Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera och installera nytt men spara vissa program och systemiställningar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det så att jag har köpt mig Leopard och skulle vilja installera om hela hårdisken och installera Leopard på nytt.

Jag har dock lite program, systeminställningar, dokument bla som jag vill spara. Jag satt och försökte tänka ut en bra lösning på detta.

Jag undrar om det är möjligt att använda exempelvis ibackup eftersom man kan göra backup på systeminställningar där. Om jag då använder det och lägger programen, inställningar osv på en extern hårdisk. Kan jag då efter formatering och installation av Leopard lägga in min inställningar och program igen?

jag är osäker om det kommer gå så det är lika bra jag frågar först.

Tack på förhand!

Jag sällar mig till kön som väntar på svar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-27 02:13

Jag ser inte hur komplexare programinstallationer (t ex Reason, Photoshop etc) skulle kunna backas upp och bara lyftas in igen, det är nog knappast görligt. Vissa småprogram funkar ju om man bara drar och släpper men det är tyvärr ingen standard - OS X använder ju biblioteksmapparna rätt mkt. Jag tror det är bättre att backa undan all data (=dokument, bilder mm) och installera om programmen om man nu vill formatera om. Men OS X är så pass bra på att hålla rent och snyggt på hårddisken ändå så varför inte köra en uppdatering bara?

Har i princip samma funderingar som Mikkelrev.
Vill spara så lite som möjligt på den externa, dvs alla program (har rensat applications-mappen nu och har ändå 151 stycken), alla bilder, all musik (speciellt play counts [dödsviktigt för mig]) och inställningar.
De tre första är väl inte så himla svåra, behövs nånting installeras om gör det inte så mycket... Har kvar alla CD-keys som behövs, så det känns rätt lugnt. Detsamma med bilderna då det mesta redan ligger kopierat både på min externa disk och DVD-skivor. Musiken antar jag att det bara är att kopiera hela iTunes-mappen för att få med allt?
Garageband struntar jag i, har bara använt det ett fåtal gånger och känner inte att jag behöver det.

Inställningar däremot: hur gör man? Vill spara alla bokmärken, lösenord, codecs, och sånt men inte släpa med massa onödiga saker till efter ominstallationen. Vilka filer är det man behöver spara, och vilka kan man strunta i? Gjorde det misstaget när jag ominstallerade tiger, att inte formatera utan bara uppdatera, vilket resulterade i ett par GB onödiga filer, som dessutom inte går att ta bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-28 05:36

Om ni vill behålla alla inställningar, systemfiler, etc, blir ju resultatet precis detsamma som om ni inte hade formaterat om alls.
Så varför inte bara köra en vanliga Arkivera och Installera, med rutan "Behåll blablabla" ikryssad?

Om det mot förmodan finns någon fördel med att formatera om och installera nytt, får man dra över allting manuellt. Det är inte alls svårt och tar bara några minuter. Man öppnar backupen av Biblioteket bredvid det nya tomma Biblioteket och så drar man över allt från det gamla till det nya (man går även in i alla undermappar och drar över). Gör samma sak med både /Bibliotek och ~/Bibliotek, med /Program, samt med alla andra mappar i hemkatalogen naturligtvis.
Drar man över allt i biblioteksmapparna, allt i programmappen och allt i resten av hemkatalogen, har man fått med precis allt. Det finns inga andra platser som grejer kan ligga på.
Det enda man behöver tänka på är att trycka på Ersätt Inte när den rutan kommer upp, för annars ersätter man ju nya Leopard-systemfiler med gamla Tiger-filer.

Tror mera på att göra som Rajje säger. Installera över det gamla men behålla inställningar etc. Det du inte vill ha kvar kastar du efteråt.

Min egen högst personliga åsikt är att man bör installera så mycket som möjligt och flytta så lite som möjligt. Det kan bli förbaskat svårt att felsöka efteråt när ngt inte funkar.

Bered dig också på (rent mentalt) att alltid något kommer strula

Väcker liv i denna gamla tråd med en följdfråga: Går i ungefär samma tankar som trådskaparen men kom på en idé om den funkar. Har fn två partitioner och skulle vilja ändra storleken på dem. Går det på något vis att göra detta utan att förlora data, finns det en sådan funktion i Leopards Diskutil. eller måste jag använda ett tredjepartsprogram, vilket isf ???

1
Bevaka tråden