Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Win-ikoner i Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man använda Ico-filer i mac? jag har samlat ikoner sen typ 10 år och även om de flesta jag vill använda inte alls är så gamla så är det svårt att återfinna dem i mac-version?

sen förstår jag inte hur det fungerar..som i windows då laddar man ner ikoner och genvägarna som de oftast är hänvisar till den filen.. är det likadant på mac? Finns det något bra ställe att lägga dem på? Jag har två konton, fibblar runt i ett vanligt konto och för att installera saker så går byter jag till administratör, något jag fått göra för att byta hårddiskens icon.. är det så även med ikonerna på "the dock"?

finner det underligt att ibland måste man packa upp en zip för att få en mdg (?) och sen därifrån få ikoner...förstår inte riktigt vad som hamnar vart och om allt måste vara kvar där det hamnar för att allt ska fungera?

mycket tacksam för svar!
/en lycklig switcher

Du byter normalt ikoner på filer och mappar genom att kopiera och klistra in ikonen. När du visar info om ett objekt kan du klicka på ikonen i övre vänstra hörnet på visa info-fönstret och där klistra in den ikon du vill använda.

Sen är det väll så att windows-ikoner inte har extremt bra upplösning? Leopard stödjer ju ikoner på upp till 512x512. Så kanske inte säkert att winikonerna ser bra ut.

Ladda ner Candybar så fixar du ikoner av bara den.
Windowsikoner ser ut som apa om man förstorar dem det minsta.

dmg är en virtuell disk (ghostad skulle man nog säga på PC-språk). det skall utläsas disk-image.

Tänk såhär:

Om jag skall skicka dig en CD på posten. Det vikiga är ju inte CD-skivan (en plastbit från Tokyos Kemiska Fabrik (TDK) ) utan vad som är på den.
Jag läser av all data, sparar det i en fil. mailar filemn till dig.
Du tar filen "FrånJerry.dmg" och öppnar den, den mountas då på skrivbordet som en riktig CD-skiva och kallas "Från Jerry". Tjoff! Enkelt.
Du installerar vad du behöver. Oftast är det bara en fil som skall dras till din programmapp. Klar? Du Markerar skivan. Matar ut den.

Sedan väljer du om du vill kasta filen FrånJerry.dmg eller om du vill spara den - kanske vill du skicka den vidare.

Från början var det här en Mac-teknik för att slippa skicka tonvis med disketter över atlanten...1986 eller så

åh! tack för de fina svaren!

jag har sparat din cd-förklaring Goflorp!

hur är det på mac med program för ikoner såhär? jag tweakade min pc med uix och hade mig med ikoner och jag tror att windows inte var så hemskt glad för det.. påverkar program som candybar något? för mac-ikonerna är ja..väldigt fina som de är med..

Ett alternativ till Candybar är Liteicon. Inte riktigt lika avancerat, men dock helt gratis! Vilket kan vara en fördel om man bara är ute efter att ändra några ikoner någon gång.

åh tack!
o god jul!

ico filer har en upplösning som är vadå ? 64 x 64 pixlar .. Leopard har 512 x 512 . så ico filer kan ju bli lite kantiga .. men om inte det stör dig så ..

lite på samma topic här nu....ikoner...kan man byta ut papperskorgs-ikonen utan att installera program?

De är PNG-bilder som finns gömda i /System/Library/CoreServices/Dock.app/Contents/Resources. Välj i Finders Gå-meny att gå till mapp och kopiera in den sökvägen så hittar du två bilder som du kan byta ut. Se till att spara kopior av dem om du vill byta tillbaka.

i Candybar kan man byta hela set, kallas iContainer.
i setet kan vad som helst ingå, i en ambitiös iContainer så ingår ikoner för
externa/interna drajvar, CD/DVD-skivor, Nätverksvolymer, papperskorgen etc.
Ibland finns 10 ikoner med och på ihopknåparens hemsida kan man köpa hela setet...ibland är detta bra, ibland svär man ....ibland är setet ambitiöst av bara den och allt är gratis...

Det finns ett program som gör en total makeover på fönstren, just nu står det still vad det heter men i vilket fall som helst så är det INTE Leopard-kompatibelt....än...
Min fru vill ha det...

Vill du byta ut en enstaka FIL-IKON (eller Mapp-ikon) så markera filen du vill norpa en ikon från och tryck Äpple-i för Visa Info.
Klicka på ikonen högst upp i fönstret du får fram. Tryck Äpple-C (Copy)
Markera ikonen du vill byta ut, begär upp inforutan med Äpple-i.
Klicka på ikonen, tryck Äpple-V (Klistra in)

Avråder samtidigt från att byta ut mappikoner mot ngt annat än andra mappikoner.
Man blir VÄLDIGT förvirrad av att klicka på en bild av kakmonstret och så öppnar sig en mapp när man förväntar sig att ett program skall starta...

De ikoner som Marcus berättar om hade jag låtit programvara ta hand om istf att gå in manuellt och skifta... men jag kanske är onödigt försiktig...

1
Bevaka tråden