Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar det nya Leopard i er PowerBook?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej
jag har en PowerBook G4 och var lite klumpis då jag skulle installera det nya systemet Leopard. hehehe:)
Råkade trycka lite fel och vips så var allt på hårddisken bortblåst och rent:).. eftersom vissa sker inte funkade gick jag tillbaka till Tiger som för mig kändes tryggt. Ni som bytt upp er ... hur funkar det nya systemet för er? En kompis till mig sa att han skulle vänta ett tag med att installera Leopard pga barnsjukdomar. Vad säger ni? Vad är bäst?
Mvh
Evig=)

Fungerar klockrent på min PowerBook G4 (15-inch Double-Layer SD). I början hade jag lite problem med Mail, men det har löst sig. I och med 10.5.1 har jag i princip inga problem längre. RSS i Safari kan bugga lite nån gång varannan vecka, men det är också allt. Enda tråkiga är väl att HP och M-Audio är långsamma på att fixa nya drivrutiner till min skrivare och mitt ljudkort, men det är ju inte Leopards fel.

EDIT: Stryk det ena problemet; HP har nu skakat fram skrivardrivrutiner. Står att de släpptes den 16 november, men det stämmer inte, de fanns inte på HPs sida tidigare i veckan. Det står i och för sig att det är en Beta-version, men jag tar mina chanser.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-22 11:00

Fungerar mycket dåligt, jag är inte alls nöjd och har funderat på att byta tillbaka till Tiger flera gånger.

För det första har batteritiden märkbart sämre, för det andra så tar det 1 minut för den att gå i "Sleep" eftersom den skriver ut sin "hibernate"-kopia varje gång. Sedan så vägrar den stänga av sig när batteriet tar slut utan den går i sleep och vägrar vakna före man kopplar i ström. Om batteriet skulle ta helt slut under den tiden så tappar tappar den klockan och massa annat. Alla dessa problem kanske har en gemensam nämnare men det fungerade klockrent i Tiger.

Sen har de snälla människorna skrivit om spotlight för dual-core processorer, vilket gör att det är helt otroligt långsamt att söka efter något ifall man inte har en sådan. Den söker efter varje bokstav du skrivit in och medan den söker så kan du inte göra något, ungefär.

10.5.1 känns som ett hafsverk som apple slängde ut, jag hoppas att de löser de riktiga problemet i 10.5.2 och att den kommer snart för annars går jag tillbaka till Tiger.

Om någon är intresserad så har jag den sista PowerBooken som kom med dual-layer brännare och har matat in 1,5GB Ram i den.

Ursprungligen av ViU:

Om någon är intresserad så har jag den sista PowerBooken som kom med dual-layer brännare och har matat in 1,5GB Ram i den.

Alltså exakt samma modell som jag har, fast jag har 2 GB RAM. Får säga att allt fungerar mycket bra och upplever inga av de problem du beskriver.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-22 18:35

Jag kör Leopard på en 1GHz Powerbook G4. Inga som helst problem har jag lagt märke till. Allt fungerar som det ska. Upplever responstider osv. i systemet som snabbare samt att nya safari är klart bättre. Men Safari 3 finns för tiger också så.

Jag kör Leopard på sista generationen 15" PowerBook, och har inte haft några problem ännu. Märker inget av t.ex slöheten i Spotlight som nämns ovan - fungerar lika snabbt som det gjorde i 10.4.

Dock verkar det ju variera kraftigt från system till system, så det gäller kanske att ha lite tur när man uppdaterar

Inga problem här på en 15" PB 1.5GHz med 1.25GB ram. Den sover som den ska, normal strömförbrukning. Det som jag dock ställt mig frågande till är varför min externa disk hoppar igång ibland trots att datorn bara idlar och TM gjort sin backup redan (jag kör var 3e timma).

