Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej på er!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-12-28 08:34

Då har man äntligen hittat hit!

Jag har kört och missionerat Mac sedan 5-årsåldern, men har tyvärr inte alltid haft tillgång till de senaste Apple-apparaterna - hade ett glapp mellan Performa 5400 och PowerBook G4 Alu .

Dock har jag haft förmånen att jobba på en arbetsplats där Macen levde kvar ända till 2005, så en del "hands-on" har det blivit genom åren.

Just nu pluggar jag juridik, men har sedan tidigare läst 30 p företagsekonomi och 30 p nationalekonomi.

Vad jag gör om dagarna:

- Studerar vid Stockholms Universitets juridiska institution.
- Arbetar som konsult (controller) inom en stor kommunalägd koncern.
- Spelar på mina tre gitarrer, med sviktande resultat.
- Skådar fågel när vädret tillåter.

Min PowerBook använder jag främst till följande:

- Studie- och arbetsrelaterade grejer (uppsatser och kalkyler).
- Skriva, surfa, och musiklyssning.
- Spela spel (mycket WarCraft III blir det).
- Spela in musik i Garageband.
- Organisera med iCal och synca med mina iPods och min mobil.

Vad jag kan bidra med till detta forum:

- Excel- och Word-frågor.
- Gitarrinspelning i Garageband.
- Spelrelaterat.
- Juridiska frågor.

Detta kommer jag antagligen behöva hjälp med:

- Nätverk och Internet. Har ofta problem med min ADSL-uppkoppling.
- Integration med Windows.
- iPod-moddning.

Det var nog alles! Vi hörs!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 08:47

Välkommen till forumet, Jonson! Kul att ha dig här. Hoppas att du kommer att trivas! Du kommer att få hjälp av många, i de olika forumdelarna. Bekanta dig med forumets sökmotor och filtrera via den avancerade söksidan. Du kommer till den sidan enkelt genom att ställa markören i sökrutan och utan att fylla i något sökord, tryck Enter. Annars posta dina frågor i respektive forumdel.

Have fun!

/Reisan.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-12-28 08:58

Tackar!

Sök-funktionen är underskattad på många forum!

Jag aktiverade mitt konto via SMS och fick supporter-status. Det står dock inte "Supporter" under mitt namn. beror det på att mitt konto ännu inte granskats av Admin?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 09:26
Ursprungligen av Jonson:

Tackar!

Sök-funktionen är underskattad på många forum!

Jag aktiverade mitt konto via SMS och fick supporter-status. Det står dock inte "Supporter" under mitt namn. beror det på att mitt konto ännu inte granskats av Admin?

Gå via den övre menyn, Inställningar > supporter konto och sedan i vänstermenyn, Användargrupper.

Bocka i "Supporter - Identifiera mig som medlem av denna grupp"

Och sedan klicka på knappen "Uppdatera visningsgrupp".

Tror att detta ska funka. Minns inte riktigt hur jag gjorde...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-12-28 09:30
Ursprungligen av Reisan:

Gå via den övre menyn, Inställningar > supporter konto och sedan i vänstermenyn, Användargrupper.

Bocka i "Supporter - Identifiera mig som medlem av denna grupp"

Och sedan klicka på knappen "Uppdatera visningsgrupp".

Tror att detta ska funka. Minns inte riktigt hur jag gjorde...

Funkade prima! Då är man med i gänget då!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-28 10:25
Ursprungligen av Jonson:

Funkade prima! Då är man med i gänget då!

Vad bra! Join the fun!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-28 10:49

Bra presentation. Nu vet vi vem du är
Välkommen!

Yes!!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-12-28 21:29
Ursprungligen av Yes:

Bra presentation. Nu vet vi vem du är
Välkommen!

Yes!!

Tackar tackar! Det börjar bra!

Jonson, välkommen till Forumet. När jag såg att Du erbjöd dina tjänster, bland annat i Garagband, blev jag nyfiken.
Vi borde ha samma önskemål. Jag spelar dragspel och innan köpet av min iMac så hade jag haft 3 olika Portastudios, med fotpedal,ett underbart hjälpmedel och nästan ett måste. Att med foten starta och stoppa och låta händerna arbeta på klaviaturen.

