Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation Logic Studio 8

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej,

nu har jag äntlig uppgraderat mitt RAM till 4GB och ska installera Logic Studio 8. Men alltså vad är grejen med att det tar så mycket utrymme? Finns det något man bör hoppa över?

Tidigare körde jag PC och Cubase SX3 med tonvis med pluggar och instrument (inkl. 16 GB EWSQL-samplingar) och ändå var jag bara strax över 20 GB, här snackar vi det tredubbla. Efter det kommer jag ju knappt ha plats för mina projekt på min lilla MacBook (250 GB HD, visst, men har ju annat också)

Jag kommer, till en början, bara att använda Logic Pro. Jag spelar in både MIDI och Audio och vill självklart ha alla pluggar och instrument som finns men vad är det egentligen som tar upp plats? Behöver inga surroundfunktioner eller liknande oh prefabricerade loopar behövs ej. Om det nu är loopar med flera instrument alltså. Loopar till t ex orkestersamples är ju alltid fab.

Är det lätt av återinstallera/avinstallera grejer om man komemr på att man behöver eller inte behöver dem senare?

Dessutom avinstallerade jag GarageBand tidigare, var det dumt? Har GarageBand pluggar/instrument som Logic använder?

Känner mig lite villrådig. Just nu har jag typ 50 GB ledigt på disken innan installation och det är ju inte ok. Det suger ju häst att behöva dela upp mp3bibblan (120 GB), särskilt då jag vill använda min externa (också 250 GB) som en klon.

Alla tips mottages!

yo yo,

Peter

Kanske kan man skippa Sound Effects & Music Beds på 22 GB eller vad innehåller det egentligen? Känns mer som nån filmgrej. Vill jag ha tutande gäss kanske jag kan leta efter det på DVDn senare. Eller missar jag nånting helt FAB?

det är väl det och apple loops gissar jag på. tror inte att bara själva programet tar mer än 300mb.

Man kan välja exakt vad man vill och inte vill installera. Om du sen kommer på att du vill ha alla loopar osv så är det bara slänga i installationskivorna igen och välja bara looparna...

hur väljer man det?
jag stoppade in installationsskiva 1 och fick til lsvar att det skulle kräva 45 gb eller nått. Det var ungefär dubbelt så mycket som jag hade ledigt, så jag bara matade ut skivorna och drog in ljudet i quicktime.
lite trist, men det var faktiskt allt jag behövde just då.
men en dag vill jag nog prova på att göra musik igen.
mina skivor är uppgradering från Logic 6 Platinum och givetvis har jag nyckeln.

  • Medlem
  • 2007-12-28 08:41

I de flesta installationsprogram brukar det finnas ett val på vilka delar man vill installera, motsvarande borde finnas för Logic.

Det är bara att installera på! Jag tror att programmet med medföljande samplingar till EXS24 och Ultrabeat är på ca 7 GB, resten är bara alla apple loops från alla Jam Packs och ett ljudbibliotek med jinglar och effekter för Soundtrack (21 GB!!). Du kan själv välja om du vill installera dessa. Med Jam Packs kommer dock en hel del extra instrument som kan vara bra att ha, t ex med Jam Pack 4 Orchestral. Det bästa som jag ser det är om du kan skapa lite plats att installera allt och sedan så raderar du alla effekter och Apple Loops. De ligger i Bibliotek-Audio-Apple Loops.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-12-28 23:30

Är det DAW:et du är ute efter så skit i alla loopar o skit. 7 gig kommer du som sagt undan med då. Jag är helt ointresserad av det där lull-lullet så jag hoppade över det och har inte saknat det.

Är det viktigt med ett sketastort looptjohejsansamplingsbibliotek som man eventuellt använder någon gång så får du installera alltihop.

Alltså, Apple har skickat med en massa grejer utöver själva Logic som man inte alls måste installera om man inte vill.

Garageband behöver man inte nej.

Personligen gillar jag de otroligt enkla syntarna i Garageband. Bra att ha när man bara vill prutta ur sig en idé utan att leta ihjäl sig efter det rätta ljudet. Instant ok liksom.
Men det är möjligt att dessa följer med i logic-paketet hur som helst. Kanske inte behöver ha garageband installerat.

Hoppas att det har ordnat sig för dig nu. Jag har inte tagit klivet över till åttan än. Puttrar på med nummer sju lite till.

1
Bevaka tråden