Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Demo av Mac/OS X, vad ta upp?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-24 02:40

Nu så här i helgtider när släkt och vänner samlas har jag (på grund av mina spridda utrop över min Macs förträfflighet) blivit ombedd att göra en liten demonstration av OS X (Leopard) och Mac-konceptet i allmänhet.

Lätt, kan tyckas, men problemet ligger i att jag har svårt att veta vad jag ska visa. Målpubliken är knappast intresserad av sådant jag och mina vardagsvänner gillar (typ att det är UNIX i botten och möjligheten till AppleScript/Automator-flöden för att nämna två exempel).

Jag är inte ute efter någon sorts brandtal med massiva volymer positiva floskler om Macens förträfflighet, sådant kommer bara slå tillbaka på mig själv är jag rädd. Jag söker i stället sådana saker som både kan vara för- och nackdelar för normala PC/Windows-användare med att byta till Mac, så de själva kan bilda sig en uppfattning. Gärna saker som går ganska enkelt att demonstrera/förklara.

Exempel på vad jag kommit fram till än så länge:

  • Dokument från Office-paketet går utmärkt att öppna i OS X (iLife eller Office för Mac)

  • Inga virus/malware att tala om

  • Spotlight, Quick Look

  • Enkelt installera/avinstallera program, enkelheten vid uppdatering av OSet

  • Dåligt med spel

  • Problematiken på att de ev. måste vara beredd att leva med två världar om de kör PC/Win på jobbet. (Snabbtangenter som inte fungerar likadant över OSen och så vidare)

Fler förslag?

Exposé

Exposé, dashboard, spaces, spotlight, iLife och hur programmen interagerar med varandra

"Hide Others", command option H - göm alla andra program utom det du sitter i just nu - oerhört skönt och en punkt jag skulle visa upp

Apple Mail, visa hur man kan slideshowa bifogade bilder t.ex..

Photo Booth, iChat om du har någon att köra videokonferens med, Screen Sharing, gärna genom iChat - även om det funnits i windows sen 2001

Hur man installerar / tar bort program genom att dra och släppa

pararells / vmware

Vissa enkelheten med Mac .. skippa det teknisk avancerade (beroende viserligen på vad för människor du skall visa för) men gör det enkelt .

Vissa Expose med en dvd film på, en quitime film, iTunes, osv .. visa dashbord, spaces osv ..

visa hur enkelt det är att installera ett program ... ( dra och släpp i programmappen) ..
visa office för Mac, visa iWork & iLife ...

visa safari och besök olämpliga sidor för att dema imuniteten mot virus ...

det PC användare oftast är räda för är grejer vi ofta tycker är löjliga .. så som fungerar Office ? . kan man surfa ? kan man spela Pasians ? osv ...

spel finns det mer och mer ... via Cider tecnologin kommer det ganska många spel får EA games osv ..

håll lite för att visa Parallels och Boot Camp om dom inte är teknik freaks för att visa för tekniska saker kan avskräka istället för att imponera ...

och glöm inte att använda Steve Jobs Effecten .. "Slow Motion" håll inne Shift tangenten när du vissar något (expose tex ) så går det i Slow motion .. även minimera fönster ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-24 12:34
Ursprungligen av Tussen69:

och glöm inte att använda Steve Jobs Effecten .. "Slow Motion" håll inne Shift tangenten när du vissar något (expose tex ) så går det i Slow motion .. även minimera fönster ...

Wow, den funktionen kände jag inte till. Grymt coolt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-24 12:07

Dra och släpp brukar vara en given vinnare bland pöbeln annars ;), att du kan dra ett dokument till ikonen för det program som du vill skall öppna den.. springloaded folders och det..

• Visa coverflow i Finder, med bilder och sådant (och 256-pixlars ikoner).
• Visa hur enkelt time machine återställer dina förlorade filer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-24 12:29

Ja, ta upp motsvarande handlingar som de själva utför i det vardagliga i en PC-miljö. T ex:

  • Surfa på webben

  • Skicka/ta emot e-post

  • Redigera i Officeprogram

  • Lyssna på musik

  • Se filmklipp

  • Chatta via MSN

  • Hantera bilder, t ex lägga in foton från digitalkamera

Det är viktigt att demostrera för dem att allt de kan göra på en PC, kan de göra på en Mac. Och sedan trycka på användbarhet och användarvänligheten. Oftast är man tveksam om man kommer att sakna vissa funktioner om man switchar.

