Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UnRarX problem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-23 08:39

Jag har använt UnRarX version 2.2 i flera år utan några helst problem.

Men nu har jag fått det.

När jag packar upp rar-filer på ca 4 gig tillsammans så slutar det på följande sätt

"Write error in the file /Volumes/My Book/ [A]bort

Write error in the file /Volumes/My Book/
Program aborted

File too large"

Det är andra tredje gången det händer på raken nu och jag har testat att ladda ner programmet en gång till utan någon förändring.

Även testat StuffIt utan att få det att fungera och The Unarchiver som jag inte riktigt förstod hur den fungerade...

Någon idé på lösning?

Hur är det med ledigt utrymme på disken du packar upp filen till? Jag hakar upp mig på det sista i felmeddelandet "File to large" kolla så du har tillräckligt med utrymme på disken du packar upp till.

Du kan annars prova The Unarchiver , även om min erfarenhet av det programmet vid stora filer är tveksam.

Har du formaterat om MyBook hårddisken?
Den levereras formaterad som FAT32 och FAT32 klarar bara max 4GB filer.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-23 20:43

Det är jävligt märkligt. Nu började den öppna alla filer, även den sista. Det är som den stannar när img-filen blir 4 gig även på den jag testade nu som är en tredje fil jag testar att packa upp...

Det är 190 gig ledigt på hårddisken jag packar upp på.
MyBook hårddisken har jag haft några år utan att formatera om den och den har alltid fungerat.

iggy : Du måste veta en grundlägande sak .. din MyBook HD är formaterad i FAT 32 (PC - formaterad) .. inte bra ... för det första kan en FAT32 disk bara hantera filer upp till 4 GB för det andra sparar du Mac - material (filer, program osv) på en PC formaterad HD så är det om att be om problem .. du riskerar att dina mac filer blir förstörda , korrupta eller förlora information ... det du SKA göra är att MAC - formatera din MyBook externa HD ..
detta gör du i skivverktyg som du finner i Program > Verktygsprogram .. programet är även känt som diskutility ...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-24 08:28

Okej det var en nyhet för min del. Tack för infon!

Det konstiga är i så fall att det fungerat innan utan problem. I princip är det inga mac-specifika filer jag har sparat på den utan filer som finns till både Win och Mac typ mp3.

Nu har jag precis köpt nya externa Western Digital diskar så jag hoppar över formateringen av MyBook disken. Men är det omformateringen något man måste göra på alla externa hårddiskar oavsett vad för att inte få problem och få den att hantera mac-filer och filer som är större än 4 gig?

(innan jag började få ont om utrymme på den interna hd:n för några veckor sen så använde jag MyBook disken för backup)

Ursprungligen av iggy:

Okej det var en nyhet för min del. Tack för infon!

Det konstiga är i så fall att det fungerat innan utan problem. I princip är det inga mac-specifika filer jag har sparat på den utan filer som finns till både Win och Mac typ mp3.

Nu har jag precis köpt nya externa Western Digital diskar så jag hoppar över formateringen av MyBook disken. Men är det omformateringen något man måste göra på alla externa hårddiskar oavsett vad för att inte få problem och få den att hantera mac-filer och filer som är större än 4 gig?

(innan jag började få ont om utrymme på den interna hd:n för några veckor sen så använde jag MyBook disken för backup)

JA .

så fort du köper en extern HD till Mac skall du omformatera den direkt . A & O regel
så omformatera din Western Digital till Mac OS EXtended (journalford)

det har fungerar utan problem för att du just haft mp3, avi, zip filer och liknande på din MyBook disk som inte varit större än 4 GB.. dessa filer påverkas vanligen inte .. dom innehåller inte samma "header" information som tex ett Mac Program gör ...

jag lärde mig allt detta den Hårda vägen för länge sedan ...

NTFS-PC formatering kan hantera större än 4 GB filer men ändå är grejen det att är det en Mac du har och en extern HD du ansluter till din se SKA utan att blinka den vara Mac OS EXtended (journalford) formaterad ... ananrs kommer du få problem i framtiden ... desutom behövs INTE Mac OS EXtended (journalford) defragmiteras ..

och som avslutning ... om du gjort "backup" med TimeMachine till din MyBook FAT32 fromaterade externa HD så är den "backupen" i stort set värdelös .. har du däremot gjort Backup till den externa HD:n och zippat filerna före du koperade dom till den externa HD:N så kan VIKTIG data fortfarande vara intakt ...

kör du Leopard och har en ny extern HD.. formatera den direkt och kör sedan TimeMachine ... jag kan inte understryka nog order OVÄRDELIGT

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-24 09:05

Jag hade för ett antal år sen ett par LaCie diskar som kraschade, vilket är enda gången jag haft problem överhuvudtaget trots att jag missat denna infon.

Att jag missat den får mig att fundera på om jag levt under en sten? Jag har varit helt övertygad om att det numera går utmärkt att köra direkt med alla externa HD:s utan att behöva krångla med omformatering.

Det ska jag dock aldrig mer glömma att göra, så tack för hjälpen

Bara 4GB-gränsen är IMO skäl nog att inte ens fundera över att behålla FAT32-formateringen.

FAT32 är ett gammalt och simpelt filsystem. Man kan ju spara alla typer filer men max filstorlek är som sagt 4 gigabyte samt att det inte sparas rättigheter och att Mac tillåter en massa konstiga tecken i filnamn (tex #) som kan ställa till problem. Har du behov av att kunna komma åt dem från Windows eller Linux kan FAT32 kanske duga men sparar du filer från tex iMovie så rekommenderar jag att formatera som journalförd Mac OS Extended.

ett alternativ är ju också att partionera i 2 delar, av olika storlek om så önskas.

Zip program!!

Hejsan vilket är det bästa Zip Programmet för mac?
Just nu använder jag mig av Untar som jag tycker är överdrivet segt! :S
De tar sån tid att zippa en rar-fil på 4 gb. Gör alla zip-program det??

Tack på förhand!

1
Bevaka tråden