Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att få skärmbilden att anpassa sig användarens skärm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Här kommer en fråga från en nybörjare. Jag gör en runtime som skall funka på alla möjliga skärmar. Jag vill att layouten i sin helhet alltid skall vara densamma dvs allt på skärmen skall bli proportioneligt större eller mindre (=större/mindre text osv). Jag vill på något sätt hämta info om vilken skärmupplösning användaren har och sedan anpassa min skärmbild efter det.. Hur ser ett sådant manus ut? Går det att göra?

Har du FileMaker 9?

http://www.99.se/filemaker/220430-filemaker-9-0-automatisk-skalning-layoutobjekt.html#post1308074

Om inte så kan du ha ett manus som först kollar skärmupplösningen med funktionerna:

Get ( Skärmbredd ) Get ( Skärmhöjd )

Sedan har du ett antal if-satser som anger till vilken layout man skall hoppa till.

Sedan får du skapa en layout för varje skärmupplösning. Det bör inte ta så lång tid om du har en bra som du kan duplicera.

Men förmodligen är FM 9 verkligen värt det för dig.

(Exakt hur scriptet ser ut beror på vilken version av FM du har).

•Hej. Här går det undan! Det var snabba svar. Jag har prövat det där med "Get"-funktionen men får inte riktigt till det, får inte FM att hämta värdena och sedan använda sig av dem för att storleksändra skärmen. Troligen en kunskapsbrist från min sida. Hur skall manuset se ut?
Med den kunskap som jag har just nu har jag fått till en knapp som kör ett manus enligt nedan och då anpassar skärmen till en skärm motsvarande 1792x1344. Tänkte sedan att jag gör en annan knapp med annan zommning så att den funkar tex för 768x1024 osv. Inte lika elegant men verkar funka.

Programmering: Anpassa_till_skarm
Flytta/Ändra storlek på fönster [ Aktuellt fönster; Höjd: Get ( Skärmhöjd ); Bredd: Get ( Skärmbredd ); Upptill: 50; Vänster: 50 ]
Visa/dölj textlinjal
[ Göm ]
Visa/göm statusområde
[ Göm ]
Sätt förstoringsgrad
[ Zooma in ]
Sätt förstoringsgrad
[ Zooma in ]
Justera fönster
[ Ändra storlek så det passar ]
Flytta/Ändra storlek på fönster [ Aktuellt fönster ]

Ursäkta, missade svara på frågan. Jag sitter på FM 9 Adv.

Så här ungefär:

Inget svar på detta?

Skärmmanus

Hej Taz. Så här gick det:
Först men inte minst, stort tack för manuset, ledde mig vidare. Ett problem som jag upptäckte med "Get" och "if" funktionerna var att jag inte fick proportionelig förstorning (=man ser mer av arbetsytan med textstorlek, knappar etc är lika stora oberoende av skärm). Jag ville få det så att själva layouten ser exakt likadan ut oberoende av skärmstorlek. Det enda jag vill är att layouten skall "fylla ut" skärmen så man slipper svarta kanter. Det jag vill är alltså att layouten i sin helhet förstoras/förminskas.
Den lösning som jag kom fram till var enklast och och i detta fall smidigast var:
1.På alla layouter har jag följande knappar. "100%"=döljer statusområde och sätter bilden till 100%
2."+"=ökar bilden propotioneligt
bilden till 100%
3."-"=minskar bilden propotioneligt
Se bifogade skärmdumpar
När användaren startar runtimen får han/hon alltså upp en lagom stor ruta om den skärm som används är 15"-17". Sitter man med en mkt stor skärm alternativt liten skärm och vill slippa "svarta kanter" så klickar man en eller ett par gånger på "+" eller "-".

1
Bevaka tråden