Jag har testat "Garage-Remote-Kontroll", men det har inte med den funktion som jag söker att göra.Dessutom måste man använda händerna. Att det inte finns urtag för en fotpedal, kan kanske bero på att man med (Uppspelningshuvudet) och i Meny > Reglage > Räkna in förinställa så många takter man tycker att man behöver för att sätta på Rec, sätta sig till rätta och lägga händerna på rätt accord och börja spela. För oss som är bortskämda med fotpedal, är detta väldigt omständigt. Skulle bli mycket uppmuntrad om man kunde använda något enklare. Jag kan tilllägga att jag har ett ljudkort Edorol FA:66 Fire-Wire, där finns ej heller urtag för fotpedal.

Tack på förhand.

Tagit bort 2 inlägg, håll er till ämnet, om än det nu må vara en presentationstråd så behöver man inte tramsa.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-12-28 21:28
Ursprungligen av Johan S:

Tagit bort 2 inlägg, håll er till ämnet, om än det nu må vara en presentationstråd så behöver man inte tramsa.

Hehe nu blev man ju nyfiken på vad det var för inlägg!

Kalle Silver: Har inget bra svar på din fråga tyvärr. Jag skulle själv gärna vilja ha någon inställning som gör att Garageband började spela in på första anslaget på gitarren (utan att man behövde trycka på Rec). Kan förstå att det är ganska svårt att fixa, då gitarren ständigt ger ett visst "brus" som Garageband kan uppfatta som om man faktiskt spelade.

Jonson, tyvärr fick din "entree" till detta forum en dålig start. Det finns dom (glina) som måste ge gliringar hit och dit. Att jag som 67 åring ställde en fråga till en som var 22, passade sig inte som tur var såg Johan s detta och tog bort inlägget.

Man funderar, hur teknikerna på Garageband resonerat, när man uteslutit en så viktig funktion som att med foten kunna starta och stoppa inspelningarna för oss Gitarr och dragspelare.
Gott nytt år och ännu mer välkommen.

Inte vig nog att nå tangenbordet med tån?

Måste gå att fixa med någon slags midi fotkontroll. (Inte vigheten då...eller kanske?)

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-12-28 22:40
Ursprungligen av eskimo:

Inte vig nog att nå tangenbordet med tån?

Måste gå att fixa med någon slags midi fotkontroll. (Inte vigheten då...eller kanske?)

Mitt tips är annars att placera musmarkören över Rec-knappen, och sedan lägga musen under foten och.... äh!

Hallå och välkommen

Tack Eskimo och Jonson, för tipsen. Gymnastikkurs, skulle kunna lösa problemet. Nja.
Jag håller med Eskimo att det borde gå via Midi, men hur. Vi flyttar över denna tråd till en bättre. Har ni förslag.

Tjena och välkommen, det finns en del trådar där juridikkunskaper efterfrågas.
Kolla in företagartrådarna, där finns det ibland frågor om vem som äger alster, vem som har "rätt" till saker etc etc. Som Juridikstuderande finner du säkert en del intressant där.

Performa 5400, var det den svarta ? Haft en del av de där goa burkarna.
Det var alltid ngt skit med serieportarna och modem på de där. Men TV-korten var grymma.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-01-05 12:33

Hehe ja den var svart om man hade 180 MHz-modellen (PPC 603e tror jag det var). Själv hade jag 160 MHz, så min var vit. Dessutom saknades L2-cache på dessa burkar, så de var helt mopedstrypta!

En polare har en svart kvar som mp3-server , den står i stereo-hyllan och spelar mp3-låtar hela dagarna. HD'n är nog bytt men annars går den fint än idag.
Men det var ngt skit med att om man satte in modemet så försvann en serieport och stoppade man in ett näverkskort så ströp man ngt annat etc... ngt sånt.

Hela "rumpan" på datorn kunde man dra ut med att lossa två skruv, sedan kom moderkortet ut på två sekunder. Byta minne tog två minuter ---

Men visst var de strypta

1
Bevaka tråden