Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern DVD-Brännare till OS X

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-27 16:20

Hej kära forumvänner.

Snabb fråga. Så gott som alla DVD-Brännarna är kompatibla med Windows, väldigt få med OS X.
Jag har en teori om detta; programvaran som följer med är till Windows, men brännaren fungerar med OS X drivrutinsmässigt ändå. Har jag rätt eller fel?

Har kollat lite på en LG GSA-E60N ( http://au.lge.com/products/model/detail/itproducts_opticalstoragedevice_externaldrive_gsae60n.jhtml# )

Tror ni den kommer fungera på en iBook G4 @ OS X 10.4.10 ?
Eller bör jag leta upp en OS X kompatibel DVD-Brännare ?

Tack på förhand!
/Christian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-27 16:46

Din teori stämmer väl med mina erfarenheter. Standardgrejer som externa brännare och hårddiskar brukar bara vara att plugga in så funkar de.
Vet inte Google annars något om hur den funkar med Mac?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-27 17:13

Frågade Mr. Google utan givande svar. Har en tendens att alltid Googla innan jag frågar på forum
Sedan hur bra jag är på att Googla låter vi vara osagt. Har läst på andra forum att folk haft problem med USB DVD's och rekommenderar således FW.

Så länge du har Tiger (10.4) bör så gott som samtliga brännare funka rakt av. Har med framgång stoppat in en Pioneer (DVR111 tror jag) i ett gammalt externt cd-rw-kabinett med Firewire från LaCie utan problem och kört med just en iBook. Samma iBook har också galant klarat av en IBM-pirat: en extern USB2 DVD-brännare vid namn "Think-Think" ;). En omstart krävdes dock för att brännaren skulle hittas och dyka upp som alternativ i Toast.

Vi högre hastigheter skulle jag definitivt föredra FW som känns mer pålitligt. Samtidigt har moderna brännarprogram stor tolerans och buffringsmöjlighet, så de flesta "coasters" man tillverkat beror i huvudsak på skräpmedia - eller att originalfilerna låg på nätverket...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-28 16:35

Det är ju som en saga!
Jag tror vi inhandlar en imorgon, så jag återkommer med resultat...

Tackar tackar...

Jag har försökt bränna DVD med en USB-kopplad intern brännare (NEC/Optiarc 7170a), slarvigt monterad i ett externt USB-chassi (nej, optimalt är det väl inte..). Läsning av skivor fungerar utmärkt! Bränning av CD/DVD, nej!

Om jag startar Systeminformation.app och kikar under "Skivbränning" så står det:

Stöd för bränning: Ja (stöds inte).

Vad menar operativsystemet egentligen? Tiger visar detsamma som Leopard.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Jag har försökt bränna DVD med en USB-kopplad intern brännare (NEC/Optiarc 7170a), slarvigt monterad i ett externt USB-chassi (nej, optimalt är det väl inte..). Läsning av skivor fungerar utmärkt! Bränning av CD/DVD, nej!

Om jag startar Systeminformation.app och kikar under "Skivbränning" så står det:

Stöd för bränning: Ja (stöds inte).

Vad menar operativsystemet egentligen? Tiger visar detsamma som Leopard.

Den där IBM-piraten jag lånat har just en gammal NEC inbyggd. Prova som sagt att starta om datorn (kanske t.o.m. stänga av på riktigt och sedan starta om). Kommer inte ihåg om jag hade USB-sladden ikopplad under uppstart eller ej, men brännaren kändes igen av iBooken efteråt iaf.

Använd om möjligt extern strömmatning även om den i teorin skall kunna köras på USB-strömmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-29 23:37
Ursprungligen av Snabeldrake:

Jag har försökt bränna DVD med en USB-kopplad intern brännare (NEC/Optiarc 7170a), slarvigt monterad i ett externt USB-chassi (nej, optimalt är det väl inte..). Läsning av skivor fungerar utmärkt! Bränning av CD/DVD, nej!

Om jag startar Systeminformation.app och kikar under "Skivbränning" så står det:

Stöd för bränning: Ja (stöds inte).

Vad menar operativsystemet egentligen? Tiger visar detsamma som Leopard.

Nyckelordet här är "Toast". "stöds inte" under Stöd för bränning innebär att du inte kan bränna skivor direkt i Finder.

De flesta skivor blir 'coasters' i Toast 7.1.3 för mig, tyvärr.. Tricket hittills har varit att bränna i XP men det är ingen smidig lösning.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-05 21:40

Extern spelare löser regionsproblem?

Skulle en extern spelare lösa problemet med regionslåsningen på inbyggda dvd:n. Alltså, är regionerna inställda per dvd-spelare. Borde det vara tycker jag om inte apple gjort någon riktigt konstig lösning som låser till operativet.
Tänkte i så fall att man kunde ha en extern dvd för region1:skivor enbart, skulle lösa några problem om än det känns riktigt onödigt och dumt att behöva lösa det på ett sånt här sätt.

1
Bevaka tråden