Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook startar inte

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tar det från början.

Igår kväll satte jag datorn på att spela upp en podcast och schemalade den att gå i vila efter en halvtimme som jag alltid brukar göra på kvällen. Då var mitt 3G-modem inkopplat också. Det funkade bra, den gick i vila som den skulle. Idag på morgonen medan jag låg och mornade mig så märkte jag hur fläktarna gick upp i högvarv. Det var ju konstigt tänkt jag eftersom datorn borde vara i vila. När jag kom till datorn så var det enda som hände en svart skärm med en badboll. Efter att ha försökt komma ur vilan ett tag så var det enda kvar att göra en force shutdown. Detta har hänt ett par gånger under Leopard, så det var jag inte särskilt orolig för.

Efter det så startar inte datorn alls. Den kommer fram till äpplet och den där snurrande statusindikatorn, men efter att den stått och snurrat på den i ca 20 sekunder så blir skärmen svart, man hör startljudet och så startar den om sig. Den kommer aldrig förbi äpplebilden.

Jag har testat att starta i safe mode, jag har testat att starta med option-knappen nedtryckt och då får jag välja startdisk, men efter det så går det inte längre ändå, jag har testat att starta i single user mode och det funkade, men kommandona som den utförde innan jag kom till prompten verkade färre än vanligt. Eftersom jag inte är UNIX-kunnig alls så visste jag inte vad jag skulle göra i single user mode ändå, så det var också en återvändsgränd.

Jag har testat att nollställa PRAM och NVRAM, jag har testat att nollställa SMC:n, jag har testat att hålla nere cmd+option+strömbrytaren i tre sekunder, men det hjälpte inte det heller. När jag startar i Vermose mode (eller vad det nu heter) cmd+v under uppstart, så stannar den vid

E:[AppleUSBbluetoothHCIController][FinderInterfaces]mInt0InterruptMaxPacketSize = 16

Sedan tar det ett femtontal sekunder och sen står det

Syncing discs - killing all processes
done
Reboot

och så startar den om igen och står och hackar.

Enligt denna guide från Apple så ska man lämna in den på lagning om man inte kommer nån vart efter de här stegen, men eftersom jag är hemma på landet över jul så kommer jag inte kunna lämna in den förrän efter nyår och innan dess skulle det vara skönt att få igång den...

Dessvärre har jag ingen startskiva med mig hem heller. Jag kan kanske fixa en framåt nyår, men just nu har jag ingen. Finns det något mer man kan göra utöver det jag redan gjort?

Jag glömde skriva: det handlar om en rätt exakt ett år gammal Macbook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 10:49

Hmmm..., du verkar ju ha provat det mesta får man säga.

Det att den faktiskt startar i Single User mode är ju trevligt. Då fungerar ju i alla fall det mesta
Vad jag skulle göra om jag vore som du är att antingen ta dig till ett Apple Service-ställe eller prova den hårdvarutest som skall finnas på start-DVD (som du hade hemma). Om garantin håller på att gå ut, kan det vara bra att ringa Apple och felanmäla. Har du påbörjat ett ärende innan garantin går ut så är det OK. Apple kommer antagligen bara be dig att gå till ett serviceställe. Då har du typ 14 dagar på dig.

Felmeddelandet förefaller peka ut drivrutinen för USB. Har du provat att göra allt du har försökt med utan att ha någonting inkopplat på USB-bussen? Inte ens en lite ynka mus, alltså.

Hoppas det hjälper lite.

Ursprungligen av bengtb:

Hmmm..., du verkar ju ha provat det mesta får man säga.

Det att den faktiskt startar i Single User mode är ju trevligt. Då fungerar ju i alla fall det mesta
Vad jag skulle göra om jag vore som du är att antingen ta dig till ett Apple Service-ställe eller prova den hårdvarutest som skall finnas på start-DVD (som du hade hemma). Om garantin håller på att gå ut, kan det vara bra att ringa Apple och felanmäla. Har du påbörjat ett ärende innan garantin går ut så är det OK. Apple kommer antagligen bara be dig att gå till ett serviceställe. Då har du typ 14 dagar på dig.

Felmeddelandet förefaller peka ut drivrutinen för USB. Har du provat att göra allt du har försökt med utan att ha någonting inkopplat på USB-bussen? Inte ens en lite ynka mus, alltså.

Hoppas det hjälper lite.

Japp, allt var urkopplat.

Men tack för hjälpen. Jag ringer Apple med detsamma.

