Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TCP/IP över Firewire = mobil från Apple

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en berusad diskussion på en bar efter jobbet slog det mig varför Apple rullar ut TCP/IP över firewire och iSync i beta just nu.

Jag hoppas/tror att anledningen är att det vill ha en fungerande TCP/IP över firewire lösning när de släpper en Apple mobil med firewire anslutning.

Tänk er en mobil, med en 5 GB hårddisk, firewire anslutning (man laddar, synkar, kopplar upp sig till nätet och ställer in massa inställningar via firewire), ett Apple gränssnitt som man känner igen sig i. Dessutom kan man alltså styra alla inställningar och profiler i ett gränssnitt på macen.

Underliggande operativsystem kan vara Symbian. Den kan spela in mp3s, kanske ta bilder om den har en liten kamera, MMS, GPRS, GSM, bluetooth.

Tillverkare kan vara ett antal olika slavtillverkare som Samsung, Panasonic eller till och med Ericsson.

Jag tror Apple ställer ett krav om de ska ge sig in i en ny markad: deras produkt ska vara bäst. Så var det med iPoden.

Varför skulle den här produkten vara bäst?

Ingen mobil som finns nu har allt detta:

• 5-20 gb hårddisk
• Firewire anslutning, som man dessutom laddar batteriern via
• TCP/IP över firewire
• fruktansvärt snygg sync funktion med dator och webben (.mac)
• styr inställningar och profiler från det enkla gränssnittet i ens dator
• färgskärm
• kamera
• patenterat Apple gränssnitt
• osv

Det är ett öppet mål, bara för Apple att sparka in bollen!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 23:30

Bara ett problem, en mobil vill man ju ha så liten som möjligt eller? Det vill iaf jag. Och då funkar det inte med en intern HD, eller har jag fel? Eller iaf inte om den dessutom ska ha inbyggd kamera, det tar för stor plats helt enkelt. Visst klart det går inget är väl omöjligt, men nästa aspekt som iaf jag uppskattar på en mobiltelefon är ett lågt pris.

Sen att det skulle vara jätte trevligt med en liten multifunktionsmobiltelefon är ju en helt annan sak.

roligt att du nämner det - för jag snackade med en gammal kompis igår - jobbar sedan länge på nuvarande sonyericsson, på "tillräckligt hög nivå". och, ja jag vet, ni har hört det förr och det bekräftar ingenting...men...när jag påtalade för honom att "varför gör ni inte en telefon med apple" det hade sålt som smör i sol - inte minst alla lojala/hängivna appleanvändare...kommentar - "vänta, så får du se

det är helt klart att sonyericsson & apple utvecklar någonting tillsammans. dom har ju redan "släppt" grejer (mjukvara).

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-12-07 12:49

Vi får se i Januari vad som händer.
Visst lutar det åt en ny grej och förhoppningsvis släpper apple iPhone.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 12:55

Oj, vad jag skulle köpa den

Det måste ju komma en ny DLS-device på MWSF tycker man.. o en telefon skulle ju sitta fint.

Det var ju länge sedan IBM kom med sin microdrive på 1GB, kanske får vi snart se den i 5 el 10GB varianter.

[ 07 December 2002, 13:05: Meddelandet ändrat av: nicke30 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-07 14:10

Frågan är om det bara blir en telefon eller en telefon/handdator? Skulle sätta mina pengar på det sista.

Citat:

quote: Bara ett problem, en mobil vill man ju ha så liten som möjligt eller? Det vill iaf jag. Och då funkar det inte med en intern HD, eller har jag fel? Eller iaf inte om den dessutom ska ha inbyggd kamera, det tar för stor plats helt enkelt. Visst klart det går inget är väl omöjligt, men nästa aspekt som iaf jag uppskattar på en mobiltelefon är ett lågt pris.

Jag känner igen den här argumentationen från när iPoden lanserades. För stor, för dyr osv, men den är ju bäst!

Jag släpar omkring på min iPod överallt, jag kan lätt byta ut den mot en marginellt större smartphone från Apple.

Billiga mobiler har blivit en standardvara (commodity). Kleti och pleti kan tillverka en sådan och det är svårt att tjäna pengar på de billiga mobilerna. Bara Nokia kan göra det eftersom de har grym logistik och enorm produktion.

