Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka in Leopard skiva i Tiger MacBook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2007-12-23 18:20

Köpte mig en MacBook med Tiger installerat nu i somras. Bror min följde nyss med till den ljusa mac-sidan. Till sin MacBook fikc han givetvis med en installationsskiva med Leopard. Kan jag ta hans cd och skicka in i min dator och på så sätt uppgradera till Leopard? Några komplikationer?

Han har den vita värstingversionen (2.2 GHz) med dvd-brännare, jag har snikversionen från i somras (2.0 GHz) utan dvd-brännare.

Tänkte formatera allt och installera nytt om det spelar nån roll...

OBS. Frågan är rent hypotetisk, jag ska givetvis inte låta bli att betala Apple för min Leopard-licens...

Finns redan flera trådar med den här typen av frågor...

Svaret är:

Kan installera? Ja, det borde gå, så länge det är installationsskiva från samma datormodell. Kan även fungera med installationsskiva från andra modeller, men inte helt säkert.

Får installera? Nej!

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-12-23 19:04

Vi har ju bägge MacBook men hans har dvd-brännare och snabbare processor samt även annan layout på tangentbordet (ljud-upp/ned knapparna mfl på andra ställen). Hur yttrar sig felet om man försöker? På direkten eller får jag en buggig dator?

Ursprungligen av fselin:

Vi har ju bägge MacBook men hans har dvd-brännare och snabbare processor samt även annan layout på tangentbordet (ljud-upp/ned knapparna mfl på andra ställen). Hur yttrar sig felet om man försöker? På direkten eller får jag en buggig dator?

Om du vill prova, så prova! Det värsta som kan hända är att det inte går att installera.

Men det är piratkopiering, och det diskuteras inte på 99mac!

Och det finns ett enkelt botemedel för din nervositet angående vad som kan gå fel - gå ut och köp en Leopard till din dator. Det kostar bara 1200 kr.

Senast redigerat 2007-12-23 21:14
  • Medlem
  • 2007-12-23 19:12

Det är så uppenbart att du ska lägga in hans Leopard på din burk, så jag säger så här, innan dem låser tråden för dig! Det borde funka! Testa, vad kan hända? Det värsta som kan hända är att du behöver lägga in Tiger igen eller köpa en egen Leopard!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-23 19:35

Det finns en risk för att det inte skulle funka då de nya Macbooksen kommer med Santa Rosa. Leopard som kommer till de har kanske inte alla nödvändiga drivrutiner till äldre macbooks.

Ett tips, gör inte en så kallad uppgradering. Ta hellre backup på det du vill ha kvar och gör en ren installation. Många som har uppgraderat har fått problem med buggiga datorer som kraschar och lever ett eget liv.

Ursprungligen av Zawamura:

Ett tips, gör inte en så kallad uppgradering. Ta hellre backup på det du vill ha kvar och gör en ren installation. Många som har uppgraderat har fått problem med buggiga datorer som kraschar och lever ett eget liv.

Håller inte med, uppgradering fungerar i princip klockrent om man inte har en massa skräpprogram i sin mac.

vaddå håller inte med? det är väl ett faktum att många som har uppgraderat har haft problem?

De som har uppgraderat och fått problem har främst fått det på grund av att de installerat diverse hack som de sedan inte tagit bort före uppgraderingen, inte för att Leopard varit buggigt.

det program som orsakat problem heter Application Enhancer även känt som APE .. APA om jag får säga mitt ... har du tiger på datorn är chansen 89 % att du har APE installerat .. för allt som är heligt se till att du tar bort APE innan du uppgraderar till Leopard ..

i mappen : /System/Library/SystemConfiguration/
finner du programfilen : ApplicationEnhancer.bundle
den skall: BORT ..

läs detta från Apple först : http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306857

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-24 21:00

köpte mitt leopard nyss för 129 Dollars på applestore i West Farms mall, CT. Så kan man ju spara en liten slant

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-12-24 22:21

Provade iaf och det fungerade givetvis inte. Skivan märker att hårdvaran inte är den tänkta... Så det blir till att köpa nånstans ändå.

1
Bevaka tråden