Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar mobilt bredband från Telia med mac?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har just skaffat mobilt bredband från Telia.
Någon som har fått det att fungera?

Telia säger bara att "vi har ingen support för Mac"

Har installerat programvaran, hittade den på Tele2.se
Har gjort de inställningar som krävs, tror jag iaf...

När jag ansluter får jag meddelandet "Modemfell inträffade. Kontrollera inställningarna och försök igen."

Är helt nollad. Är det bara att ge upp och lämna tillbaka allt?

PowerBook G4
Modem: HUAWEI E220

Tips mottages tacksamt och med glädje

Kolla guiden hos Tele2 och ta hem deras drivrutiner, om du inte redan installerat några. Det du ska tänka på är att använda Telias APN i Huawei DataCardApp. Låsa upp simkort kan man också göra i en vanlig mobil, det är bara att stänga av pin-koden.

http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2se_privat_internet_mobiltbredband&t2page=privat_internet_mobiltbredband&flik=4

Jag har Tele2s mobila bredband.
Körde guiden på deras sida.
Satte in simkortet i mobilen, avaktiverade pinkoden.
Sen fungerar det supersmidigt.

Fördel på mac, en telefon uppe vid airportloggan, anslut. Tar några sekunder.
Fördel på pc, man får använda startmenyn, leta efter mobile mannager, starta ett program. Hoppas att programmet hittar modemet (har provat 2 datorer, 1 av dem vägrar hitta modemet). Sedan ansluter man och är igång.

Är grymt nöjd med hur det mesta fungerar på mac!

Jag har Tele2s mobila bredband.
Körde guiden på deras sida.
Satte in simkortet i mobilen, avaktiverade pinkoden.
Sen fungerar det supersmidigt.

Fördel på mac, en telefon uppe vid airportloggan, anslut. Tar några sekunder.
Fördel på pc, man får använda startmenyn, leta efter mobile mannager, starta ett program. Hoppas att programmet hittar modemet (har provat 2 datorer, 1 av dem vägrar hitta modemet). Sedan ansluter man och är igång.

Är grymt nöjd med hur det mesta fungerar på mac!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-11 15:14

Har nu kört Telia Mobil BB i ett par veckor (installerad efter tele2 instruktioner) med min MacBook Pro (Intel) och det funkar piss!!!
Förstår nu varför Telia INTE har support på Mac, för då skulle dom få många samtal.
Har samma problem som beskrivs i andra trådar här på 99.se, alltså att datorn låser sig efter ett antal minuter. Boot för att få igång den igen.
Riktigt piss! Har provat olika drivrutiner och tips

Alla nya tips trix mottages med öppna armar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-11 15:43

Helt rubbat! Efter att jag skrev mitt tidigare inlägg har jag nu varit uppkoplad i 48 min i streck. NYTT REKORD!!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-11 20:21

Jag har 2 kompisar som kör med Huawei E220 och Telia, och dom har aldrig haft några problem, har fungerat klockrent från förste början.

Se till att du har installerat rätt drivisar bara, annars kan du väl få såna problem som du har. Det finnes en särskilt drivrutin för intelmacar.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-12 10:45

Kolla brandväggen. På en Mac är allt som inte är tillåtet förbjudet. Du måste också kolla nätverksinställningarna. Det verkar som om standardinställningen är att du antingen är ansluten till internet eller nätverket.
Kämpa på de där inställningarna kan göra en vansinnig innan man kommer rätt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-25 14:01

Samma problem här - min MBP låser sig med E220 - jag kör med Tele2 och deras senaste drivisar... Enda som hjälper är att hålal inne strömknappen på MBP:n och boota om.