Så pengarna finns i de mest avancerade mobilerna. Jag tror också Apple inkluderar en riktigt vettig kamera i den också (2 megapixel). Det har ingen annan gjort heller, de nuvarande kamerorna är helt anpassade till att ta bilder som bara ska MMSas vidare. Det ger en naturlig uppgraderingsstig också. Öka upplösningen och öka hårddiskstorleken.

Läget är helt rätt för Apple:

• GSM/GPRS har slagit i USA nu. En modell kan säljas i hela världen.
• Ingen mobil har stor lagringskapacitet.
• Ingen mobil har firewire anslutning.
• Ingen mobil kan ta bilder med ordentlig upplösning eller längre film klipp.
• TCP/IP över firewire stöds både av Mac OS X och Windows.
• Telecombranschen är i trubbel med överkapacitet och tillverkningen kan outsourcas till riktigt bra priser.
• Symbian är moget och tillåter att man lägger eget gränssnitt ovanpå.

Helt enkelt, iPhone blir iPod II, med kamera och färgskärm (tänk Casio Exilim), samt GSM/GPRS och bluetooth.

Det finns tecken på att den kommer:

Beta släpp av iSync.
Beta släpp av TCP/IP över firewire.

Apple är måna om att allt ska funka när iPhone kommer!

[ 07 December 2002, 14:54: Meddelandet ändrat av: Force9 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-07 15:23

Jag kanske inte är rätt person egentligen att uttala min som storleken på telefoner. Jag bär själv omkring på en Nokia 3310, alltså ingen liten telefon i jämförelse till de verkligt små modellerna. Men förutom telefonen bär jag i princip alltid med mig min iPod och dessutom en digitalkamera. Så det skulle vara uppskattat men den kombinerad variant, till ett bra pris då. Hade det inte varit för att jag hade fått mina prylar till ett bra pris då hade jag lätt klarat mig utan mobiltelefon, iPod och digitalkamera. Men än en gång, det är trevliga grejer.

Hur mycket skulle en iPhone kosta? Om man börjar räkna på det, blir den inte direkt billig. Säg att det är 1GB microdrive, ca 2500kr, om man kombinerar den med en av dagens kameratelefoner, ca 5000 och det är ett bra pris. Då är vi redan uppe i 7500kr. Vill vi ha en 2Mpixel kamera, med bra (eller hyfsad iaf) optik, lägg på en tusenlapp. Apples programvara plus firewire och kanske ytterligare något nytt. Slutsumma 9000kr kanske mer, men hoppas på mindre.

Visst jag låter nog skeptisk, vilket jag på sätt och vis är. Inte till att det kommer att blir marknadens bästa telefon, för det är det ju inget snack om. Utan till om den kommer vara lönsam. Hade det inte suttit i pengarna hade jag aldrig tvekat om att alltid ha det senaste av allting, men så är ju inte fallet tyvärr. Och jag är rädd att allt för många sitter i samma sits som jag.

Visst blir den dyr, inget snack, iPod:en är ju också väldigt dyr för en mp3 spelare kan man tycka, men den säljer ändå.

Man ska komma ihåg att mobiler säljs oftast med ett abbonnemang vilket tar ner priset en del, speciellt i USA har jag märkt, så det hjälper.

Det Apple får poängtera är att du får en iPod, en 2 megapixel kamera och en mobil i en enhet och då är priset bättre än de tre separat. Dessutom peka på hur mervärdet i både din mac och i din iPhone ökar så markant med den.

...men men... nu måste jag ta mig ner på jorden igen, annars blir jag så besviken i början av januari.

Jag har svårt att se kombinationen Mobiltelefon och Hårddisk att gå ihop. Min iPod har efter ett års användning på sin höjd 5-6 timmars drifttid. Jag tror faktiskt att min iPod laddar ur sig helt när den är avstängd snabbare än min T68i laddar ur sig när den är på!

Jag skulle bli jätteglad om jag har fel, men det känns som om tekniken inte har kommit riktigt ända fram.

