Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa Windows ser ut som Mac OS X

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-20 09:04

...eller som dom skriver i rubriken: Nästa Windows ser ut som Max OS X. Det säger iallafall Computer Sweden här ››

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-20 09:12
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Organ:
...eller som dom skriver i rubriken: Nästa Windows ser ut som Max OS X. Det säger iallafall Computer Sweden här ??

Jo, jo. Det sade mina pc bekanta också när de såg OS X hos mig, och det hördes lite stolthet över det: "Windows XP ser nästan (nästan!) likadant som din OS".

- Hmm, det de gör, det försöker efterlikna OSX till utseendet. (Synd?) att det slutar där.

Microsoft kallar internt Apple för R&D South har jag läst någonstans. Hihi.

/Ola

Detta gör mig lite oroad.

Att det nya OS:et är på väg så snart puttar bara närmare utvecklingen utav Palladium, det "protokoll" som bla skall ligga till grund tillsammans med andra "protokoll" som sedan är tänkt att utgöra en ny grund för hela internet - ett mera kontrollerat internetspråk med hjälp utav ett inbyggt kort i datorn.

Det innebär i sin tur att andra plattformer än Windows förmodligen kommer att få det väldigt svårt att få vara med.(Enkelt förklarat)
Dessutom en utveckling i totalt motsatt riktning till vad Open Source idén strävar efter.

Se: www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html

1984 känns närmare än någonsin och det tycker jag är väldigt, väldigt skrämmande.

/G

[ 20. februari 2003, 18:28: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

IDF är lika duktigt snabba som vanligt. Det släpptes rejält med screenshots för några månader sedan. Jag kan lugna er och säga att det ser inte alls ut som Mac OS X. Microsoft håller precis lära sig hur genomskinlighet fungerar, men de implementerar det nästan inte alls för att inte skrämma bort sina trogna användare som inte tål förändringar.

Den nya "funktionen" Sidebar är optional och kan mycket väl bli fiasko som active sidebar (hette den så?) i windows 98 blev.

Det mest Mac OS X-liknande lär bli Enlightenment för Linux när det nu blir klart.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 19:05
Citat:

citera: Det innebär i sin tur att andra plattformer än Windows förmodligen kommer att få det väldigt svårt att få vara med.(Enkelt förklarat)
Dessutom en utveckling i totalt motsatt riktning till vad Open Source idén strävar efter.

Jo, det är märkligt att resten av världen går över till öppen källkod, till och med Apple och IBM, medan Microsoft är på väg åt det diametralt motsatta hållet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-02-20 19:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Microsoft kallar internt Apple för R&D South har jag läst någonstans. Hihi.

/Ola

Vad betyder det?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ariel:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Microsoft kallar internt Apple för R&D South har jag läst någonstans. Hihi.

/Ola

Vad betyder det?

Research and Development.

Jag kan översätta också: Resarch and Development översätts till Forskning och Utveckling på svenska. Man menar med uttrycket att Microsoft behöver ingen egen avdelning som studerar gränssnitt Människa och Dator. Programmerarna på Microsoft behöver bara köpa några Macar och kopiera vad som finns där och skriva något sämre och fulare för Windows.

/Ola

[ 20. februari 2003, 19:37: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Vad R&D betyder kan man kanske räkna ut. Men varför heter det "South"?
Är det för at Cupertino ligger söderut om man är i Seattle?
Eller är det nåt slags Robinson med lag Nord och lag Syd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 20:01
Citat:

citera: Microsoft behöver bara köpa några Macar och kopiera vad som finns där och skriva något sämre och fulare för Windows.

Precis. Man flyttar klockan från övre högra kanten av skärmen till den nedre högra sidan, Apple-menyn flyttar man ner i vänstra hörnet, skriver START där med stora blaffiga bokstäver och klämmer dit en Windows-flagga, man byter färg på muspekaren och gör den ryckigare, och slutligen fläskar på med en massa kladdig grafik, och boom tjackalack, så har man en helt unik produkt. Och miraklet inträffar naturligtvis: folk köper skiten fastän kan få ett mycket bättre OS helt gratis. Linux!

