Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Portal i portal?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tre relaterade tabeller. Jag vill visa de relaterade posterna från tabell 2 i tabell 1 och skapar en portal. Men i portalens poster vill jag också visa relaterade fält från tabell 3. Så enligt diagrammet vill jag alltså se alla relaterade poster med frukt från tabell 2 men också i anslutning till varje frukt-typ alla undergrupper (äppel- och päron-sorter) från tabell 3.

Hur kan jag göra detta?

1. Varför?
2. Portal i portal fungerar inte, men beräkningsfält baserat på relation mellan tabell 2 och tabell 3 brukar fungera, man kan se det som att man flyttar/kopierar informationen till tabell 2 och därmed kan den visas i portalen.
3. Värdelistor istället? Baserade på en relation tex eller om du skall se alla värden, baserade på ett fälts innehåll.
4. Vill du verkligen ha en portal i tabell 1, som visar poster från tabell 2 och inuti varje rad skall du se alla poster i tabell 3? Varför? (igen).
5. Det finns även en teknik med att välja saker i variabelfält som är relaterade till saker och ting för att sedan filtrera eller visa rätt information. Så du skulle kunna ha en eller två popup-menyer på ett variabelfält och detta gör då att rätt poster visas i portalen från tabell 3.

Tjena Taz,

hur kommer det sig att jag alltid känner mig som FileMaker-analfabet när du föreslår lösningar på mina databas-problem?

1. Jag vill kunna se relaterad information från tabell 3 i tabell 1s poster.
2. Jag har skrivit ett script som i ett fält i tabell 2 lägger ihop text från ett fält ur relaterade poster i tabell 3 (för övrigt något jag tidigare ordnat med din hjälp). Men scriptet måste, så vitt jag förstår, köras manuellt och textihopläggningen kan inte ske automatiskt varje gång jag lägger till en relaterad post.
3. Värdelistor hänger jag inte riktigt med på. En värdelista används väl för att styra/hjälpa inmatning i ett fält och inte för att visa data i en tabell?
4. Jo jag vill gärna visa tabell 3s data genom en portal för tabell 2 i tabell 1, och det skulle vara bra rimligt också eftersom poster i tabell 3 som relaterar till enskilda poster i tabell 2 sällan skulle överskrida 2.
5. Här känner jag mig ordentligt ute på djupt vatten. Jag hänger inte alls med på vad jag ska göra med variabelfält eller hur det skulle fungera.

Ursprungligen av Jonas Sagard:

Tjena Taz,

hur kommer det sig att jag alltid känner mig som FileMaker-analfabet när du föreslår lösningar på mina databas-problem?

Sorry, det är inte min avsikt.

Ursprungligen av Jonas Sagard:

1. Jag vill kunna se relaterad information från tabell 3 i tabell 1s poster.

Jo, just det så står det faktiskt exakt i den ursprungliga frågan, men om jag ställer frågan på nytt då? Varför och i vilket syfte och på vilket sätt och vad är det för uppgift som kan lösas för användaren genom att denne ser relaterade poster i tabell 3 i tabell 1. Nu kan jag tipsa dig om vettiga svar på frågan också: "Jag håller på och bygger en ordermottagningsfunktion och i tabell tre lagras de olika färgerna som på de olika storlekarna, de senare finns i tabell 2. Är du med på vad det är för information jag efterlyser här? Anledningen till att jag frågar kan jag också berätta om: utifrån ditt svar kanske det är möjligt att hitta på en sk workaround, dvs ett helt annat sätt att göra samma sak. Ibland kan det vara lättare att inte lösa ett problem utan istället hittar man på en lösning så att man kan helt enkelt gå förbi det. Men om du bara upprepar med en papegojas envishet - för att jag vill det, så får jag inga ytterligare möjligheter att hitta på något kreativt.

Ursprungligen av Jonas Sagard:

2. Jag har skrivit ett script som i ett fält i tabell 2 lägger ihop text från ett fält ur relaterade poster i tabell 3 (för övrigt något jag tidigare ordnat med din hjälp). Men scriptet måste, så vitt jag förstår, köras manuellt och textihopläggningen kan inte ske automatiskt varje gång jag lägger till en relaterad post.

Textihopläggningen kan man göra med beräkningsfält, man behöver inte script. Men pga prestandaproblem kan det vara fiffigt att istället för att göra beräkningsfält med beräkningar som innehåller information från relaterade fält, som därmed inte kan lagras, så kan det vara fiffigare att låta ett manus tugga igenom alla poster och lagra informationen i trevliga indexerade text-fält. Man kan också tänka sig att man vid skapandet av posterna använder sig av automatiska data, som kan vara en beräkning, för att fylla i informationen.

Ursprungligen av Jonas Sagard:

3. Värdelistor hänger jag inte riktigt med på. En värdelista används väl för att styra/hjälpa inmatning i ett fält och inte för att visa data i en tabell?

En värdelista kan vara baserad på ett relaterat fält, det betyder att alla värden som finns i värdelistan är de relaterade värdena, på så vis visas exakt vad du vill.

Ursprungligen av Jonas Sagard:

4. Jo jag vill gärna visa tabell 3s data genom en portal för tabell 2 i tabell 1, och det skulle vara bra rimligt också eftersom poster i tabell 3 som relaterar till enskilda poster i tabell 2 sällan skulle överskrida 2.

Portal i portal går inte, men att skapa beräkningsfält i tabell 2, baserat på innehåll i tabell 3 (relaterade fält används alltså i beräkningen) gör att du kan visa en porta i tabell 1 som visar poster från tabell 2 och fält i tabell 2 som egentligen är relaterade fält borta i tabell 3.

Ursprungligen av Jonas Sagard:

5. Här känner jag mig ordentligt ute på djupt vatten. Jag hänger inte alls med på vad jag ska göra med variabelfält eller hur det skulle fungera.

Ok, hinner inte svara på det, hoppas återkomma.

Hur gick det med detta?

Du får kanske vänta med besked om det tills Jonas kommer tillbaka från Kina.

1
Bevaka tråden