Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual Layer till Mac?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej har en enkel fråga ; är brännaren som finns i macbooken dual layer? Om inte, går det att få tag på till mac å vad kostar det i såna fall?

tacksam för svar!

det beror på vilken macbook du köpt ...

24x slot-loading Combo drive (DVD-ROM/CD-RW) betyder att du bara kan bränna cd skivor och inte DVD ..

8x slot-loading SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW) betyder att du kan bränna DVD och CD skivor och alla Macar som kan bränna DVD kan också bränna Dual-Layer .

http://www.apple.com/macbook/specs.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-24 09:38

Och om du är osäker på vilken du har så har minsta modellen av MacBooken Combo drive medans de övriga (inkl. svart MB) har SuperDrive.

Det billigaste sättet att kunna bränna DL (om du inte har den möjligheten inbyggd) torde vara att köpa den billigaste externa USB-brännaren.

Tussen69, du skriver att alla macar som kan bränna dvd kan bränna dual layer? stämmer det? för jag har dvd-brännare i min men när ja kollar på systeminformationen om datorn så ser det ut så här;
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO

eller har jag kanske kollat på fel ställe? för det står ju inget om Dual layer

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-24 16:59

Den gamla MB'n med 2,16 ghz kan ej bränna DL, medan den nya på 2,2ghz kan det. Står iallafall så på Macoteket http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46284

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-24 17:12
Ursprungligen av marmarmar:

Den gamla MB'n med 2,16 ghz kan ej bränna DL, medan den nya på 2,2ghz kan det. Står iallafall så på Macoteket http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46284

Svårt att se att det kan stämma. Min MB på 2.0 GHz inköpt november 2006 bränner DL.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-24 17:13
Ursprungligen av fabianlan:

Tussen69, du skriver att alla macar som kan bränna dvd kan bränna dual layer? stämmer det? för jag har dvd-brännare i min men när ja kollar på systeminformationen om datorn så ser det ut så här;
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO

eller har jag kanske kollat på fel ställe? för det står ju inget om Dual layer

För mig står det

Citat:

Firmware Revision: KBV9
Interconnect: ATAPI
Burn Support: Yes (Apple Shipping Drive)
Cache: 2048 KB
Reads DVD: Yes
CD-Write: -R, -RW
DVD-Write: -R, -RW, +R, +R DL, +RW
Write Strategies: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO

Dvs DL under DVD-Write.

Min är köpt okt 2006 men till skillnad från din står det så här på min :
MATSHITA DVD-R UJ-857:

Revision av fast programvara: HBE4
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (enheten levereras av Apple)
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO

Så; kan jag bränna DL eller inte?

Min är köpt tidigt 07 och denna info får jag:
HL-DT-ST DVDRW GWA4080MA:

Revision av fast programvara: BE39
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (enheten levereras av Apple)
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +R DL, +RW
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO

UJ-857 borde kunna bränna dual layer. Varför det inte framgår i System Profiler hos dig vet jag inte. Det är inte någon firmwareuppdatering som inte blivit installerad?

firmware? Hur fixar man det? uppdateringar är inte min starka sida, men det är väl knappast en uppdatering som är skillnaden på att kunna bränna DL och inte kunna? Antingen kan väl brännaren det eller inte?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-24 23:28

Efter lite sökande på internet verkar det som att MATSHITA DVD-R UJ-857 inte klarar DL. Jag har en UJ-857D. Det verkar som att de i samband med uppgraderingen till C2D även bytte till Superdrive med möjlighet till DL-bränning.

fan. nån som vet var en usb DL brännare finns att köpa å vad den kostar?

Märkligt. Mitt googlande ledde till att UJ-857 skall klara dual layer. Men men, antagligen gör den inte det eftersom det inte står så i System Profiler. I min PowerBook G4 och min Mac mini har jag UJ-846 och den modellen klarar dual layer.

Nu är jag förvirrad, så för att få klarhet så är det väl bara att prova, är det bara att sätta in en dual layer skiva å se om man kan bränna eller hur gör man?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-25 22:18

Ja testa.
Verkar finnas motstridiga uppgifter på internet om hur det är. Du kan ju även testa att ringa till Apple och höra med dem, de borde ju veta.

Jag har en Macbook från januari 07 med MATSHITA DVD-R UJ-857D. Den kan bränna dual layer rent tekniskt men Apple hade varit jävliga och tagit bort den möjligheten. Nu med Leopard så står det att den kan skriva "+R DL". Har dock inte provat om det fungerar nu.

1
Bevaka tråden