Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac inte kompatibel med Apple rofl

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har fått tag i en G3 med os 9.22 och försökte gå in på www.apple.com såg junk ut tvärhängde var tvungen att starta om hela datorn.
Installerade om datorn med os 9.1 orginalskiva som följde med från Apple samma resultat ???

Jag vet att det är internet explorer jag kör men det är ju apple som tillåtit den suck.

Jag har laddat ner icab och netscape samma problem.

Jag har inte lyckats formatera hård disken det var ju så lätt på imac bara att köra från cd men inte hör med g3 inte.

Jag vill gärna uppdatera operativ mm. vad ska jag göra ?

Kan jag köpa nytt från Apple vad klarar g3 ? hur ser jag befintligt minne etc.
Jag ringde Apple de vägrade hjälpa mig om jag inte betalade 400-500 kr för supporten först g3 är för gammal från 1999.

Du kan kontrollera mängden minne från Apple-menyn under "Om den här datorn". Där ska mängden inbyggt minne samt virtuellt minne visas, varav det inbyggda minnet är de minneskretsar som finns i datorn och som är det intressanta värdet.

Beroende på hur mycket minne det är i datorn skulle jag installera Mac OS X 10.3 eller 10.4. Om det är en beige G3 måste du använda ett verktyg som t ex XPostFacto för att installera Mac OS X senare än 10.2. Är det en blåvit G3 behöver du inte använda det. Lämpligt är att ha minst 256 MB minne, men mer är att föredra. Om du vill installera 10.3 är 128 MB ett minsta krav.

det är en blå vit hur mycket minne går att trycka in i den ? Och vilken typ ska det vara Apple svarar inte på frågor tyvärr.

Bra. En blå-vit PowerMac ska du kunna installera upp till 10.4 på utan större problem. Den kan du ha åtminstone 1024 MB minne i, vilket är betydligt mer än vad man som lägst behöver för Mac OS X. Specifikationer finns här: http://support.apple.com/specs/powermac/Power_Macintosh_G3_Blue-and-White.html

Om du har för lite minne och behöver mer kan du skriva ut den sidan och ta med till vilken datorbutik som helst så vet de vilket minne det är och vilka andra som kan användas. Den använder inga Mac-specifika minnen så det behöver inte vara från någon Mac-butik. Den använder PC100 SDRAM, men ofta kan man även använda PC133 som är lättare att hitta.

Tusen tack 10.4 är Tiger eller hur ?
Leopard är väl den senaste ?
Men Leopard klarar väl inte G3 ?
Vilken är den billigaste Mac som klarar Leopard ?

Ursprungligen av italienaren:

Tusen tack 10.4 är Tiger eller hur ?
Leopard är väl den senaste ?
Men Leopard klarar väl inte G3 ?
Vilken är den billigaste Mac som klarar Leopard ?

Ja, 10.4 är Tiger.
Ja, Leopard (10.5) är den senaste.
Nej, Leopard funkar inte på G3.
Minst 867 MHz G4 krävs för Leopard.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...
Minst 867 MHz G4 krävs för Leopard.

Det stämmer inte riktigt. Installeraren kommer att påpeka att datorn inte har stöd för Leopard, men det går att ta sig förbi det vilket man kan göra med blandat resultat. På en del Macar går det utmärkt även om datorn inte uppfyller kraven, och på en del går det inte alls. Blå-vit G3 verkar dock inte kunna köra Leopard enligt den här sidan:
http://lowendmac.com/osx/leopard/unsupported.html

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, 10.4 är Tiger.
Ja, Leopard (10.5) är den senaste.
Nej, Leopard funkar inte på G3.
Minst 867 MHz G4 krävs för Leopard.

Man kan hacka Leopard att köras på G3

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Man kan hacka Leopard att köras på G3

Sätt inte griller i huvet på stackarn Man ska ju kunna använda datorn i praktiken sen också. Tiger räcker gott. (Förresten: 10.4 Tiger är snabbare än 10.3 Panther som i sin tur är _mycket_ snabbare än 10.2 Jaguar. Ju mer minne desto bättre).

Tillbaka till ämnet: www.lowendmac.com är din vän vad gäller specifikationer och allmänna/specifika tips vad lite äldre datorer duger till. Din blådåre finns här: http://www.lowendmac.com/ppc/g3c.shtml

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-24 12:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Sätt inte griller i huvet på stackarn Man ska ju kunna använda datorn i praktiken sen också. Tiger räcker gott. (Förresten: 10.4 Tiger är snabbare än 10.3 Panther som i sin tur är _mycket_ snabbare än 10.2 Jaguar. Ju mer minne desto bättre).

