Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur för jag lättast över?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-24 20:32

Jag har följande utrustning:
Extern 3,5" USB-hårddisk på 200GB
Gammal intern 2,5" SATA som sitter i Macbooken med OS X Tiger just nu.
Ny intern 2,5" SATA som ligger bredvid mig.
Ett exemplar med Leopard.

Hur gör jag smidigast för att installera Leopard på den nya, samt föra över bilder, musik, program etc från den gamla?

Är det helt enkelt bäst att helt enkelt föra över det man vill ha kvar till den externa och lägga tillbaka manuellt?

Senast redigerat 2007-12-24 20:43

Antingen manuell backup (skulle jag själv göra, gamla traditionella sättet )

Eller, uppgradera befintlig installation till Leopard, kör time machine till externa usb-disken, byt ut interna disken och vid installation välj att återställa från time machine.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-27 15:28
Ursprungligen av akerstrom:

Eller, uppgradera befintlig installation till Leopard, kör time machine till externa usb-disken, byt ut interna disken och vid installation välj att återställa från time machine.

Detta är nog det smidigaste alternativet. Har man fixat en backup av nya systemet, som då ligger på USB-disken.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-27 00:18

Varför krångla till det?

http://macworld.idg.se/2.1038/1.111416

Ursprungligen av Valentino:

Varför krångla till det?

http://macworld.idg.se/2.1038/1.111416

Det var väl precis vad du gjorde med ditt inlägg!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-27 12:01

Knappast, va? Att stoppa i nya disken i datorn och installera os x, för att sen välja att hämta inställningar från den gamla disken, kan knappast anses vara krångligt. Alla inställningar följer med, alla program och alla dokument. Enklare än så blir det inte.

Säger du det så är det väl så, jag har väl gjort det för många gånger och blivit hemmablind.

Kort fråga, du vill stoppa i den nya disken och installera os x på den, sen hämta inställningarna från den gamla disken? Den gamla disken, ligger den lite löst på skrivbordet och ansluts via airmail eller hur hade du tänkt dig det?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-27 16:34
Ursprungligen av akerstrom:

Säger du det så är det väl så, jag har väl gjort det för många gånger och blivit hemmablind.

Kort fråga, du vill stoppa i den nya disken och installera os x på den, sen hämta inställningarna från den gamla disken? Den gamla disken, ligger den lite löst på skrivbordet och ansluts via airmail eller hur hade du tänkt dig det?

Kul att först hånar artikeln på länken jag postade, för att några timmar senare antingen spela dum, alternativt vara sarkastisk, inte alls förstå hur hårddisken ska kopplas. Läste du ens artikeln? Jävla pajas...

Ursprungligen av Valentino:

Kul att först hånar artikeln på länken jag postade, för att några timmar senare antingen spela dum, alternativt vara sarkastisk, inte alls förstå hur hårddisken ska kopplas. Läste du ens artikeln? Jävla pajas...

Det var inte min avsikt att det skulle uppfattas som ett hån, jag hade lämnat ett förslag som du visst ansåg krångligt så du länkade till en artikel som verkade göra det hela krångligare. Jodå, jag skummade igenom artikeln men reagerade mest över ditt förenklade svar, hur hade du egentligen tänkt dig att man skulle göra? Montera den gamla disken i ett kabinett? Isf kanske du borde förtydliga det?

Jaha, kalla mig jävla pajas om det känns bra, jag bjuder på det. God fortsättning!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-27 14:02

Jag skulle nog tagit Carbon Copy Cloner och kopierat hela hårddisken bootbar
byta HD och kopiera tillbaka hela
Sen arkivera och installera.

Men jag gör kanske det omständigt

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-27 16:45

Var det inte meningen att verka hånfull, så tar jag absolut tillbaka uttalandet om pajas. Ja, jag syftade på att montera disken i ett kabinett, då jag tycker föredrar att kunna använda gamla disken som extern enhet senare.

God fortsättning själv!

1
Bevaka tråden