Har ringt Apple nu och de rekommenderar mig att lämna in den. Dessvärre är jag hemma hos föräldrarna på landet med 8-10 mil till närmsta serviceställe och jag kommer inte ner till Lund där både startskivorna och serviceställe finns förrän i mitten av januari. Typiskt sämst.

Nu skulle jag vilja ha hjälp med att tolka ett felmeddelande. Jag har fått tag på ett par startskivor och körde reparera skiva på min hårddisk. Det står följande:

Kontrollera och reparera skivan "Macintosh HD"
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
[RED]Ogiltig syskonlänk
Enhetskontrollen misslyckades

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
1 enhet kunde inte repareras p.g.a. ett fel

Vad betyder detta?
Har hårddisken pajat?

Och om hårddisken har pajat: går sån't på garantin?

Det betyder att du befinner dig i ett farligt tillstånd där du har en länk som pekar på fel fil, mapp eller försöker hitta något som inte finns när du startar datorn.
Har du något viktigt så gör en backup först. Testa med DiskWarrior- brukar fixa det. Annars får du formatera om hårddisken.
Ska du testa om hårddisken är paj får du köra en nollformatering i Skivverktyg som mappar ut trasiga block - om det finns några.

Okej, så detta felmeddelandet säger inte att disken rent fysiskt är trasig utan bara att filsystemet är trasigt? Eller ja filsystem, men ni fattar vad jag menar.

Backup, hur har du det med det?
Hårddiskar och programvara är inget att förlita på, kan krångla vilket ögonblick som helst.

Hjälper inte Diskwarrior, skulle jag föreslå Arkiv/install

Ursprungligen av Pocahontas:

Backup, hur har du det med det?
Hårddiskar och programvara är inget att förlita på, kan krångla vilket ögonblick som helst.

Hjälper inte Diskwarrior, skulle jag föreslå Arkiv/install

Jodå, jag tog en backup innan jag lämnade Lund så det är ingen fara. Jag vill bara kunna använda den innan jag kommer tillbaka till Lund om tre veckor, så jag ska nog försöka med DiskWarrior innan jag kör ominstallation.

Diskwarrior fixade biffen! Yes!

Tillägg: Och tack så mycket för all hjälp! Detta hade jag inte rett ut på egen hand.

Senast redigerat 2007-12-25 10:05

Lånar den här tråden lite.

Jag har ett problem! Igår kväll innan jag gick och lade mig så började jag ladda ned en fil. Eftersom det skulle ta ett par timmar så lät jag datorn vara på under natten. Detta har jag gjort kanske en miljon gånger förut.

När jag sedan på morgonen skulle titta efter ifall filen var helt nedladdad så var datorn i vila. Inget konstigt tänkte jag, och tryckte lite lätt på startknappen. Ingenting hände. Tryckte igen, lite hårdare den här gången. När det fortfarande inte var något som hände så började jag bli lite orolig, och började trycka på alla knappar. Detta brukar fungera när datorn ibland inte vill vakna ur vila, men inte nu.

Jag kom fram till att jag var tvungen att tvångsavsluta datorn, och jag trodde att datorn skulle starta upp ordentligt efter det. Jag hade fel. Ingenting hände. Hårddisken började låta, och vilolampan lyste, men utöver det så hände ingenting. Skärmen var helt svart. Jag upprepade proceduren ett flertal gånger, men resultatet blev detsamma.

Har försökt att följa guiden på Apples sida som länkades till i första inlägget, men eftersom jag inte ens kommer så långt som till det grå äpplet så är det lite svårt.

Min dator är en 2,0GHz Macbook Core 2 Duo med 3GB RAM. RAMen uppgraderade jag för ett par månader sedan, och de har fungerat felfritt sedan dess, så det borde inte vara dem. Men jag ska testa med originalminnena sedan. Hårddisken är, även den, uppgraderad till en 250GB Samsung. Antar att det är den som är problemet.

Jag hade tänkt testa att ta ut den nya disken och stoppa in den i det externa chassit som jag just nu har den gamla disken i. Den gamla disken har fortfarande Tiger installerat på sig, så den ska jag då koppla in i datorn och se ifall det fungerar med den. Isåfall så ska jag koppla in Leoparddisken och försöka att reparera den med Skivverktyg. Men tyvärr så är jag på landet över lovet, och har inte tillgång till den gamla disken på minst en vecka till, och det skulle vara trevligt att få igång datorn innan dess. RAMen har jag dock tillgång till här, så jag ska testa att stoppa i originalstickorna igen, men jag tror inte att det hjälper så mycket.

1
Bevaka tråden