Någon lösning på det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-30 07:12

Hade samma problem i våras med E220 och det visade sig att modemet var kass. Fick nytt och sen har allt fungerat.
Enda problemet var att det tog två veckor att få modemet utbytt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-30 19:54

Verkar som om telia har bytt modem nu, fick ett mobilt bredband till jobbet igår och då hade dom skickat med ett modem som heter Option. Innehöll drivisar till både XP och OSX så jag testade på både jobb-pcn och min PB, klockrent. Problemet visade sig vara att dom än så länge inte stödjer leopard vilket jag upptäckt idag men det kommer väl förhoppningsvis en uppdatering snart.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-05 00:45
Ursprungligen av Pilen:

Verkar som om telia har bytt modem nu, fick ett mobilt bredband till jobbet igår och då hade dom skickat med ett modem som heter Option. Innehöll drivisar till både XP och OSX så jag testade på både jobb-pcn och min PB, klockrent. Problemet visade sig vara att dom än så länge inte stödjer leopard vilket jag upptäckt idag men det kommer väl förhoppningsvis en uppdatering snart.

Guldinfo!!! Ska ringa Telia imorgon. Tack som fan.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-11-06 15:29
Ursprungligen av JAWS:

Guldinfo!!! Ska ringa Telia imorgon. Tack som fan.

Vad sa Telia? Sitter här med ett Option modem och Leopard som vägrar funka. Nätverk i systeminställningar verkar indentifiera modemet men hur ska man konfigurera det? Telefonnummer login/lösenord osv, behövs sånt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-20 11:00
Ursprungligen av Spooky:

Vad sa Telia? Sitter här med ett Option modem och Leopard som vägrar funka. Nätverk i systeminställningar verkar indentifiera modemet men hur ska man konfigurera det? Telefonnummer login/lösenord osv, behövs sånt?

Jodu vilken soppa. Eftersom jag har köpt mitt Telia abonnemang via The Phonehouse så är det med The Phonehouse jag måste göra ett ev. modembyte, men efter som dom inte har Option-modemet i lager (eller har några planer på att köpa in) så kan jag inte få något nytt. Hela situationen känns som moment22 för min del.

Fick dock en länk från telia med installationstips och drivers: www.macscript.se
kanske kan hjälpa er

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-05 07:57

Verkar som om det tar 2-3 månader för tex banker, teleföretag etc att hänga med i Mac-svängarna. Det var samma strul med både Panter och Tiger. Mac OS var för modernt. Eller också är det Firefox som ligger före sin tid.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-11-20 11:20

Snygg sida

Men det verkar vara något på gång.

Citat:

Gudie för installation av samtliga option modem: (Guide option) (10,5 Leopard) Kommer snart

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-22 11:13

Kräv Telia på ersättning för varje dag det inte fungerar. Abonnemangsavgiften per dag är rimligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-30 15:29

OK här kommer det senaste:

The Phonehouse har Option-modemet som jag gärna får byta mitt pissmodem mot...om jag betalar 1500 kr emellan!!!!!!!

Dagens tips! Köp ALLTID ditt abonnemang direkt från operatören, allt annat är idioti!

Trevlig helg på er...

option icon 7.2

Modemet har inga drivrutiner för leopard. option kommer snart ut med en uppdatering till option icon modemet.

Jag jobbar på telia supportcenter

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-01 13:30

Som vanligt alltså, -Det är alltid för tidigt att uppgradera Mac OS.

  • Medlem
  • 2007-12-18 20:04

Option modemet funkar nu!

Nu finns drivisar till Leopard för Option-modemet:

http://www.option.com/support/globetrotter_z2/z2_downloads.shtml

/U

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-12-20 07:48
Ursprungligen av ulna:

Nu finns drivisar till Leopard för Option-modemet:

http://www.option.com/support/globetrotter_z2/z2_downloads.shtml

/U

Jag innstallerade på min stationära G5a då modemet och min Macbook råka befinna sig på olika platser. Programmet Globetrotter kraschar så fort modemet initialiseras. Heja Option, duktig bakläxa.

Funkar dessa nya drivisar i Leopard för någon annan?

