Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS 10.3 "Panther" på gång!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ThinkSecret rapporterar att Apple inom kort kommer börja skicka ut arbetsversioner av OS X v. 10.3 också kallad för Panther. De berörda mjukvaruutvecklaran bör dock inte förvänta sig att få OS 10.3 innan MWSF, den 7:e januari.

According to industry contacts, Apple has informed the largest third-party software developers that they shouldn´t expect to be seeded pre-release builds of Mac OS X v10.3 until after Macworld Expo/San Francisco next month."

Vi kan dock förvänta oss leverans av OS X v. 10.2.3 "Jaguar Green" redan innan slutet av denna månad.

ThinkSecret har hela storyn!

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 14:59

Hmmm.

Har inte "vissa" redan fått 10.3? Det rör väl sig mer om det stora antalet utvecklare får det nu i början av januari?

Eller jag har helt fel för mig?

Du har nog helt rätt..

Hur som helst - 10.3 skulle väl vara den första 64bitars OS X versionen va?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 15:14

hade med för mig det.

Men det står ju inget om det i rapporten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-09 17:19

Undrar vad vi kan vänta oss i denna uppdatering?
Någon som har några tankar?

Tror inte 10.3 kommer i någon 64-bits version. Arbetet med att skriva om något så pass omfattande som ett operativsystem tar inte 6 månader. Å andra sidan vet man ju inte när Apple kan tänkas ha påbörjat det...

[ 09 December 2002, 17:33: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
Undrar vad vi kan vänta oss i denna uppdatering?
Någon som har några tankar?

MWNY 2003 gissar jag på... Kanske WWDC i maj. Inte före...

Hoppas att den kommer till MWNY. Men 10.2 tog ett år (blev 6 månader försenat) så räkna med september igen.

Apropå rzkten, spana in den här snubben på MaCNN:s forum

Undrar vad han har rökt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Hoppas att den kommer till MWNY. Men 10.2 tog ett år (blev 6 månader försenat) så räkna med september igen.

Apropå rzkten, spana in den här snubben på MaCNN:s forum

Undrar vad han har rökt...

Sannings cigaretter??
Utveckling ligger ju långt före releasad mjukvara
Varför inte en pda telefon? en brandad sonyericsson P800 ? pärlemor vit med osx gui, absolut inte omöjligt...

Grejjen med OS X var väl just att en "uppdatering" till 64bitar inte skulle vara krånglig. Omkomplering av kärnan + lite småjox o så har jag för mig?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-09 18:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Grejjen med OS X var väl just att en "uppdatering" till 64bitar inte skulle vara krånglig. Omkomplering av kärnan + lite småjox o så har jag för mig?!

Lustigt, har hört både och. Någon Unixguru här som kan sprida lite ljus över denna fråga?

Jag respekterar din åsikt Cubeuser men visste hans kompis inte lite VÄL mycket?

Han hade Mac OS X 10.5 (Projektnamn "Pretty kitty" LOL!) på en Powermac med IBM 970-propp med 64-bitars bakåtkompabilitet (varför behöver de det när processorn ÄR 64 bitars? Vore det inte bättre med 32-bitars kompabilitet?

), en 40 GB iPod och kände till att lanseringen av Apple nya pda-mobiltelefon med "OS X Lite" skulle göras av Woz, som sitter i styrelsen för ett annat företag som kränger ...pda:s.

ETT rykte hade ju räckt för att jag skulle tvivla....

[ 09 December 2002, 18:33: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-09 18:44

Det luktar falsk ryktesspridning lång väg. Kolla felstavningarna till exempel. Fler än vad som är normalt. Den där killen vet inget. Skadeståndskraven på den som snackar vid sidan av är enorma. Nej, glöm det!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Grejjen med OS X var väl just att en "uppdatering" till 64bitar inte skulle vara krånglig. Omkomplering av kärnan + lite småjox o så har jag för mig?!

Tror inte det är så lätt, en övergång till 64-bitar är en omständig och relativt lång process (vad jag läst i alla fall).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Hmmm.

Har inte "vissa" redan fått 10.3? Det rör väl sig mer om det stora antalet utvecklare får det nu i början av januari?

"the largest third-party software developers" har då inte fått 10.3. Vilka tänker du på?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 22:29

hur lång tid kan det ta tills vi konsumenter får en uppdatering.
Funderade på att ge mig själv en uppdatering till Jaguar i julklapp men bör man vänta?

/Johan

Panthern släpps med största sannolikhet inte lös förrän sommaren 2003, men jag skulle nog tippa på senare än så, augusti/september 2003 kanske...

Mitt tips är att du inte ska vänta. Jaguar är så mycket bättre än 10.1, det är absolut värt att uppgradera, oavsett vad 10.3 har att erbjuda. En Jaguar under granen blir en perfekt julklapp

/M

[ 09 December 2002, 22:35: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-09 22:43

Hurvida det är svårt att kompilera OSX till 64-bitars eller inte beror hur Apple har tänkt till redan från början. IBM portade OS/400 från 32-bit till 64-bit otroligt snabbt. Och det är för att de hade det som en plan redan från start. Att det skulle vara möjligt att porta operativet mellan olika processorfamiljer. Man gick från 32-bit CISC till 64-bit RISC i en handvändning.

Så man vet aldrig. Apple har kanske tänkt till redan från start. De är ju polare med IBM, så de har kanske fått en del goda råd från dem

Men tanke på att mach kernelen är såpass modulär, att freebsd userland redan är 64 bitars kompatibelt, att gcc klarar 64 bitar, att aqua är såpass nytt så har jag svårt att tänka mig att hoppet till 64bitar innebär något större problem för själva grundbitarna. Sen att däremot massa applikationer (speciellt optimerade multimedia saker) kan ha vissa problem (speciellt carbon) är en annan sak. Korrekt skriven kod är lätt att porta (dvs man kompilerar om) men en hel del kod antar fortfarande saker.

Alltså för att vara lite tydgligare darwin och unix biten handlar nog om lite hårdvaruspecifika saker i kärnan i övrigt inga problem. Aqua handlar om hur mycket apple tänkte framåt. Applikationer handlar om hur mycket de som skriver dem tänkt framåt.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-10 07:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: LinusYng:
Men tanke på att mach kernelen är såpass modulär, att freebsd userland redan är 64 bitars kompatibelt, att gcc klarar 64 bitar, att aqua är såpass nytt så har jag svårt att tänka mig att hoppet till 64bitar innebär något större problem för själva grundbitarna.

Jag tror samma sak. Och jag hoppas att det blir snart.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 09:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
"the largest third-party software developers" har då inte fått 10.3. Vilka tänker du på?

Vissa bolag som varit duktiga på att göra oumbärliga verktyg. Kolla PM. :rolleyes:

1
Bevaka tråden