Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Findern och tangentbord

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-11-01 01:20

Ibland får jag problem med Findern då den hänger sig halvt.. Det fungerar att bläddra och starta filer m.m.. Dock fungerar ingenting från tangentbordet. Jag kan inte trycka cmd+n för nytt fönster, cmd+k för att ansluta till server. Dock kan jag öppna nytt fönster och ansluta till server om jag väljer detta från menyn med musen.

Dessutom kan jag heller inte döpa om mappar och filer i findern, så det känns som att tangentbordet dör i finder ibland.. Kör jag relaunch på finder däremot så fungerar det igen till nästa gång det "hänger sig"

Jag har detta problem både på min Mac Pro och min Macbook Pro och tänkte att det skulle lösa sig med Leopard... Men det har det alltså inte gjort.. Jag antar att någon mer råkat ut för detta eftersom jag har samma grej på två olika datorer?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-27 08:06

Same, same... but different

Jag har också en Macpro och en MBP (båda med Intel) som emellanåt segar i Finder, men de hämtar sig alltid efter ungefär 1 minut. Speciellt MBP'n har en tendens att "frysa" tangentbordet cirka 2 minuter efter start från vila.
På båda datorerna "försvinner" mina andra datorer i nätverket när jag kopierar stora datafiler mellan datorerna. Återigen, problemet försvinner efter några minuter.

MBP'n tangentbordsfrysning efter vila gäller dock inte bara i Finder, det händer även i andra applikationer, som Safari, Firefox eller MS Word.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-11-27 15:19
Ursprungligen av Macsimal:

Jag har också en Macpro och en MBP (båda med Intel) som emellanåt segar i Finder, men de hämtar sig alltid efter ungefär 1 minut. Speciellt MBP'n har en tendens att "frysa" tangentbordet cirka 2 minuter efter start från vila.
På båda datorerna "försvinner" mina andra datorer i nätverket när jag kopierar stora datafiler mellan datorerna. Återigen, problemet försvinner efter några minuter.

MBP'n tangentbordsfrysning efter vila gäller dock inte bara i Finder, det händer även i andra applikationer, som Safari, Firefox eller MS Word.

Det där känner jag inte igen... Jag har bara problem med findern.. Mycket konstigt

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-02 22:25
Ursprungligen av Macsimal:

Jag har också en Macpro och en MBP (båda med Intel) som emellanåt segar i Finder, men de hämtar sig alltid efter ungefär 1 minut. Speciellt MBP'n har en tendens att "frysa" tangentbordet cirka 2 minuter efter start från vila.
På båda datorerna "försvinner" mina andra datorer i nätverket när jag kopierar stora datafiler mellan datorerna. Återigen, problemet försvinner efter några minuter.

MBP'n tangentbordsfrysning efter vila gäller dock inte bara i Finder, det händer även i andra applikationer, som Safari, Firefox eller MS Word.

Upplever samma problem med min Macbook Pro, efter installation av Leopard. Helt plötsligt fryser tangentbordet, sen funkar de igen efter kanske 30 sek. Otroligt irriterande. Kan inte se något särskilt mönster för det tycker jag. Någon som vet vad detta kan bero på?

sim161:
Du kanske har ngt som liknar detta:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1217703&tstart=0

tjejen har de ibland på sin nya MB med santa rose.. väntar på en update

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-12-27 19:09

Är det verkligen ingen som har en aning om vad som kan vara fel med min finder?? Det börjar bli sjukt jobbigt! Och jag har som sagt samma problem med både min mbp och min mac pro.. I både Tiger och Leopard... Ingen annan som känner igen problemet?

Det kom väl en fix för nån vecka sen för något liknande problem, men det var väl bara för MacBook Pro?

Jag har upplevt liknande problem. En lösning är att tvångsomstarta om finder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 01:16

Som jag skrev i annan tråd, detta är en generalbugg i OSX, förekommer i både Tiger och Leopard. Finns mängder av trådar om detta problem som i mitt fall eskalerat till att tangentbordet och styrplattan lagt av helt på min MBP. Detta skrivs därför på externt tangentbord. Så felanmäl till Apple! Själv tänker jag lämna in min burk på service (när man nu skall kunna undvara den) så får servicefirman fixa problemet.

Kan f ö nämna att den fixen som kom i december till Leopard inte alls löst problemet för de som drabbats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 09:31

Jag hade samma krångel på min nya MB Pro. För mig löstes problemen av den här fixen:
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosx_updates/macbookmacbookprosoftwareupdate11.html

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-07 09:48

OBS att ja inte har problem generellt med mitt tangentbord. Det är BARA I FINDER som det slutar att fungera.. Jag använder programet path finder flitigt och där har jag inte problemet... Bara i den vanliga finder av någon anledning..