  • Medlem
  • 2007-12-20 08:00
Ursprungligen av Spooky:

Jag innstallerade på min stationära G5a då modemet och min Macbook råka befinna sig på olika platser. Programmet Globetrotter kraschar så fort modemet initialiseras. Heja Option, duktig bakläxa.

Funkar dessa nya drivisar i Leopard för någon annan?

Antagligen dum fråga, men är du säker på att du laddade ner rätt drivisar?
Exakt så kraschade programmet med Tiger-drivrutinerna.

/Ulf

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-12-20 08:48

Nej det var ingen dum fråga. Jag blev förstås misstänksam och dubbelkollade. Jag har laddat ner rätt version. GlobeTrotterConnect_1.3d0-163.zip

MEN!!! Döm om min förvåning när jag i installeraren trycker på knappen "Anpassa" och får upp följande installationsalternativ...

OQCPantherDriver
OQCTigerInstaller
GlobeTrotter Connect

QUE!?
There is someting fishy going on here.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-12-20 08:55

Nu har jag bara på skoj installerat den äldre versionen. Det kraschar redan när man försöker starta programmet. Modemet är inte ens inkopplat. Den nya versionen startar åtminstone och väntar med att krascha tills man pluggar in modemet.

That´s progress!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-20 09:17

Har ni installerat med Pacifist? (Kagi software) Verkar vara något fel i "paketet". Pacifist kollar sånt innan det installerar. Har löst en del "otroliga" fel för mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-24 09:31

Vill nu meddela att jag fått styr på mitt modem med senaste drivrutinerna (2.7)
Jag fick toppen support från Telia även om jag fick vänta 25 minuter och blev runtkopplad tre gånger.
Modemet häger inte datorn och funkar som det ska!!!
Jag avråde dock fortfarande från att köpa abonnemang via The Phonehouse då deras support känsla är = 0

God Jul!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-28 20:26

använd inte globetrotter connect

Köpte mobilt bredband från telia precis idag, även om jag fick veta att sannolikheten för framgång var 0.5. Tänkte att jag ju faktiskt kan köra windows på macen om det skulle skita sej, och isåfall vänta på uppgraderingen av globetrotter connect [som mycket riktigt kraschade innan det hann öppnas]

Väl hemma hos mina föräldrar [de bor mitt i skogen] kraschade globetrotter. Jag gick in via modem på farsans pc och letade och hittade uppdateringen till programmet som finns i denna tråd. Förde över till min macbook och visst, nu fick jag igång modemet och kunde surfa [med 12Kbit/s :D, de bor *mitt* i skogen] i fem minuter
drog ur modemet, startade om det, kunde surfa i fem minuter, tappade kontakten igen

Gick in i systeminställningar istället, och valde "option modem" från listan och klickade "connect" [verkar som att leopard hittade och ställde in allt själv]
har varit uppkopplad 2h11m utan avbrott, verkar som att globetrotter connect inte är så mycket att ha. Däremot kanske man måste installera det, för att drivisarna ska vara uppdaterade, men sen lär jag inte köra det programmet igen

om det är nån som är intresserad av ovanstående information, alltså... annars ber jag om ursäkt för att jag ödslade er tid [eftersom ni läst ända hit]

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-12-29 01:12

Varför krångla med Telia??

Jag har tröttnat på Telias ointresse att erbjuda Mac-ägare ett fungerande alternativ och har därför köpt mitt mobila internet via 3. Det fungerar perfekt. Installera o kör och det har aldrig krånglat. Varför strula på med Telias grejer som inte funkar......

Ursprungligen av swedlad:

Jag har tröttnat på Telias ointresse att erbjuda Mac-ägare ett fungerande alternativ och har därför köpt mitt mobila internet via 3. Det fungerar perfekt. Installera o kör och det har aldrig krånglat. Varför strula på med Telias grejer som inte funkar......

Vad kostar det att surfa med gprs när man har 3 abonnemang?

Bevaka tråden