Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ISP & stängda portar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan en ISP ha vissa portar blockerade? Anledningen att jag frågar är därför jag inte får iChat video att fungera när jag befinner mig hemma. Däremot fungerar (iaf ljudchatt) när jag testar med min iBook från en annan plats. (Video kan jag ej testa eftersom jag ej har iSight på den bärbara)

Hemma sitter jag med en iMac 2.4 GHz 20" uppkopplad mot Ownit 100 Mbit bredband (plugg-i-väggen) med fast IP-adress. Brandväggen i OS X är inställd på "Ställ in åtkomst för specifika tjänster och program"

Har ni svar eller lösningar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-25 17:56

Absolut, BBB hade port 548/AFP blockerad länge.

tack för svar...

något förslag på vad jag kan vidta för åtgärder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 02:14

Inte mycket till svar iofs..Fast jag har varit med om ställen där inget är portar är blockade och där audiochatt fungerar men inte videochatt. Vad säger ownit?

Som jag skrev tidigare så har jag Ownit bredband 100 mbit till ett mycket förmånligt pris. Skulle helst inte vilja byta. Men om jag väljer det, är det bara BBB som kan konkurera någorlunda. Skulle iChat fungera med portarna (5060, 16384-16403) öppna hos BBB??

Senast redigerat 2007-12-26 08:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 13:58

Jag har svårt att tro att ownit blockerar portar, mest med tanke på hur pass kass utrustning som de normalt använder känns det som om de inte lagt ut pengar på sådana funktioner..

Kolla med ownit om de blockerar några portar, annars testa stänga av brandväggen för att testa om det funkar då, de portar som iChat använder är inte några speciellt utsatta så de borde inte vara blockerade..

Men man tycker väl attt OS X borde släppa igenom sitt eget integrerade program. Oavsett hur jag ställer brandväggen. De har ju pratat sig varma om hur enkelt och "seamless" iChat ska vara. Just nu kan jag inte testa eftersom jag sitter fast på jobbet (windoooze).

Är tanken att jag ska behöva slå av brandväggen varje gång jag vill använda iChat. Det är jobbigt för jag kan inte konfigurera flickvännens router i Gävle när jag befinner mig i Malmö. Mina kunskaper om fjärranvändning slutar vid Fjärrskrivbord. Dessutom fungerade ju videosamtal med henne när jag befann mig på annan plats än hemma...

Senast redigerat 2007-12-26 14:56
1
Bevaka tråden