Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa kedja med externa 2.5" HDs

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-12-24 17:26

Hey, kommer snart vara i behov av ett par externa diskar till min Mbp, dock har jag lite krav som verkar vara svåra att leva upp till.
Jag skulle vilja ha 2.5" för att slippa beov av extern el samt att de ej är lika klumpiga som sina större bröder, problemet här är att jag vill skapa en kedja, länka diskarna för att inte behöva använda upp alla mina kontakter och inte behöva trassla runt med onödigt mycket kablar.

Har ni tipps på något 2.5" chassi eller komplett lösning med chassi+hd som klarar av dessa krav?

FireWire låter som enda alternativet då väl USB inte låter sig länkas (daisy chain)? Men hur mycket kräm som FW kan leverera genom flera diskar vet jag ej - finns säkert beskrivet i specar på exempelvis Wikipedia.

Hur mycket extern lagring behöver du egentligen konstant inkopplat ute i fält? Räcker det inte med en enda större disk (250GB är väl så stort dom går att köpa för vettiga pengar idag, eller hur?)

Ursprungligen av johan_tanying:

Räcker det inte med en enda större disk (250GB är väl så stort dom går att köpa för vettiga pengar idag, eller hur?)

320GB Samsung 5400prm diskar har börjat levereras och finns i butik idag.

Gissar att du kan kedja max två externa 2,5" hårddiskar via firewire-porten, troligen endast en. Jag kommer ihåg att vissa 7200rpm diskar i chassi har dragit för mycket ström för att kunna köras via porten, tidigare när jag testat. Inte helt säker dock.

http://en.wikipedia.org/wiki/FireWire

Citat:

The 6-pin connector is commonly found on desktop computers, and can supply the connected device with power. The 6-pin powered connector adds power output to support external devices. Typically a device can pull about 7 to 8 watts from the port; however, the voltage varies significantly from different devices.[10] Voltage is specified as unregulated and should nominally be about 25 Volts (range 24 to 30).

Apple's implementation on laptops is typically related to battery power and can be as low as 9V and more likely about 12V.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-12-25 13:54

behöver köra en för timemachine, samt en för win mm, så helst 2 separata diskar.
Jag kommer inte köra på "fältet" så att säga, men mitt kontor är väldigt relativt så jag vill kunna ta med mig för en eller två veckor dåc och då utan att behöva krångla med eladaptrar, speciellt om man skall till annat land

Hur som helst så har jag svårt att finna diskar / chassin som har just 2 st usb portar.
Björnströms märke har ett chassi, men dock för pata diskar, vilket känns lite förlegat idag tyvärr annars hadde det varit perfekt.

Vad har du emot standard pata/ide? Det går ju inte fortare med en sata i ett externt chassi iaf (flaskhalsen är ju inte diskanslutningen...). Men vill du kunna stoppa in disken i en MB eller MBP, så.

Dessutom: går det öht att daisychaina två USB-diskar? Måste inte dessa hubbas ihop? Eller har diskarna du spanat jin ust en sådan inbyggd funktion?

Ett tips är att skaffa en FW och en USB-disk. Då har du fortfarande en port ledig. Känns lite mer pålitligt med FW för TimeMachine (och allt annat med för den delen) jämfört med USB-voodoon...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-25 16:29

Varför skapa en kedja av några externa hårddiskar, när det finns externa chassin med 2-8 hårddiskplatser? Med dessa chassin behöver du typ 2 st sladdar, en till datorn och en för ström.

T ex tre externa chassin tar ju ändå en del plats, där du vill ha dem. Och en sladd mellan varje blir endå en massa sladdar att göra i ordning.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-12-25 16:36

Som sagt, söker chassi eller extern hd för 2.5" standard med 2 st firewire portar.
Någon som vet var jag kan finna dessa så är jag grymt tacksam

macally har ju några. Sök efter någon svensk återförsäljare med hjälp av artikelnr. sedan
http://www.macally.com/EN/Product/?BigClassName=Drive%20Enclosures&SmallClassName=2.5

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-12-25 17:58

Inga av dem har dubbla fw400 anslutningar, eller ser jag fel? Tack ändå för tipset

Ursprungligen av Fv02:

Inga av dem har dubbla fw400 anslutningar, eller ser jag fel? Tack ändå för tipset

Då har du fel.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-12-25 18:26

Ah missade det helt, ser det nu tack

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-25 23:50

Jag förstår tanken med mindre externa chassin och kedjebildningen. Såg i ett av dina senare inlägg att du ibland vill ta med en eller flera t ex när du är utomlands. Ja, då är det praktiskt med kompakta, externa hårddiskar på 2,5". Hoppas det funkar bra.

1
Bevaka tråden