Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lightroom och macbook pro

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-28 19:18

Hej alla.

Har en bildbank med cirka 35 gb foton.(ständigt ökande) Klarar en macbook pro med 2gig ram minne av att hantera den mängden bilder smidigt i Lightroom? Eller räcker det med en macbook med liknande ram minne? Om inte lightroom kan hantera så mycket bilder finns det något annat program ni kan rekommendera för arkivering och hantering...

tack tack

Det som avgör om din Mac "klarar" en viss mängd bilder beror på hur du organiserar dina kataloger. En 35Gb stor katalog med alla dina bilder är ohanterlig och allt annat än snabb.........

Om du skapar kataloger som hanterar en rimlig mängd bilder blir frågan om MacBook eller Pro inte viktig.
Själv kör jag den billigaste MacBooken och upplever den som mycket snabb. Min största katalog innehåller c:a 11000 bilder och jag kan inte klaga på snabbheten. Visserligen har jag 4 Gig internt........

Jag lägger mina original (oftast RAW) i kataloger baserade på vilken månad eller år bilderna togs för att få en rimlig storlek och katalogen med de 11000 bilderna innehåller färdigbehandlade, exporterade Jpgs i mindre format och kvalitet.

Att skapa kataloger som skall hantera en rimlig mängd bilder är alls inte svårt och tar inte lång tid. Att hoppa mellan de olika katalogerna är också snabbt och enkelt. LR´s metadatasökning gör det mycket snabbt att hitta en bild.

Eftersom jag anser att LR är det klart bästa bildbehandlingsprogrammet och dessutom mycket snabbt och stabilt på Mac finns det inget alternativ för denna switcher

Precis, för att förtydliga jobbar LR enkelt med flera olika kataloger. Skillnaden MB o MB pro är främst grafikortet och det drar LR ändå inte nytta av.

Din MacBook Pro funkar fint för att köra Lightroom, Är det RAW-bilder? Min erfarenhet av Lightroom säger att det går ganska snabbt utför med prestandan med i Lightroom varefter biblioteket växer, det kommer bli extra märkbart eftersom bärbara har lite långsammare hårddiskar. Om du känner att du är en framtida Lightroom-användare kan det vara värt att kolla på Aperture också. Båda har demo-versioner, testa dem gärna eftersom de har lite olika arbetssätt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-28 19:59

tack för de snabba svaren... min bildkatalog är givetvis indelad i mappar efter evenemang samt datum. Det jag undrar är om det flyter i lightroom med den mängden bilder som alla har olika meta taggar och liknande... Men bra att jag fick reda på att LR inte drar nytta av grafik kortet... då får det nog bli en mb.

tack alla

1
Bevaka tråden