Inte rätt dator för det här

Som en kuriosagrej kan jag nämna att jag kör Leopard på i iBook 1Ghz och 768 Mb RAM. Det funkar utan några större problem. Jag är förvånad över hur smärtfritt det går. Kör inga tunga applikationer iofs. Lite Keynote-prylar, Numbers och Pages. iPhoto funkar också helt OK.
Håkan

Jag har problem att bränna vanliga cd skivor som jag inte vet vad det beror på. Datorn verkar inte bränna HELA filen utan bara delar av, och de blir givetvis inte läsliga efter det. Dessutom, den verkar bränna alias och inte originalet... på nåt skumt sätt som jag inte förstår.

När man drar en fil eller en mapp att bränna, då blir det en sån alias-pil i ena hörnet... Man blir misstänksam... och mycket riktigt, det fungerar inte heller sen. Det är inte samma storlek på den brända filen som på originalet.

PB 12", 1 GHz, 768 MB RAM,

Kör Leopard 10.5.1 på min PB G4 12". Måste säga att jag är imponerad. Datorn känns mycket snabbare än med Tiger.

Har hittills inte upplevt några problem överhuvudtaget.

Edit: Jag körde Erase & Install.
Edit2: Har 1.25GB RAM.

Batteritiden är helt väck på min 1,67 GHz Powerbook. Direkt efter Leoprad klarar den inte längre att vara utan nätström mer än en kvart, ca. Oavsett om det står 70% kvar eller 90% eller 15% så går den i hibernate efter en kvart. Sen måste man koppla in strömmen för att öht få den att vakna.

Testat att installera om, men det hjälper inte. Väntar på 10.5.2, löser inte den problemet blir det väl att gå tillbaka till Tiger. Jävla skitsystem, tycker jag.

Ursprungligen av Leftrustle:

Batteritiden är helt väck på min 1,67 GHz Powerbook. Direkt efter Leoprad klarar den inte längre att vara utan nätström mer än en kvart, ca. Oavsett om det står 70% kvar eller 90% eller 15% så går den i hibernate efter en kvart. Sen måste man koppla in strömmen för att öht få den att vakna.

Testat att installera om, men det hjälper inte. Väntar på 10.5.2, löser inte den problemet blir det väl att gå tillbaka till Tiger. Jävla skitsystem, tycker jag.

Konstigt! Jag upplever att jag fått minst 20min batteritid extra sen jag la in Leopard.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-29 19:28

Jag kör en G4 Ti 15" 1ghz 1gig ram med leopard i och allt bara fungerar.....

PB 12", 1 Ghz, 768 RAM

Jag noterar, för utom det där med cd-skovorna som jag fortfarande är lite osäker på, att ljudet till youtube har slutat att fungera!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-30 22:56
Ursprungligen av Eclipse:

PB 12", 1 Ghz, 768 RAM

Jag noterar, för utom det där med cd-skovorna som jag fortfarande är lite osäker på, att ljudet till youtube har slutat att fungera!

Sitter här och läser om Leopard för att jag är nyfiken på hur det kommer bli när jag får min nya MacBook... blir lite orolig av allas buggrapportering. Hmm.

Men till saken, problemet du har med YouTube var en bugg som drabbade mig titt som tätt på min iMac G5 med Tiger. Du får gå in i Midi-inställningar tror jag att det var (sitter på en Win burk nu, så jag kan inte kolla) och ändra en inställning för hur många kHz det ska vara för nånting (som jag inte heller kommer ihåg exakt vad det var) så hoppade det igång igen... mycket underligt.

Ursprungligen av jimmy.r:

Sitter här och läser om Leopard för att jag är nyfiken på hur det kommer bli när jag får min nya MacBook... blir lite orolig av allas buggrapportering. Hmm.

Men till saken, problemet du har med YouTube var en bugg som drabbade mig titt som tätt på min iMac G5 med Tiger. Du får gå in i Midi-inställningar tror jag att det var (sitter på en Win burk nu, så jag kan inte kolla) och ändra en inställning för hur många kHz det ska vara för nånting (som jag inte heller kommer ihåg exakt vad det var) så hoppade det igång igen... mycket underligt.