Tillbaka till ämnet: www.lowendmac.com är din vän vad gäller specifikationer och allmänna/specifika tips vad lite äldre datorer duger till. Din blådåre finns här: http://www.lowendmac.com/ppc/g3c.shtml

Håller inte med dig mo att Tiger är snabbare än Panther. Framförallt inte på äldre maskiner. Tiger kräver mycket mer ram-minne än Panther. Även mer än Leopard. Så i ren prestandaomptimering skulle jag hoppa över Tiger, för det är en ful ankunge.

På äldre maskiner tycker jag man ska stanna med Panther.

Ursprungligen av Sidde:

Håller inte med dig mo att Tiger är snabbare än Panther. Framförallt inte på äldre maskiner. Tiger kräver mycket mer ram-minne än Panther. Även mer än Leopard. Så i ren prestandaomptimering skulle jag hoppa över Tiger, för det är en ful ankunge.

På äldre maskiner tycker jag man ska stanna med Panther.

Och jag håller inte med dig! Jag upplever Tiger snabbare än Panther på min PM G4 350 MHz/768 MB RAM. Däremot verkar Tiger känsligare för taskiga RAM-moduler, och det är troligen mina billiga PC133-stickor från anno dazumal som orsakat flera kernel panics.

I vilket fall som helst bör man inte ha mindre än 512 MB RAM, med Tiger helst 768 eller 1 GB (max i blådåren). Som en referens: Hade 256 MB och Panther i min iBook 1,2 GHz vid inköp = nästan oanvändbart. Gick knappt att köra ett program i taget. Fick snabbt bli en maxning till 1,25 GB.

har du någon aning om hur jag kan formatera hårdisken och kunna uppdatera med senaste mac fixarna etc det finns väl någon motsvarighet till windows update ?

Ursprungligen av italienaren:

har du någon aning om hur jag kan formatera hårdisken och kunna uppdatera med senaste mac fixarna etc det finns väl någon motsvarighet till windows update ?

Formaterar gör du väl enklast från bootskivan. Ja, det finns en uppdateringstjänst i OS 9. Vad den heter och var den ligger kommer jag inte ihåg, det var för länge sedan jag körde OS 9. Det kan du nog säkert hitta själv i systemet. Dock är inte OS 9 speciellt kul att köra när du kan ha 10.4.

Ursprungligen av italienaren:

har du någon aning om hur jag kan formatera hårdisken och kunna uppdatera med senaste mac fixarna etc det finns väl någon motsvarighet till windows update ?

Installationsskivorna för Mac OS och Mac OS X har verktygsprogrammet Skivverktyg som kan formatera hårddiskar. För Mac OS 8/9 finns det i mappen Verktygsprogram på installationsskivan och för Mac OS X finns det i någon av installerarens menyer.

När du sedan installerat Mac OS eller Mac OS X finns ett uppdateringsprogram som du når från Systeminställningar i Mac OS X (eller i inställningsmappen i Mac OS 9 om du kör det), i senare versioner av Mac OS X finns det även under Apple-menyn.

Någon som vet var jag kan få tag i en billig Tiger ?
Min G3 har 384 mb inbyggt minne och sen kanjag ju uppgradera till 1Gb.

Om jag får tag i en G4 var kan jag hitta en billig Leopard ?

Ursprungligen av italienaren:

Någon som vet var jag kan få tag i en billig Tiger ?
Min G3 har 384 mb inbyggt minne och sen kanjag ju uppgradera till 1Gb.

Om jag får tag i en G4 var kan jag hitta en billig Leopard ?

Hör med olika återförsäljare då de kan ha kvar osålda exemplar. Annars är du hänvisad till begagnatmarknaden, men var i så fall extra försiktig så att du inte blir lurad.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Man kan hacka Leopard att köras på G3

På en del G3:or ja, främst de med processoruppgraderingar. Däremot verkar det som om det inte går, eller åtminstone inte är särskilt enkelt, på blåvit G3.

låter dock väldigt spännande
jag gör detta mest för att testat innan jag börjar spara ihop till en "riktig" mac eventuellt mac book pro om jag lyckas få ihop 20 000, men sannolikt blir det något billigare. Det vore dock kul att se och prova hur Leopard är.
Steg ett är dock att få till en Mac som klarar apples hemsida.

Panther heter 10. vad ?
Jag hittar Leopard över allt men har jättesvårt att hitta 10.1 etc egentligen överhuvudtaget någon annan.
Jag har 9.1 på orginal skiva som jag fick med G3 kan jag uppgradera ?

Ursprungligen av italienaren:

Panther heter 10. vad ?