[ 20. februari 2003, 20:01: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
[QUOTE]folk köper skiten fastän kan få ett mycket bättre OS helt gratis. Linux! [/quote]Folk köper ju all annan skit också.
Betalar dyrt för det med kontrakt på flera års avbetalning.
Hem-PC, typ.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-20 22:44

Ärligt talat så är ju detta fullständig löja.
Vad har hänt med M$ gränssnitt sedan 1995? Inte ett skit!
Det mest bisarra är ju att M$ skriker ut alla fantastisk förändringar i gränssnittet som görs för varje version, och i grunden verkar det mer som om de utvecklar nya "teman" till windows95!

Palladium kommer att bli M$ stora misstag, tro mig. Större företag har fallti på samma grepp.
PS/2, någon?

IBM surade över att ha misslyckats med att hålla kloner borta från PC-marknaden. 1987 när de skulle göra stora förbättringar av hårdvaran såg de till att ta vartenda patent möjligt och se till att alla köpte IBM-hårdvara eller iaf från klontillverkare som pröjsade fett till IBM.
Tyvärr blev det ju inte så utan istället för att ta emot den nya (bra men dyra) arkitekturen började klontillverkarna bättra på den gamla designen. VESA-buss var ju ett resultat.
IBM tappade mark fortare än ett jordskred och hämtade sig aldrig riktigt från smällen. ThinkPad-avdelningen går väl hyffsat men övrig PC-tillverkning är marginell.

M$ borde lära av historien.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 22:52
Citat:

citera: PS/2, någon?

He he, det enda som är kvar av PS/2 är den där lilla kontakten till pc-musen. Undrar om IBM tjänar några licenspengar på den?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-21 00:24

Vad var dealen med PS/2 egentligen?

Vad gäller Longhorn så är jag mest spänd på hur det nya filsystemet funkar. Och Palladium/Fritz-chip-projektet håller jag starkt på. Låt M$ skjuta sina fötter i bitar. Visst, skiv/filmbolag och snåla mjukvarujättar kommer att älska det. Tills massorna överger Windows.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-21 13:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: pjutsi:
Vad var dealen med PS/2 egentligen?

Vad gäller Longhorn så är jag mest spänd på hur det nya filsystemet funkar. Och Palladium/Fritz-chip-projektet håller jag starkt på. Låt M$ skjuta sina fötter i bitar. Visst, skiv/filmbolag och snåla mjukvarujättar kommer att älska det. Tills massorna överger Windows.

Och med tanke på att EU har visat motstånd till förbud av kopiering för privatpersoner så lär det ju bli ännu mer roligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-21 13:44
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
Ärligt talat så är ju detta fullständig löja.
Vad har hänt med M$ gränssnitt sedan 1995? Inte ett skit!
Det mest bisarra är ju att M$ skriker ut alla fantastisk förändringar i gränssnittet som görs för varje version, och i grunden verkar det mer som om de utvecklar nya "teman" till windows95!

Exakt! Windows XP känns mest som ett fasadbygge. Detta märks VÄLDIGT tydligt om man har testat att bygga nya teman till XP - bilder som ligger ovanpå "windows 95"-gränssnittet.

Microsoft skulle behöva tänka om helt och hållet med Windows om det ska bli något bra. Där MacOS känns som ett riktigt integrerat OS så verkar Windows vara ett kompromissbygge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-21 14:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: pjutsi:
Och Palladium/Fritz-chip-projektet håller jag starkt på.

Ursäkta, du tycker väl inte att det är ett bra initiativ, TCPA/Fritz/Palladium?

Den dagen Microsoft inför Palladium på pc datorer så kommer en större våg av att gå över till Linux eller rent av Mac om Apple finns kvar.
Men tids nog kommer man att kracka chipet Palladium för att slippa allt dynga med Microsoft.

Det blir kul och se hur det här kommer att sluta.

Personligen tycker jag att Longhorn inte alls ser bra ut nä usch! Om det blir som det ser ut nu i test version

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-21 14:32
Citat:

citera:Men tids nog kommer man att kracka chipet Palladium för att slippa allt dynga med Microsoft.

Men majoriteten av användarna kommer inte att krackar Palladium-kretsen och får sitta där med skägget i brevlådan och byxorna nere, såvida Palladium inte floppar förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-21 14:36
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Den dagen Microsoft inför Palladium på pc datorer så kommer en större våg av att gå över till Linux eller rent av Mac om Apple finns kvar.

