Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa Virtual PC kommer från Microsoft?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt den här artikeln kommer Microsoft köpa Connectix som tillverkar Virtual PC.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-19 21:16

"Embrace and extinguish"

Bygget fortgår...

Death star

Trist.. Apple skulle ha slagit till när dom hade möjligheten..

MacCentral har lite mer info.

  • Medlem
  • 2003-02-19 23:01

Får väl börja lägga hopp till Bochs och Blue label istället

Vad innebär detta då? PC-emulering är i stora drag i händerna på Microsoft. Det är ju skrämmande i sig, men kommer de att lägga ner ett sånt projekt?
De är ju inte i hårdvarubranschen så det gör dem väl inget att man emulerar hårdvaran bara man använder deras produkter.

Om Apple är ett hot för Microsoft så vore det ju illa, men ser verkligheten ut sån?

Mac OS X på Intelprocessor är ju ett rykte sedan ett tag tillbaka. Kommer det att bli aktuellt då? Isåfall finns sätt att emulera Windowsapplikationer med t ex Wine.

Nåt som är säkert, VPC kommer inte att skickas med Red Hat Linux mer.

  • Medlem
  • 2003-02-20 00:56

Jag tror att VPC kommer bli en produkt, som inte går att skilja från Windows XP. Dvs, OS packs kommer försvinna, och man installerar istället Windows på OS X.

Så skulle iaf jag gjort om jag var MS. Nu är jag, gudskelov, inte det...

Tror jag också - namnbyte till Virtual XP och inga möjligheter att installera andra versioner av Windows eller Linux...

Om så nu är fallet kanske VMWare kommer till Mac OS X när marknaden blir tom.

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-02-20 10:59

Jag har lite svårt att lita på M$.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Om så nu är fallet kanske VMWare kommer till Mac OS X när marknaden blir tom.

Ciryon

Fast det är väl ingen emulator?
Utan bara en runtime enviroment för x86 så du kan köra olika x86 OS på en x86 burk?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-20 14:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: FredrikHolmqvist:
Vad innebär detta då? PC-emulering är i stora drag i händerna på Microsoft. Det är ju skrämmande i sig, men kommer de att lägga ner ett sånt projekt?
De är ju inte i hårdvarubranschen så det gör dem väl inget att man emulerar hårdvaran bara man använder deras produkter.

Om Apple är ett hot för Microsoft så vore det ju illa, men ser verkligheten ut sån?

Mac OS X på Intelprocessor är ju ett rykte sedan ett tag tillbaka. Kommer det att bli aktuellt då? Isåfall finns sätt att emulera Windowsapplikationer med t ex Wine.

Nåt som är säkert, VPC kommer inte att skickas med Red Hat Linux mer.

Ur en Mac användares synvinkel det spellar egentligen igen roll om VPC ägs av MS. Man använder windows ändå, om man nu skall göra det.
För samma pris som VPC licensen kostar går att köpa en begagnad pc burk 2-3 år gammal (1000-2000 spänn inkl. skärm).
Detta är ett bättre alternativ med tanke på stabiliteten och snabbheten än att köra en emulering. Det går ju att koppla Mac och pc utan större problem.
Mac är ingen konkurrent till Windows, det är snarare Linux och det är nog detta MS vill komma åt.
Den dagen MS slutar utveckla program för Mac (Office o dyl), den dagen blir den sista för Mac på företagen. Ingen IT ansvarig släpper in datorer som inte kan öppna MS dokument. De (IT ansvariga) har svårt för det redan.

  • Medlem
  • 2003-02-20 15:12
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Den dagen MS slutar utveckla program för Mac (Office o dyl), den dagen blir den sista för Mac på företagen. Ingen IT ansvarig släpper in datorer som inte kan öppna MS dokument. De (IT ansvariga) har svårt för det redan.

Det där stämmer nog till viss del för tillfället, men även IT-avdelningar börjar lacka på MS. Min gissning är att det kommer hända en hel del på den fronten i framtiden. Regeringar, och myndigheter tittar redan nu på alternativ t ex. Om en myndighet klarar av bytet till Linux, så kanske andra företag provar också. Vinsterna kan nämligen bli avsevärda. Många program som används har ett webgränssnitt, och kan flyttas till olika plattformar efter behag.

[ 20. februari 2003, 15:12: Meddelandet ändrat av: stfm ]

1
Bevaka tråden