Utöver ovanstående kan du berätta/demonstrera:

  • Installation/avinstallation av program

  • Säkerhet, t ex virus

  • Drift, t ex prestanda

  • Användarvänlighet

  • Filhantering

  • Exposé

Om någon av dem vill se mer avancerade grejor, så finns det ju mer att visa. Men kör grundläggande först inför alla. Gäller att fånga hela publiken.

Du kan även tipsa dem att vid ett senare tillfälle, kolla på den guidade turen i OS X Leopard, som finns på Apples hemsida.

Senast redigerat 2007-12-24 18:58

Om du har en bärbar så tycker jag du ska visa hur snabbt den går i vila/vaknar och hur den hittar nätverk etc utan konstigheter. Du kan också visa stabiliteten etc. genom att mitt när du håller på göra någon process, låta burken gå i vila, så man ser hur den sen fortsätter när den vaknar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-24 12:55

En sak som jag alltid saknar på jobbet (Win) är att när man alt-tabbar för att skifta aktivt program så måste man alltid tabba sig igenom hela raddan om man råkar hoppa en för långt.
På Macen så slår man cmd-tabb håller kvar cmd och använder scrollhjullet för att bläddra med. Det tycker jag du ska visa.

Likaså att om man håller ner ctrl och använder scrollhjulet så kan man zooma in och ut på skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-24 23:58
Ursprungligen av Gunnar B:

En sak som jag alltid saknar på jobbet (Win) är att när man alt-tabbar för att skifta aktivt program så måste man alltid tabba sig igenom hela raddan om man råkar hoppa en för långt.
På Macen så slår man cmd-tabb håller kvar cmd och använder scrollhjullet för att bläddra med. Det tycker jag du ska visa.

Likaså att om man håller ner ctrl och använder scrollhjulet så kan man zooma in och ut på skärmen.

Skift + alt + tab = tabba baklänges i windows alt-tab meny..

Glöm inte att också visa upp Spaces och hur det fungerar.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-24 20:52

Varför inte visa Leopard demostrationsvideo? Den är mycket bra och övertygande faktiskt.
http://www.apple.com/se/macosx/guidedtour/

Sen visar du iLive 08 så knäcker du det mesta vad gäller tveksamheter.
http://www.apple.com/se/ilife/guidedtour/

Det mesta tas upp i dessa och har dom inte internetlina så fixa över dom på ett USB minne eller skiva och naturligvis i 1080p kvalité.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-12-24 21:09

- Den nära integrationen mellan programmen i iLife-sviten.
- Om du har bärbart: Den smarta MagSafe-kontakten som hindrar i-golvet-snubblad dator.
- Keynote. Så mycket snyggare och mer lättjobbat än PowerPoint (och återigen tight integrerat med ex. iPhoto)
- Baksidan på den bärbara - bara SÅ mycket snyggare (och smartare - fastnar inte i väskan) än vilken bärbar PC som helst.
- Bärbart: Dubbelklick genom att hålla två fingrar på musplattan och klicka.
- Bärbart: Scroll med dubbelfinger.
- Snabbheten i Förhandsvisning - skriv in sökord i ett lååångt PDF-dokument.

osv.

God Jul.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-24 22:51

Håller med Tussen69. Skippa avancerade saker och coola tricks. Visst det kan imponera, men det gör inte så att switcher'n förblir en Macanvändare om de vardagliga behovet inte uppfylls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-25 00:27

Det beror lite på hur bevandra publiken är. En sak som jag tycker skiljer Windows och Mac mycket är minneshanteringen. Mac OS uppför sig MYCKET bättre när minnet hållet på att ta slut. Windows går snabbt mycket långsamt, medans Mac OS inte går så mycket långsammare. Jag har inte direkt stött på gränsen med två megg.

I övrigt tycker jag att förslagen ovan är helt OK; fast jag skulle skippa att snacka så mycket om just Office på Mac och istället koncentrera mig på alternativen. Fast det är ju bara min åsikt.

1
Bevaka tråden