Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa bilder visas som symboler i Finder

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 13:49

När man har en mapp med bilder så syns ju bildfilerna som miniatyrer av bilderna i finder. Men vissa av bilderna får bara den där allmänna jpeg-bild-symbolen. Det verkar bara vara bilder som jag roterat i förhandsvisning, men inte alla utan bara några.

Hur får jag ALLA jpeg-bilder att se ut som miniatyrer av bilden i finder?

Det beror på att de inte är sparade med tumnagel
Om du kör tiger kan du t ex använda fasticn

Vet inte om det kan användas på Leopard - kolla deras hemsida

Red skrev fel url, det ska vara
http://projects.digitalwaters.net/index.php?q=fasticns

Senast redigerat 2007-12-26 14:54

Har du många bilder kanske denna går snabbare men den gör bara tumbilder, dvs visar filens innehåll. - och den funkar på Leopard

ThumbsUp
http://www.devon-technologies.com/products/freeware/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 17:03

ThumbsUp funkade ju skitbra, förutom att stående bilder får liggande thumbnails. Typiskt. Alltid är det något fel. Men det är ju bättre än innan!

Testa att ändra storleksproportionerna i Pref så bör du kunna få dem stående

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 17:29

Va? Nu fattar jag inte? Det är inställt på max 128x128, om jag ändrar på det blir det väl konstigt?

Konstigt är det minsta man kan säga ...
och du ska inte ändra om du 128x128 - det var jag som hade annan inställning
Har inte kört den på Leopard utan bara på tiger och där har jag inte sett detta

Roterar de stående bilder?
Eller klipper de av en del på höjden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 21:10

De roterar stående bilder, så man måste vrida huvudet 90 grader för att de vad det föreställer.

Låter som en bugg - skriv en rad till deras support
Kanske något som bör fixas för leoparden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-27 11:14

Jag gjorde det. Här är svaret:

Citat:

Hi, Jon;

Development priorities right now are on the next generation of the commercial products.

You can rotate the images in a number of applications including Preview, as a workaround.

Regards,
Bill DeVille
DEVONtechnologies Support
support@devon-technologies.com

Jag tror inte han läste raden om att det ikoner jag vill vrida på. Om man bara gör thumbnails av bilder till mindre bilder så är det ju lätt att vrida dem i förhandsvisning, men ikoner är värre.

ThumpsUp kanske inte läser EXIF-info för rotation? Många kameror har ju bilden alltid sparad som liggande men tack vare "rotationstaggen" inbakad i bilden blir den rätt roterad i ett antal olika program. Men inte alla. Exvis InDesign och tydligen ThumbsUp verkar läsa bildfilen rakt av. Lösningen är som de svarar - man får rotera bilderna "för hand" i ett externt program. Exvis GraphicConverter kan göra batch-konverteringar om så önskas.

1
Bevaka tråden