Eller så var det så att anledningen att Apple samarbetar med SonyEricsson är att dom vill komma åt Ericssons gamla bärbara Hotline-batteri

Man laddar nog den här "mobilen" precis på samma sätt som sin iPod. Via firewire - dessutom lär det ju bli firewire 2.0 i en sån här iPhone.

Gällande hårddisk kan det ju faktiskt vara någon form av minne istället, dom är ju rätt stora nuförtiden och är betydligt billgare och energisnålare än en hårddisk. Säg 64Mb skulle väl ändå räcka rätt bra i en mp3/kamera/mobil. ?

Gällande SE och Apple - då får vi väl kanske världens slöaste mobiltelefon OS X + t68.. hehe

Design: Apple se nu förfan till o göra en fliptelefon o ingen tramsig gigantisk 7650 el P800.

Modifiera någon av följande till en Apple stylad telefon;

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-07 19:47
Citat:

quote: I en berusad diskussion på en bar efter jobbet slog det mig varför Apple rullar ut TCP/IP över firewire och iSync i beta just nu.

Jag hoppas/tror att anledningen är att det vill ha en fungerande TCP/IP över firewire lösning när de släpper en Apple mobil med firewire anslutning.

Tänk er en mobil, med en 5 GB hårddisk, firewire anslutning (man laddar, synkar, kopplar upp sig till nätet och ställer in massa inställningar via firewire), ett Apple gränssnitt som man känner igen sig i. Dessutom kan man alltså styra alla inställningar och profiler i ett gränssnitt på macen.

Underliggande operativsystem kan vara Symbian. Den kan spela in mp3s, kanske ta bilder om den har en liten kamera, MMS, GPRS, GSM, bluetooth.

Tillverkare kan vara ett antal olika slavtillverkare som Samsung, Panasonic eller till och med Ericsson.

Jag tror Apple ställer ett krav om de ska ge sig in i en ny markad: deras produkt ska vara bäst. Så var det med iPoden.

Något i den stilen, ja. Men det blir ingen telefon tror jag. Det blir en ytterst liten, lätt och platt dator med teckenigenkänning och portar för kameror osv. OS:et kommer att vara Mac OS X Lite - och givetvis kommer Apple och Ericsson att tillverka datorerna själva. Fattas bara annat.

Citat:

quote: Något i den stilen, ja. Men det blir ingen telefon tror jag. Det blir en ytterst liten, lätt och platt dator med teckenigenkänning och portar för kameror osv. OS:et kommer att vara Mac OS X Lite - och givetvis kommer Apple och Ericsson att tillverka datorerna själva. Fattas bara annat.

Jag har undrat mycket över hur Apple skulle kunna göra ett OS X Light.
Vad ska de skära bort?
Kan de få ner ett OS på drygt en gigabyte till mindre än 100 mb?
Hur ska de prioritera?

Det verkar svårt, lättare att ta ett befintligt och anpassa det, som Symbian tex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-07 21:06

Förmodligen. Men de kunde börja med att skära bort Aqua, Carbon och Classic... Och serverfunktioner och annat som inte behövs.

[ 07 December 2002, 21:08: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ännu ett tecken på att Apple har en mobil på gång i denna cnet artikel. I korthet, Quicktime för mobiler, set-top-boxar, och andra enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 18:27

Mycket långsökt tycker jag att det skulle vara att främst lansera TCP/IP över FireWire för att ha det i en telefon. Vad är anledningen till att man behöver detta i en mobil??? iPod funkar bevisligen mycket bra utan TCP/IP-möjlighet.

Länk

Snart kommer det tydligen QuickTime i din DoCoMo-telefon. Apple + Telefon = Sant.

Citat:

quote: Mycket långsökt tycker jag att det skulle vara att främst lansera TCP/IP över FireWire för att ha det i en telefon. Vad är anledningen till att man behöver detta i en mobil??? iPod funkar bevisligen mycket bra utan TCP/IP-möjlighet.

Du har inte riktigt förstått.
Med TCP/IP över firewire till mobilen skulle man kunna ansluta sig till internet där mobilen fungerar som ett modem.