Nej, du ska inte vara orolig! Leopard fungerar kanon! Det går bra att uppdatera. Många skriver att det måste vara en ren installation... men jag tror att många inställningar försvinner då, men det vet jag inte.

Du ska komma ihåg att en del av dessa buggar är rapporterade för några månader sedan. Apple har släppt ett antal fixar sedan dess. Så... allt du ser skrivet kanske inte är relevant just idag. Kanske inte ens för dessa personer... (Vissa skriver lite VÄL fort...)

Jag kollade det där med MIDI och om du vill gå hem och titta på vad det var du hade gjort ska jag inte hindra dig... Jag kollade, men ärligt, jag fattar inte hur ljudet till youtube kan kopplas till ett tangentbord... Det känns väldigt långsökt...!

jag körde leopard på min PB 17" 1.67 SDDL. När jag uppgraderade från tiger tyckte jag att det gick bra, kändes nästan rappare än vad tiger gjorde.
Efter en tragisk olycka(må min kära 17are vila i frid, eller helst bli lagad) kör jag nu leopard på en MBP 2.2 och jag kan bara säga att skillnaden är enorm. I alla fall den grafiska delen av OSet. I tiger märker jag dock ingen speciell skillnad mellan de två maskinerna, vad det gäller hastighet i systemet.
Och fram till dags dato tror jag att jag föredrar tiger, känns mycket mer "färdigt".

Jag har en Powerbook 12" 1.5GHz 1.25 GB ram.

Intressant att höra era historier.. Min batteritid har blivit urusel.. Och detta kan ju handla om att jag var tvungen att byta ut batteriet eftersom det gamla kunde explodera som ni kanske kommer ihåg.
Upplever nu att mina fläktar och processorer går på högvarv. Otroligt irriterande så går dom igång då skärmsläkaren visar sina bilder... Det var bättre förr med Tiger.. Grrrr
Leoparden tar tid och är slö.... GRRRrrr
Jag får vänta några år tills jag har råd att köpa en ny macbook pro.

allt gott i jul
Evig

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2008-12-29 22:17
Ursprungligen av evignektar:

Jag har en Powerbook 12" 1.5GHz 1.25 GB ram.

Intressant att höra era historier.. Min batteritid har blivit urusel.. Och detta kan ju handla om att jag var tvungen att byta ut batteriet eftersom det gamla kunde explodera som ni kanske kommer ihåg.
Upplever nu att mina fläktar och processorer går på högvarv. Otroligt irriterande så går dom igång då skärmsläkaren visar sina bilder... Det var bättre förr med Tiger.. Grrrr
Leoparden tar tid och är slö.... GRRRrrr
Jag får vänta några år tills jag har råd att köpa en ny macbook pro.

allt gott i jul
Evig

Jag vet inte alls hur ni som har problem med Leopard kan få alla dessa problem?
Leopard är kompatibel tom med en PowerBook =/
Men så kan det gå om vi har pirater här inne. Givakt på er.

På min PowerMac G5 fungerar det helt underbart. Det bara svävar framåt Snabbt som satan också.

Och vad vill jag ha sagt? Att det funkar jättefint på PowerPc för min del och borde väl funka annars också?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 23:12

Har en Powerbook G4 med 1,33 Ghz processor och 1,5 i ram. Det ända jag har att klaga på är att batteritiden verkar ha förkortats. Men det är efter att jag läst tidigare insändare:)
Annars har jag inget att klaga på ( tyvärr, för jag det vore ett själ att köpa en ny dator

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-02 11:56

Använder 10.5.6 i mina PowerBook G4 12" 867MHz, 640MB och PowerBook 15" FW800 1,25GHz, 768MB.
Båda fungerar bra och jaghar inte märkt av någon försämrad batteritid. Klart att man får vara aktsam på hur många program och vilka som körs samtidigt, men annars inga problem.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-02 12:24

Jag kör 10.5.6 på min 1.33 GHz G4 med 1GB RAM. Batteritiden är det enda som blivit sämre annars rullar det på utan problem.

1
Bevaka tråden