Och problemet har jag som sagt på både min mac pro med tiger och min macbook pro med leopard....

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-01-08 14:29
Ursprungligen av p2d:

Ibland får jag problem med Findern då den hänger sig halvt.. Det fungerar att bläddra och starta filer m.m.. Dock fungerar ingenting från tangentbordet. Jag kan inte trycka cmd+n för nytt fönster, cmd+k för att ansluta till server. Dock kan jag öppna nytt fönster och ansluta till server om jag väljer detta från menyn med musen.

Dessutom kan jag heller inte döpa om mappar och filer i findern, så det känns som att tangentbordet dör i finder ibland.. Kör jag relaunch på finder däremot så fungerar det igen till nästa gång det "hänger sig"

Jag har detta problem både på min Mac Pro och min Macbook Pro och tänkte att det skulle lösa sig med Leopard... Men det har det alltså inte gjort.. Jag antar att någon mer råkat ut för detta eftersom jag har samma grej på två olika datorer?

Jag har EXAKT samma problem i min finder i leopard... har apples nya trådlösa tangentbord, men tror inte att det är den som är boven. iofs har detta bara hänt en gång men jag stog ut med det i 2 dagar innan jag startade om min mac pro. alla andra program fungerade hur bra som helst från tangentbordet, endast finder som bråkade. (hjälpte inte att köra sleep emellanåt heller då jag gör detta på nätterna då jag sover och på dagarna då jag är på jobbet).

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-18 14:05
Ursprungligen av kainen:

Jag har EXAKT samma problem i min finder i leopard... har apples nya trådlösa tangentbord, men tror inte att det är den som är boven. iofs har detta bara hänt en gång men jag stog ut med det i 2 dagar innan jag startade om min mac pro. alla andra program fungerade hur bra som helst från tangentbordet, endast finder som bråkade. (hjälpte inte att köra sleep emellanåt heller då jag gör detta på nätterna då jag sover och på dagarna då jag är på jobbet).

Det löser sig med att starta om findern bara annars.. Så slipper du starta om hela datorn.. Tryck cmd+alt+esc och starta om findern...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-01-22 16:11
Ursprungligen av p2d:

Det löser sig med att starta om findern bara annars.. Så slipper du starta om hela datorn.. Tryck cmd+alt+esc och starta om findern...

Det gör ju tyvärr inte det, försökte det ett par ggr innan omstart.
Har inte haft problemet sedan senaste uppdateringen men återstår att se om det dyker upp igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-24 10:25

Jag har en ny MBP med Leopard, och har inga jätteproblem förutom:

- En del knapptryckningar då och då "biter inte", liksom. Vissa bokstäver fastnar inte, och exempelvis shift-alt-kommando-V (för att klistra in utan formatering i vissa program) blir bara ett liggande Citroënmärke i stället. Får radera och repetera, då funkar det. Många sådana småsaker blir irriterande längden. Haha, ser ni, där kom inte "i" in.

- CS2-paketet vill inte acceptera att jag har svensk tangentbordslayout, så jag har fått programmera om mina snabbtangenter för att kunna jobba som vanligt.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-24 10:43
Ursprungligen av echolyn:

Jag har en ny MBP med Leopard, och har inga jätteproblem förutom:

- En del knapptryckningar då och då "biter inte", liksom. Vissa bokstäver fastnar inte, och exempelvis shift-alt-kommando-V (för att klistra in utan formatering i vissa program) blir bara ett liggande Citroënmärke i stället. Får radera och repetera, då funkar det. Många sådana småsaker blir irriterande längden. Haha, ser ni, där kom inte "i" in.

- CS2-paketet vill inte acceptera att jag har svensk tangentbordslayout, så jag har fått programmera om mina snabbtangenter för att kunna jobba som vanligt.

Iofs lite OT... Men gör din MBP en tjänst och kör CS3 istället. Det är en enorm skillnad i prestanda

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-24 10:46
Ursprungligen av p2d:

Iofs lite OT... Men gör din MBP en tjänst och kör CS3 istället. Det är en enorm skillnad i prestanda

Jo, tack för tipset, det vore kul, men om saker och ting är som de brukar så stöder inte InDesign CS3 att man sparar filer i CS2-format, och då pruttar det sig mellan mig och tryckeriet, som ligger kvar på CS2. Eller kan CS3 spara som CS2?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-24 10:51
Ursprungligen av echolyn:

Jo, tack för tipset, det vore kul, men om saker och ting är som de brukar så stöder inte InDesign CS3 att man sparar filer i CS2-format, och då pruttar det sig mellan mig och tryckeriet, som ligger kvar på CS2. Eller kan CS3 spara som CS2?

