Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb skapar sidor sega i Explorer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västervik
  • 2007-12-06 20:57

Varför är mina sidor gjorda i iWeb 2.02 så sega på Explorer? Vissa klagar att de knappt kan öppna mina sidor. Någon som vet svaret?

Vilken Explorer pratar du om PC eller OS X?

Om det är Explorer för Mac som du använder så la Microsoft ned utvecklingen av den för flera år sedan. Utvecklingen av webbsidor har sen dess utvecklats enormt, att använda Explorer som webbläsare är inget att rekomendera. Använd Safari eller Firefox och du kommer och se att det fungerar

  • Medlem
  • Västervik
  • 2007-12-06 21:07

Jag har inga problem. Jag kör Safari, och Firefox. Det är allt Pc-folk med Explorer som klagar.
Varför har de problem att läsa mina Iweb sidor?

Vad har dom för fel?

iweb skapar inte sidor efter den givna standarden och IE läser inte den rakt av.. så jag kan förstå att det blir problem. Safari läser inte heller webbstandarden rakt av.
De enda som gör det idag r FF och opera.

Att iweb gör sidor som är tunga att ladda kan bero på att bla gör iweb en css-sträng för varje stycke. Vanbliga sidor brukar ha en extern fil som bara importeras en gånbg. Det går inte att gör i iweb..

Ska man bygga hemsidor idag och inte vill köpa typ dreamweaver, så fungerar nvu lika bra.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Vad har dom för fel?

Instämmer, kan de rapportera lite mer vad som går fel, vilka felmeddelanden de får och vlken version av IE de använder går felsökningen mycket bättre.

Ursprungligen av micke_nkpg:

iweb skapar inte sidor efter den givna standarden och IE läser inte den rakt av..

Senaste versionen av iWeb levererar sidor som är Valid XHTML 1.0 Transitional enligt W3C.

Ursprungligen av micke_nkpg:

så jag kan förstå att det blir problem.

Inte jag.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Safari läser inte heller webbstandarden rakt av. De enda som gör det idag r FF och opera.

Stämmer inte.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Att iweb gör sidor som är tunga att ladda kan bero på att bla gör iweb en css-sträng för varje stycke. Vanbliga sidor brukar ha en extern fil som bara importeras en gånbg. Det går inte att gör i iweb..

Det har inget med saken att göra. En välskriven webbläsare kommer faktiskt rendera en sida några tusendels sekunder snabbare med inline-stilar än med en extern css-fil. Det som går snabbare är att hämta hem informationen när den ligger i cache, vilket är lättare med externa css-filer. iWeb-html är inte tyngre att hämta hem för en normal webläsare än annan html.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Ska man bygga hemsidor idag och inte vill köpa typ dreamweaver, så fungerar nvu lika bra.

Om den sidan är ett bra exempel på vad som kan skapas med NVU tvekar jag på dess funktionalitet.

Niclas, gör man en sida som fungerar lika i både IE och Safari så fungerar den på ALLT. Detta pga att båda är lika usla på att läsa koden.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Niclas, gör man en sida som fungerar lika i både IE och Safari så fungerar den på ALLT. Detta pga att båda är lika usla på att läsa koden.

Jeah. Right.

Fram med korten.

1
Bevaka tråden