Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sparar ni batteri på resan?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 15:53

Jag brukar stänga av airport och usb samt dra ner ljussturkan på skärmen när jag sitter på tåget/bussen/flyget och vill använda datorn länge på batteriet.

Finns det fler knep?

Stäng av Bluetooth.

Vissa program drar ju väldigt mycket mer ström än andra. Bäst att ju att småsurfa och maila, inte köra så mycket film.

Det uppenbara knepet är förstås att ställa in Strömsparare till maximalt strömsparande så den låter hårddisken vila så mycket som möjligt, men det antar jag att du redan gjort.

Jag kan tänka mig att man kan spara en del ström om man har mycket internminne också, så OS:et inte behöver swappa minne så ofta.

Ursprungligen av Adrian B:

Det uppenbara knepet är förstås att ställa in Strömsparare till maximalt strömsparande så den låter hårddisken vila så mycket som möjligt, men det antar jag att du redan gjort.

Om man ändrar inställningen till Längre batteritid, händer det då något mer än att skärmen stängs av snabbare och datorn sätts i vila snabbare? Bortsett från att man kan välja att sätta hårddisken i vila om det är möjligt...

Mmm.. Sen gäller det ju också att minimera användandet av den optiska enheten, också ganska självklart. Vill man se på en film eller liknande är det bättre att först kopiera till hårddisken.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2007-12-21 18:07

Nja.. Film i ren allmänhet drar mycket ström då det kräver ganska mycket processorkraft (relativt) antingen CPU eller GPU,beroende på vilken typ av grafik accelerering du använder.. vilket inte spelar någon större roll då de båda suger musten ur batteriet fortare än vid vanlig datoranvändning.

Ursprungligen av Jony:

Jag brukar stänga av airport och usb samt dra ner ljussturkan på skärmen när jag sitter på tåget/bussen/flyget och vill använda datorn länge på batteriet.

Finns det fler knep?

Köpa ett extra batteri?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-21 20:04

Finns där ingen möjlighet till eluttag på tåg och flyg? Har varken flugit eller åkt tåg på väldigt länge, så jag är inte uppdaterad. Många bra tips för övrigt, tidigare i denna tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 20:43

Ibland kan man ju få en plats med eluttag, då är det ju lugnt, jag menar så klart när det inte finns eluttag.

Drar Bluetooth mycket ström? Jag brukar surfa via mobilen över bluetooth. Kanske ska skaffa ett sånt där 3g-usb-modem istället?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-21 21:57
Ursprungligen av Jony:

Ibland kan man ju få en plats med eluttag, då är det ju lugnt, jag menar så klart när det inte finns eluttag.

Drar Bluetooth mycket ström? Jag brukar surfa via mobilen över bluetooth. Kanske ska skaffa ett sånt där 3g-usb-modem istället?

Ok, så det finns uttag på vissa tåg och flyg. Ja, det är nog bättre att surfa med trådlöst bredband via USB-dongle, från t ex 3 eller annan leverantör.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-31 00:27
Ursprungligen av Reisan:

Ok, så det finns uttag på vissa tåg och flyg. Ja, det är nog bättre att surfa med trådlöst bredband via USB-dongle, från t ex 3 eller annan leverantör.

Tror du inte att USB-modemet drar mer kräm från datorbatteriet än en Bluetooth-sändare? Använder du en mobiltelefon har ju den sin egen strömförsörjning medan 3g-modemet drar väl sin ström från usb-porten eller har den egen strömförsörjning?

Ursprungligen av crayzee:

hur stänger man av usb?

Enklast genom att dra ur prylen som sitter i usb-kontakten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-22 11:54

Alla X2000 tåg skall numera vara uttrustade med el på alla platser

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2007-12-27 19:15
Ursprungligen av Bijan:

Alla X2000 tåg skall numera vara uttrustade med el på alla platser

Nja.. Det stämmer dock inte. Tror mer att det är 1uttag per parsits och ett per singel sits. Det var det jag hittade då jag åkte X2k igår.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-27 23:58
Ursprungligen av Dawda:

Nja.. Det stämmer dock inte. Tror mer att det är 1uttag per parsits och ett per singel sits. Det var det jag hittade då jag åkte X2k igår.

Det brukar finnas två uttag under varandra mellan parsittsen.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2007-12-31 14:29
Ursprungligen av pichia:

Det brukar finnas två uttag under varandra mellan parsittsen.

Aha i see.... Jag brukar inte kräla under sätena.
Jag kanske ska ta och börja med det, vem vet vad man kan hitta?

Jag tror dock att bästa sättet att spara batteri på resan är genom att stänga av datorn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-29 18:48

hur stänger man av usb?

1
Bevaka tråden