Jag lirar inte så InDesign.. Mest Photoshop.. Och de saker jag gör i InDesign levererar jag som pdf, och då spelar det ju ingen roll var tryckeriet har...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-24 11:06
Ursprungligen av p2d:

Jag lirar inte så InDesign.. Mest Photoshop.. Och de saker jag gör i InDesign levererar jag som pdf, och då spelar det ju ingen roll var tryckeriet har...

Photoshop är ju hyggligt versionsoberoende, och pdf är tyvärr inget alternativ för mig. Men, som sagt, helrätt att du reagerade.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-18 09:26

Minaproblem b;rjade n'r jag installerade Leopard p[ min Mac Book Pro. Som ni ser anv'nder jag just nu Amerikanska teckenupps'ttningen,men skiftade nu igen.
Ungefär samma problem med Mac Pro på jobbet när jag installerade Leopard. Det är i stort sett samma problem med båda maskinerna men skiljer sig lite, fungerar bättre på bärbara.
Det absolut största problemet har jag i Illustrator, inga snabbtangenter fungerar med svenska teckenuppsättningen så jag måste skifta till Amerikanska. Går inte ens att skriva snabel-a i nåt program, det blir ™. Nödlösningar som man tyvärr måste leva med verkar det som.
En konstig sak är ibland fungerar det plötsligt, för att bli likadant igen.
Pratade med en Lektor på MD Högskola igår, dom har installerat Leopard på 50 Macar. Stoooora problem! Gör nåt Apple!!!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-01-22 08:45

När det gäller Adobe programmen och speciellt Illustrator så fungerar ingen omstart på mina Macar.

mitt tangentbord och min styrplatta dör ibland. är det något en ominstallation kan fixa. garantin är slut.

Har haft samma problem som trådskaparen. Findern vägrar lyssna på tangentbordet helt plötsligt. Startar man om Findern funkar det igen ett tag (starta om funkar naturligtvis inte via tangentbordskombon om Findern är aktivt ).

Det är skitjobbigt eftersom det uppstår när man oftast håller på med något "finder-komplext" (ok, när photoshop hänger sig efter 5 timmars retusch utan att spara - det är ett komplext problem på riktigt) så att starta om findern gör man inte helt utan svordom.

Verkar som att detta är ett eget, isolerat fel för just Mac Pro + Finder + Tangentbord.

Det felet som många MBPs upplevt är något annat såvitt jag förstått.

Verkar inte inträffa alla Mac Pros heller, så det är förmodligen någon kombo av något...

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-12-02 00:12
Ursprungligen av davidbicho:

Har haft samma problem som trådskaparen. Findern vägrar lyssna på tangentbordet helt plötsligt. Startar man om Findern funkar det igen ett tag (starta om funkar naturligtvis inte via tangentbordskombon om Findern är aktivt ).

Det är skitjobbigt eftersom det uppstår när man oftast håller på med något "finder-komplext" (ok, när photoshop hänger sig efter 5 timmars retusch utan att spara - det är ett komplext problem på riktigt) så att starta om findern gör man inte helt utan svordom.

Verkar som att detta är ett eget, isolerat fel för just Mac Pro + Finder + Tangentbord.

Det felet som många MBPs upplevt är något annat såvitt jag förstått.

Verkar inte inträffa alla Mac Pros heller, så det är förmodligen någon kombo av något...

Fast jag har ju problemet på både min Mac Pro och Macbook Pro =/

Både i Tiger och Leopard.. Riktigt konstigt.. Måste vara något konstigt program jag använder... Har inte orkat forska i det det sista eftersom jag bara kör Path Finder nu.. Tycker den fungerar bättre än finder hur som helst..

Men ändå.. Störande är det

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-01-21 00:48

Okej.... Det här är helt sjukt!

Jag sitter just nu och installerar en helt ny mini och plötsligt slutar tangentbordet funka i Finder.. Så samma gamla visa... starta om finder, så funkar det igen..

Kan inte begripa vad det är för fel??? Är det verkligen bara jag som har detta problemet?? Jag har ju inte ens hunnit installera någonting på minin ännu ju..

Så jag kan inte se något samband i varken hårdvara eller mjukvara som har med mig personligen att göra.. Sjukt konstigt det här..

1
Bevaka tråden