Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 MDD, lönar sig nytt grafikkort?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Funderar på att byta grafikkort i min G4 2x1.42Ghz MDD, 2 GB RAM Radeon 9000 PRO.

Vad jag har hittat finns det 9600 PRO och 9700 PRO att välja mellan. Vad skiljer i prestanda och köper jag något års livslängd till för min G4?

En tanke med att byta är att sonen ska kunna spela spel som LEGO STARS WARS II o dyl.

Får jag några andra vinster?

Vänliga hälsningar
Göran

Har du 64 MB i video-RAM?
Har gått i samma tankar och hakar på tråden.

Läsvärd länk som naturligtvis finns här på 99mac - ger endel svar... han har 64 och funderar på 128

http://www.99.se/bildskaermar-grafikkort/14474-radeon-9000-pro-radeon-9700-lanserat.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-28 00:15

Lastgamla grafikkort som nog inte kommer ge den skjuts han vill ha gissar jag. Dessutom är tyvärr alla Lego-programmen ruskigt dåligt kodade, av vad jag sett.

9700 och 9600 stödjer core image, så man kan få en smula avlastning i vissa program. (med leopard främst.)
men jag tycker nog inte att det är prisvärt om du köper ett 9600 för nypris, kanske för högst 500 eller så...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-28 00:35

Tror inte det går att hitta direkt heller, eller vad tror ni andra? Grafikkorten finns säkert i högar men inte i Mac-kompatibel variant. Ett gissel, det där. Macoteket ska väl ha flera tusen för flera år gamla kort som vanligt. Det är sånt här som gör att PC-gamers garvar åt Macen.

jo, ebay är det som gäller om man ska ha tag på något vettigt...

Prestandavinster?

Så ni tror inte att det ger speciellt stora prestandevinster. Nu har jag original 9000 PRO med 64 VRAM.

De finns att köpa på OWC för omkring $200 + frakt. Men ni säger att det inte ger speciellt mycket.

Men, om utifall att, är 9700 bättre än 9600?

>är 9700 bättre än 9600?

ja, men varmare också.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-12-28 19:04

Jag gick från Radeon 9000 64 MB till ett Radeon Pro 9800 128 MB på min MDD dual 1 GHz.

Skillnaden märks...

Ursprungligen av Henil:

Jag gick från Radeon 9000 64 MB till ett Radeon Pro 9800 128 MB på min MDD dual 1 GHz.

Skillnaden märks...

Så du säger att det kan vara värt att byta? Fick du värmeproblem efter bytet? Jag har problem nog med fläktar som det är.

Funderar på att utföra unge Hr Hedenströms förslag till fläktbyte.

Om man får Core Image, innebär det att Aperture går att köra? Vore perfekt att kunna köra det på båda burkarna!

Vad gäller byte till PC bara för att barnen ska kunna spela, inte hos en mactaliban inte! Funkar inte spelen på en Macbook Pro av senare modell eller den gamla järnhästen får det vara. Möjligen att byta grafikkort.

Ursprungligen av Göran K:

Om man får Core Image, innebär det att Aperture går att köra? Vore perfekt att kunna köra det på båda burkarna!

aperture kräver väl G5 eller en av de senare powerbook-modellerna.
det går ju iofs att hacka sig runt den begränsningen om man är lite flitig, men jag vet inte riktigt hur prestandan blir...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-12-29 18:02
Ursprungligen av Göran K:

Så du säger att det kan vara värt att byta? Fick du värmeproblem efter bytet? Jag har problem nog med fläktar som det är.

Funderar på att utföra unge Hr Hedenströms förslag till fläktbyte.

Om man får Core Image, innebär det att Aperture går att köra? Vore perfekt att kunna köra det på båda burkarna!

Vad gäller byte till PC bara för att barnen ska kunna spela, inte hos en mactaliban inte! Funkar inte spelen på en Macbook Pro av senare modell eller den gamla järnhästen får det vara. Möjligen att byta grafikkort.

Temperaturen steg någon grad. Fläkten på grafikkortet blåser ju mot CPU-kortet. Jag har dock installerat Verax-kittet med byte av 12 cm fläkt och CPU-kylfläns som sänker ljudnivån drastiskt och då steg tempen någon grad så just nu är det 65°C på CPU-kortet.