Tyvärr tror jag inte det kommer hända, jag är en pessimist. Det är alldeles för få som orkar titta upp från sin egen spottcirkel och reagera på det. Merparten av datoranvändarna kommer aldrig höra talas om det, utom möjligen i förbigående.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-21 14:39

Palladium kommer att bli ett grymt starkt argument mot att välja Windows. För privatpersoner. Företag som vill ha stenkoll på sina datormiljöer och inte kör en enda ful-licens kommer ju dock att älska det. Dessvärre. Felet jag tror M$ gör är att de försöker lösa problematiken med bl a warez och musik/film hos hemanvändare. Företagen betalar ju redan för sin grejer och kommer inte att märka skillnad. Hemanvändaren däremot kommer direkt att börja kolla på alternativa operativ om Palladium lanseras. Tror jag. Därför gillar jag det.

Som idé är ju Palladium åt h-----te sjuk.

  • Medlem
  • 2003-02-21 15:06

De flesta skakar av sig utvecklingen av övervakningssamhället och kallar det paranoia, men det är ett mycket verkligt hot mot den personliga integriteten att företag får samla på sig mer information än SÄPO kan drömma om.

Överhuvudtaget finns det mycket liten hänsyn till lagliga medborgare i jakten på överträdare. I princip behandlas alla lika, närmare bestämt som tjuvar.

Att man låser sina program för olicensierat bruk har jag inget problem med, men om någon i Redmond sitter och granskar mina filer och kanske till och med kan öppna dem så har det gått för långt. I deras säkerhetsklausuler står det att de absolut inte använder informationen som skickas till dem till något, men vem fan kollar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-21 16:15

Hur som helst påskyndar Palladium bara övergången till Linux och annan öppen källkod ännu mer. Tillverkarna i Kina, Taiwan och Korea kommer inte att finna sig i Microsofts diktatorfasoner.

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
[QUOTE]folk köper skiten fastän kan få ett mycket bättre OS helt gratis. Linux! [/quote]Folk köper ju all annan skit också.
Betalar dyrt för det med kontrakt på flera års avbetalning.
Hem-PC, typ.
[/quote]Att de allra flesta hem-PC paket i Sverige enbart innehåller PC/Windows (och inte Mac eller kanske t.o.m Linux) är ett av de allvarligaste problemen på den svenska datormarknaden. I det här fallet borde faktiskt staten göra någonting för att främja mångfald på datormarknaden.

Ciryon

Hunter78:

Citat:

citera:/../ om Apple finns kvar.

Jsg fattar inte hur man på fullt allvar kan kläcka ur sig sådana påståenden som vi har hört sedan 1984 och inbilla sig att det har någon förankring i verkligheten.

"And monkeys might fly out of my ass too..."

/Ola

  • Medlem
  • 2003-02-21 18:32

M$ - copycat mo fo. :rolleyes:

Dessvärre tar jag inte så lätt på den "nya" idén om Palladium.

Windows har den absolut största andelen utav persondatorer ute i världen. Likaså datorer som används i andra sammanhang.

Normen är Windows.

De är de som äger marknaden just nu.

Jag tror heller inte på att "vanligt" folk kommer att utgöra ett större hot mot införandet utav Palladium.

De bolag som formade TCPA (The Trusted Computing Platform Alliance) var:

Compaq,
IBM,
HP,
Intel...

Sedan 1999 har föjande bolag gått med:

ADM,
Trend Micro,
Fujitsu-Siemens,
Gateway,
NEC,
Hitachi,
Iomega,
National Semiconductor
Samsung,
Adobe,
Macrovision,
Network Associates
Novell.

Ytterligare medlemmar finns och just nu är siffran uppe i ca 170 medlemmar.

Om idén fullföljs och byggs ut kommer små lätta fjädrar som Apple, Linux etc. förlora kampen innan någon kan uttala ordet kamp.

Det hänger på politiker nu.

Jag tror inte på listor (som kommer att skrivas på) utav "Kalle och Lotta med Macintoshdatorer i Uppsala eller Jönköping" kommer att utgöra ett hot mot idén heller.

Som sagt, vi har bara sett början, tror jag.

/G

Bevaka tråden