Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airtunes (express) till WDS nät

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-29 13:12

Jag har ett nät bestående av två WDS kopplade Extreme, den ena används mest som en mottagare för att kunna koppla in en del äldre maskiner (Sun/W98). Den andra sköter nätverksdisk och skrivare samt kabelmodem.
Till detta finns kopplat (förutom maskinerna i den första Extreme) en iMac och en Apple TV - ibland en laptop.

Men så har jag en express också som jag tänkte kunde strömma musik till, gick fint innan den andra extreme kom in i bilden och jag skapade WDS nät

Huvudnätet fungerar perfekt!

Ska min express ingå i WDS nätet, eller bara ansluta till ett nätverk?

Kör jag den inkluderat i WDS kopplar den upp sig om man först kopplar in en fysisk nätverkssladd till den, sedan går den 5min (man kan koppla in en dator till den och komma ut på nätet) sedan dyker den igen.
Väljer jag att den ska ansluta till nätet så kommer den inte ens upp som valbar i airports inställningsprogram med mindre än att huvudnätet stängs ner. Den verkar leva sitt eget lilla liv.

Några tips?

Är räckvidden tillräcklig som det är idag behöver du inte ansluta Expressen till WDS. Det stjäl nämligen en hel del bandbredd. Anslut den som en trådlös klient till ditt befintliga nät.
Du kan inte ansluta en dator till nätverksuttaget på Expressen om den inte är med i ett WDS.
För att ansluta den till WDS måste du knappa in AirPort-ID på rätt sätt. Dyker den inte upp i AirPort-verktyget så har den inte anslutit till WDS.

Gott nytt år!

//

1
Bevaka tråden