Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux Vixta 0.98

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har en PC och testat disten av Linux Vixta - ser en blandning av OSX och Vista - omdömen ??

BILD:

http://tenoch.scimexico.com/wp-content/uploads/2007/10/vixta.jpg

De lär gå samma öde till mötes som Lindows en gång gick. Om inte värre, det här är ju en direkt kopia, nästan pixel för pixel av Windows Vista.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-12-29 00:44
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

De lär gå samma öde till mötes som Lindows en gång gick. Om inte värre, det här är ju en direkt kopia, nästan pixel för pixel av Windows Vista.

Mja, Lindows var väl byggt med nåt syfte att kunna köra windowsprogram på ett enkelt sätt. Det är ju inte Vixta (såvitt jag kan se).

Det blir kul att se vad som kan tänkas komma av Vixta - Det ser ju rätt okej ut för att vara en standarddist (även om tex. Ubuntu med Compiz-fusion är "glassigare"). Till skillnad från MS Vista rullar ju dessutom Vixta på okej på en P3 med 256 MB ram...

Senast redigerat 2007-12-29 00:59

Har du täckning för detta ?? Jag har hört att det mer eller mindre är som Ubuntu fast eg. en Fedora med annat skal.

Ursprungligen av Olle@mac:

Har du täckning för detta ?? Jag har hört att det mer eller mindre är som Ubuntu fast eg. en Fedora med annat skal.

Lindows: Debian
Vixta: Ubuntu (eller Fedora)

Lindows: ett namn som påminner om en Microsoft-produkt
Vixta: ett namn som påminner om en Microsoft-produkt

Windows: vanligt substantiv
Vista: mindre vanligt substantiv

  • Oregistrerad
  • 2007-12-29 19:11
Ursprungligen av Olle@mac:

Någon som har en PC och testat disten av Linux Vixta - ser en blandning av OSX och Vista - omdömen ??

BILD:

http://tenoch.scimexico.com/wp-content/uploads/2007/10/vixta.jpg

Du får gärna förklara OSX kopplingen till den skärmdumpen?
Jag gissar att Vixta är en fönsterhanterare (?) och det finns det ju redan gott om till linux.

Sen att en dist ser "fin ut" är ju inte allt. Jag kör gärna linux, ofta och mycket (console) men allt GUI låter jag OSX ta hand om. (Ingen flametråd här dock)

Ursprungligen av studiox:

Du får gärna förklara OSX kopplingen till den skärmdumpen?

OM du använder Shiira som webbläsare eller korrigerar i iPhoto så ser du de svarta transparenta flytande fönstren... därav *likheten*

Ursprungligen av studiox:

Du får gärna förklara OSX kopplingen till den skärmdumpen?

olle@mac menar väl att Vista lånat mycket av OS X (spotlight, widgets), därav kopplingen.

Synd att de kopierade, enligt min smak, plottriga och fula Vista. Kunde istället kopierat OS X och förbättrat och polerat! Men då kanske de inte kunnat skriva "Familiar look and Feel" som argument?

Ursprungligen av hanzukun:

olle@mac menar väl att Vista lånat mycket av OS X (spotlight, widgets), därav kopplingen.

Du menar väl att OS X lånat Widgets från Konfabulator och Desktop Search (tilläggsmodul) från XP?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-12-30 14:17
Ursprungligen av studiox:

Du får gärna förklara OSX kopplingen till den skärmdumpen?
Jag gissar att Vixta är en fönsterhanterare (?) och det finns det ju redan gott om till linux.

Sen att en dist ser "fin ut" är ju inte allt. Jag kör gärna linux, ofta och mycket (console) men allt GUI låter jag OSX ta hand om. (Ingen flametråd här dock)

Jag tycker om att en dist ser "fin" ut - även om det mycket riktigt inte är allt.

Vixta är tydligen en rätt hårt ombyggd KDE på Fedora. Vet inte vad disten i övrigt innehåller, men tanken är ju att Vixta ska vara "AbsolutelyNoConfig", så jag antar att tex. stöd för bla. Flash, Java, mp3 och andra propertiära drivrutiner och hjälpprogram ingår från början.

Jag tror nog att valet av fönsterhanterare är rätt betydelsefull för allmänheten... och om man istället för att behöva köpa en ny peze med de absolut värsta specarna på allting för att hjälpligt kunna använda Vista, kan behålla sin burk och köra nåt som Vista-aktigt ut på den - och få en stabilare, snabbare maskin än om man använder MS Vista på köpet - så finns det väl en klar poäng med Vixta?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-03 12:05

Xet i Vixta kommer väl snarare från X-Window System, inte OS X.

1
Bevaka tråden