägg, och testade att ladda hem LaCie UpdateTool 1.4.2, men den bara kraschar så snart den går igång. Är den för gammal för Leopard kanske?

Felmeddelandet "Ogiltig syskonlänk" har med strukturen på disken att göra så det är inte troligt att det är problem med bara kommunikationen. Får du över filerna OK, fast det tar oändligt lång tid? Om det är så tycker jag att du skall kopiera det viktigaste först. Din disk håller på att gå åt helvete och det antagligen rätt snabbt. Du kanske skulle kunna flytta själva disken till ett annat kabinett om du har något?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-23 13:52

Skivverktyg, radera?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 15:41

Tack för tips! Fanns till slut ingenting att göra, men lyckligtvis hade jag en tredje disk med backup. Nu har jag raderat skivan och formaterat om den, samt testat det som går i DiskWarrior utan problem. Men den tjurar fortfarande och är extremt långsam när jag försöker kopiera till den. Finns det något kvara att göra (som inte inbegriper skruvmejsel och reservdelar) eller är det bara att kassera den?

Om du blir LITE kompis med skruvmejseln så kan du säkert skruva ur disken och kanske skaffa en ny låda?

Kanske har du en trevlig kompis som gillar skruvmejslar och hårigadiskar ?

1
Bevaka tråden