Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro hänger sig

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lysekil
  • 2007-11-22 22:31

Hej allihopa!

Jag har ett problem med min Macbook Pro och undrar om någon känner igen detta problem eller kan ge mig råd på vad jag ska göra.
Saken är den att datorn vid oregelbundna tillfällen hänger sig. Datorn liksom fryser sig och jag kan inte längre röra muspekaren eller påverka datorn på något sätt förutom att hålla inne Av/På knappen och starta om på nytt. Hängningarna höll på när jag hade Tiger och har nu också fortsatt efter att jag införskaffat Leopard. Det kan hända bara en liten stund efter att jag startat datorn eller dröja betydligt längre tid. NÄR det händer är också väldigt olika. Nu hade inte datorn hängt sig på över en vecka men idag hände det igen.Något som jag har tänkt på är att jag oftast har haft på det trådlösa nätverket då datorn har hängt sig men jag vet faktiskt inte riktigt var felet kan ligga. Jag har också tänkt på att den skulle kunna hända p g a att den blir för varm, men den håller alltid en någorlunda sval temp. Nu de senaste gångerna och i o m Leopard märker jag när datorn håller på att hänga sig. Internet slutar att fungera och skärmen blir plötsligt gråare och ett meddelande kommer upp på olika språk att Datorn behöver startas om!

Nu låter det som att detta händer hela tiden med hängningarna kommer som sagt oregelbundna. Det känns lite jobbigt att inte kunna lita på att datorn håller sig igång om jag går ut och har igång viktiga applikationer.

Jag är oerhört tacksam om jag får hjälp och råd om hur jag ska göra eller om någon stött på liknade problem. Jag är annars mycket nöjd med min (första) mac.

Mvh
ohrby

PS. Jag har den nya Santa Rosa Macbook Pro:n, inköptes i somras.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-23 10:31

Jag har oxå ett litet problem med hängningar på min santa rosa mbp.
Men det inträffar enbart när jag drar ut / sätter i extern skärm och det är väldigt sällsynt.

Finns det memtest eller liknande program till os x?

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2007-11-23 14:29

hm det är väldigt jobbigt... något speciellt memtest vet jag inte men du kan ju sätta i installationsskivan och hålla nere D vid start, så kan du köra apples hårdvarutest. Testade det själv för att kolla om det upptäckte något men "tyvärr"ser allt bra ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 14:57

Regionfree

Jag köper DVD filmer både från USA och också här hemma. Nu har jag bara en gång till att byta från reg 1 till 2 sedan låser dator sig. Vet någon om det finns någon program eller ett sätt att kringå denna dumma begränsingen? Tack som mycket

Abraxas

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-23 15:28

Om det har följt med efter en systemuppgradering är det troligen något med hårdvaran.
Det vanligaste felet är att RAM-minnen är dåligt. Inte alltid så lätt att upptäcka, ibland får man bara byta och hoppas att det löser sig.
Eller som i mitt fall, är det moderkortet som är trasig.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2007-11-23 15:39

Är det lönt att lämna in den till apple? Om det är fel på t ex minnena får dem allt byta de.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-26 08:14

Du bör nog lämna in den, eftersom du köpte den i somras så gäller ju garantin fortfarande.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-27 13:45

Definitivt ett hårdvarufel, minne ellr logikkort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-27 13:41

Hej,

har samma problem som du - med Tiger. Det är troligen mjukvarurelaterat trots det som sagts ovan, se följande länk:
http://www.appleinsider.com/articles/07/11/21/macbook_macbook_pro_owners_suffer_keyboard_freezing_with_leopard.html

De flesta som upplevt detta problem verkar dock köra Leopard, och där finns det en uppdatering att ladda ned som sägs åtgärda det hela. Dock har jag sett att många användare inte blivit ett dugg hjälpta av denna uppdatering. Och det hjälper ju föga med en Leopardfix när man kör Tiger…

Någon som kommit tillrätta med detta på annat sätt?

MBP vaknar långsamt

Hej!

Vet inte säkert, men det verkar som om mitt lilla problem är något liknande. Eller?

Efter att locket varit stängt på min MBP och datorn gått i vila dröjer det länge innan den vaknar när jag öppnar locket igen Dryga minuten. Om jag stänger locket och öppnar det ganska omedelbart verkar det bli ännu värre. Jag kör OS 10.4.11.

Min gamla iBook G4 är redo omedelbart när jag öppnar locket. Den tål också "misshandel" av typen stäng-öppna locket.

Någon som har idéer?
//tm

Ursprungligen av toastmaster:

Hej!

Vet inte säkert, men det verkar som om mitt lilla problem är något liknande. Eller?

Efter att locket varit stängt på min MBP och datorn gått i vila dröjer det länge innan den vaknar när jag öppnar locket igen Dryga minuten. Om jag stänger locket och öppnar det ganska omedelbart verkar det bli ännu värre. Jag kör OS 10.4.11.

Min gamla iBook G4 är redo omedelbart när jag öppnar locket. Den tål också "misshandel" av typen stäng-öppna locket.

Någon som har idéer?
//tm

Det är ingen bugg utan en feature här kan du läsa mera
http://www.macworld.com/article/53471/2006/10/sleepmode.html

Jag har också problem med att datorn "fryser" i några sekunder efter att jag väcker den från vila. följde anvisningarna nedan:

Ursprungligen av Simon Templar:

Det är ingen bugg utan en feature här kan du läsa mera
http://www.macworld.com/article/53471/2006/10/sleepmode.html

den verkar gå snabbare nu. Har dessutom sparat över 2gig på hårddisken. Tack Simon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 01:09

Det finns en uppsjö trådar om detta problem därute, är tydligen ett mjukvarurelaterat generalfel som kan drabba både Tiger- och Leopard-installationer på både nya och gamla MB och MBP. Nu börjar jag bli galen på detta, nu har tangentbordet dött helt och hållet, jag har återställt PRAM, SMC, startat i single user mode kall- och varmstartat, installerat om QuickTime som sägs ha hjälpt för någon, testat att trixa med Airporten vilket påstods vara felkällan enligt andra men inget hjälper. Detta skrivs sålunda på externt tangentbord. Det här måsta Apple fixa omedelbart.!

Hos mig hjälpte det att rensa datorn från allt som hade med Growl & Omnigrowl att göra.
Kom på det häromdan efter mycket felsökning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 15:52

Hmm, har inget sånt installerat. Men detta är ju uppenbarligen ett jätteproblem, kolla följande tråd så ser ni:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1129578&tstart=15

Detta måste Apple fixa omedelbart, är ju helt oacceptabelt. Nu är mitt tangentbord och min styrplatta helt stendöd. Är mest förvånad att inte fler än jag här har råkat ut för samma sak…

Senast redigerat 2008-01-07 18:39
1
Bevaka tråden