Panther var Mac OS X 10.3.0 upp till 10.3.9. Du kan installera vilken version som helst som börjar med 10.3 och köra den inbyggda programuppdateraren för att uppdatera till 10.3.9. Här finns lite mer förklaring kring de olika versionerna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X#Versions

Ursprungligen av italienaren:

Jag hittar Leopard över allt men har jättesvårt att hitta 10.1 etc egentligen överhuvudtaget någon annan.

10.1 kan vara kul att ha om man gillar att samla på gamla versioner, men få nya program har stöd för äldre versioner än 10.3 och i allt högre grad 10.4. Sedan dess har många förbättringar och optimeringar skett. Satsa på att hitta 10.3 eller 10.4, varav 10.4 gör att du kan köra i stort sett alla nuvarande program.

Ursprungligen av italienaren:

Jag har 9.1 på orginal skiva som jag fick med G3 kan jag uppgradera ?

Du kan inte uppgradera det befintliga operativsystemet då Mac OS 9 (och tidigare) var ett helt annat operativsystem än Mac OS X. De skiljer sig helt och hållet i grunden. Därför när du installerar Mac OS X kommer det att lägga sig parallellt med Mac OS 9 såvida du inte väljer att formatera hårddisken. Däremot kan du installera Mac OS X oavsett om du har Mac OS 9 installerat eller inte.

Vad som är användbart är som sagt en högst personlig åsikt. Som exempel kan jag nämna att min syster utan större problem kör Panther på en iMac G3 400 MHz med 192 MB minne. Hon synkar sin iPod, skriver i Word och kan utan problem läsa apple.com. Naturligtvis är datorn inte lika snabb som en nyare dator, men det är användbart. Samtidigt finns det de som tycker att Photoshop är långsamt på Mac Pro.

Det gick exempelvis inte att köra InDesign och Photoshop samtidigt utan att badbollen spann konstant, vilket jag kallar ganska oanvändbart. Ett par flikar med Aftonbladet lär också ganska snabbt döda en G3 med begränsat minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-25 18:50

Vänta, vänta. Det finns verkligen ingen anledning att köpa en äldre version än 10.4, om man ändå måste köpa en. 10.0-10.2 är helt uteslutet. 10.3 är godtagbart, men varför inte köra 10.4, där nästan allt nytt fortfarande fungerar?
Om prestandaskillnader finns, är de tillräckligt små för att kompatibilitetsfrågan ska väga över.

Mac OS 9 lades ner 2001 och den version av Internet Explorer som medföljde det systemet var föråldrad redan då. Inte så konstigt att den kraschar när du går in på toppmoderna sidor med AJAX och annat.

det fungerar lika dåligt med icab och netscape jag gissar at det är 9.22 och 9.1 som är problemet.
Jag har en G3 med 9.1 som sagt och begränsat med pengar speciellt som jag är ny i mac världen och gärna vill testa innan jag lägger ut mycket pengar, G3 fick jag gratis.
Om någon vet var jag kan hitta en 10.4 billigt så tipsa gärna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-26 03:21

Köp Tiger (MacOS X 10.4.x). Tiger är det sista systemet som stödjer din Mac. Macoteket säljer Tiger för 956 kr. Det finns några saker som du måste tänka på HDn får vara högst 120GB och vissa Blå/vita G3 kan endast ha en intern HD.

//Rob

måste jag ha 2 hd för att köra Tiger ?

Ursprungligen av italienaren:

måste jag ha 2 hd för att köra Tiger ?

Nej. Varför skulle det behövas?

Det kan t.o.m vara billigare för dig att köpa en begagnad G4 på 450MHz (som upplevs mycket snabbare än G3 på 450MHz) med inkluderat OSX, än att ge dig på att köpa mer minne och OSX.

Annars kan du sätta ut en köpesannons här på forumet, då kommer säkert få några svar ganska snabbt. Minnen kan du hitta på blocket.se för oftast en ganska bra slant. Din dator har 4st minnesplatser, öppna och kolla hur många som är lediga, du öppnar ju den med sido-spaken.

jag fick ett erbjudande om 10.4 men det var på dvd är det någon som vet om G3 har cd eller dvd läsare ?
Hur mycket ska jag betala för en G4 med 10.4 ?

Ursprungligen av italienaren:

...är det någon som vet om G3 har cd eller dvd läsare ?

Omöjligt för oss att säga. Vissa blåvita G3 hade CD som standard, vissa hade DVD. Någon modell hade CD, men DVD som tillval.

Kolla under Systeminformation.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-12-27 19:53

du har all systeminfo under äpple->systeminfo, har jag för mig att det ligger... länge sen det där OS 9 tiderna nu...

Bevaka tråden