När datorn är avstängd är det för tyst

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-28 19:59

Right, skillnaden märks men gamers idag vill ju ha grafikkort på 512-1024 Mb. Kompisen som är inbiten PC-gamer tyckte t om grafikkorten till nya Mac Pro kändes som ~ 2 år gammal teknik. Gjorde några tappra försök att tala för Mac med honom men det föll inte i godaste jord - även om han gillade designen. Helt enkelt - köp en PC till grabben, då blir han gladare och till den plattformen finns alltid nyare grafikkort osv. En bister sanning.

Ursprungligen av PF:

Kompisen som är inbiten PC-gamer tyckte t om grafikkorten till nya Mac Pro kändes som ~ 2 år gammal teknik.

korten är ju två år gamla!
9600/9700 är ju fem år gamla vid det här laget...

Det kan ju finnas värde i att köpa ett lämpligt PC-kort och flasha. Inte helt enkelt kanske, men det är nog den enda lösningen som är värd att fundera på i dagslägen i och med att datorn i sig är gammal.

Här finns lite info om att flasha kort.
http://cubeowner.com/kbase_2/index.php?page=index_v2&id=265&c=40

Det handlar egentligen om kuben, men det är agp som agp.

Bygger du en PC utav begagnade delar för sisådär 1500:- så kommer den tyvärr i spel vara överlägsen Macen, just för att de är skrivna för att vara som snabbast i Windows.

  • Medlem
  • 2007-12-29 17:01

Jag skulle intressera sonen för ett annat kompatibelt spel, eller köpa en pc som ger vad han behöver/vill ha. Nya pengar på gamla macar är i princip bortkastade pengar. Rätt vad det är så kraschar moderkortet, eller nåt liknande. De G4:or som gått till tippen senaste året äro legio, i alla fall där jag jobbar/har jobbat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-29 19:24

Rullar den i 65 graders värme så tror jag den inte blir långlivad, en dators temperatur bör väl ligga runt 50 grader om det ska vara optimalt, eller?

För övrigt är talibanism högst onödigt när det ändå är så att plattformarna tack vare Apples förtjänst jobbar så fint ihop. Bättre med rätt sak på rätt plats än sak på plats bara för att. PCn är mer en last-Volvo som är bra på vissa praktiska (och kanske onödiga) saker såsom spel och många applikationer macen inte kan köra. Macen är mer en Porsche som funkar svinbra på vissa motorvägar speciellt anpassade för den, såsom grafisk produktion, musikproduktion och filmbearbetning. PCn är ofta mer mångsidig, men samtidigt hopplös på vissa saker Macen är så lysande på, såsom mediahantering, look & feel, design och känsla. Vill man spela spel eller hålla kostnaden nere så utklassar PCn dock.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-29 20:54
Ursprungligen av PF:

Rullar den i 65 graders värme så tror jag den inte blir långlivad, en dators temperatur bör väl ligga runt 50 grader om det ska vara optimalt, eller?

Värmekänslighet är väldigt relativ till designen. Tex De flesta PowerPC-cpuerna är verkligen värmetåliga. I en MDD sitter CPUer som klarar 80-grader utan problem. Enligt Freescale så tar 745X-serien upp till ca 120 grader. Cacheminnet slår av automatiskt för att sänka temperaturen när den måste.

65 grader är helt normalt. Många G4or såldes med kylning som lät cpuerna idla långt över detta. Och G4orna har nog bra mycket bättre livslängd än Intels motsvarighet under tiden. Tidiga P4or osv. men Intel har med Core-serien gjort deras cpuer klar mer värmetåliga de med. Detta genom att inte ha lika långa pipelines som de hade förr.

Och när vi kommer till GPUer på grafikkort är vissa kort klart värmetåligare än andra, kolla bara på GF3-korten som kunde bli extremt varma, gå passivt och överleva utan problem. Så det finns ingen magisk gräns för alla kretsar. Däremot bör minneskretsarna inte ligga allt för varmt.

  • Medlem
  • 2008-01-02 22:00
Ursprungligen av Sidde:

De flesta PowerPC-cpuerna är verkligen värmetåliga.

Jodå, jag rev ur en störig fläkt på en emac 700 MHz för ett tag sedan. Det luktar vällagat kretskort och det känns som att sitta vid en öppen ugn, men den tuffar på ändå. (Det är en gammal mac på jobbet som ska skrotas snart ändå...)

1
Bevaka tråden