Jag vet att man kan det med bluetooth också, men om man har gjort det så vet man att det är lite struligt att sätta upp kopplingen och framförallt så går batteriet i mobilen åt rätt fort. Om man istället använde firewire skulle det räcka med att sticka in firewire sladden och mobilen skulle samtidigt laddas.

Största klagomålet folk har med internet via mobilen, förutom att det är slött, är att det är svårt att konfigurera, det skulle Apple kunna råda bot på.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2002-12-12 17:15
Citat:

quote:Du har inte riktigt förstått.
Med TCP/IP över firewire till mobilen skulle man kunna ansluta sig till internet där mobilen fungerar som ett modem.

Jag vet att man kan det med bluetooth också, men om man har gjort det så vet man att det är lite struligt att sätta upp kopplingen och framförallt så går batteriet i mobilen åt rätt fort. Om man istället använde firewire skulle det räcka med att sticka in firewire sladden och mobilen skulle samtidigt laddas.

Största klagomålet folk har med internet via mobilen, förutom att det är slött, är att det är svårt att konfigurera, det skulle Apple kunna råda bot på.

Det finns sedan länge USB-kablar för de flesta mobiltelfonerna på marknaden. Kostar inte mer än en 1000-lapp. Lätta att konfigurera är de också. Förstår inte vad FireWire skulle tillföra där?

Om någon skulle tillverka en telefon med FW-anslutning skulle den troligtvis ha den lite mindre 4-pinnarsanslutningen och därmed inte stödja laddning via FW...

IP över FireWire är nog snarare tänkt för kommande tekniker som kernel-klustrade Xserver. Där behövs nämligen den höga överföringskapaciteten i FW (om nu infon om att IP över FW skall vara snabbare än 1000baseT).

/P-M
som inte tycker att det varit krångligt att konfigurera sin mac att surfa över GSM. Varken med IR, Bluetooth eller USB-kabel

Citat:

quote: Det finns sedan länge USB-kablar för de flesta mobiltelfonerna på marknaden. Kostar inte mer än en 1000-lapp. Lätta att konfigurera är de också. Förstår inte vad FireWire skulle tillföra där?

Om någon skulle tillverka en telefon med FW-anslutning skulle den troligtvis ha den lite mindre 4-pinnarsanslutningen och därmed inte stödja laddning via FW...

Jag antar du menar en 100-lapp?

Det är inte lätt att konfigurera en internet-anslutning för en "vanlig" användare. De vet inte vad tcp/ip, dhcp, ppp, osv betyder och innebär. Jag har visat dem massor av gånger och det fastnar helt enkelt inte (jobbar på tekniken på Aftonbladet). Jag är övertygad om att Apple kan göra det bättre än det är nu.

Mobilen jag beskrev skulle ha en hårddisk på flera gigabyte och en sådan är väldigt jobbig med USB-anslutning, överföringstid i timmar, istället för sekunder.

Apple måste arbeta fram en efterföljare till iPod:en. I längden räcker det inte med att sätta i en större hårddisk om och om igen.

Apple kommer aldrig släppa en enhet med 4-pinnarsanslutningen, det vore så onödigt att inte utnyttja laddning över Firewire. Kontakten är faktiskt inte så stor, Neonodes nya mobil har en USB-anslutning i botten och USB-anslutningen är lika stor som Firewire-anslutning.

Citat:

quote: IP över FireWire är nog snarare tänkt för kommande tekniker som kernel-klustrade Xserver. Där behövs nämligen den höga överföringskapaciteten i FW (om nu infon om att IP över FW skall vara snabbare än 1000baseT).

Jag har inte läst någon info om att IP över FW skulle vara snabbare än 1000baseT, snarare tvärtom, dessutom är räckvidden på 5 meter för IP över FW utan förstärkare ganska tråkig.

Vad IP över FW är bra för är för i dagsläget är snabb fildelning mellan två maskiner utan att man behöver sätta ena datorn i target mode.

Jag tror mer på fiber mellan kernel-klustrade Xservrar, precis som det kommer vara mellan raidenheten Apple bör presentera mer ingående om några dagar och Xservern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-29 03:41

På WWDC (apples world wide developers conference) för några år sedan så talades det lite om trådlöst firewire, om detta ser dagens ljus så låter det mycket intressant med mobil med firewire! Tror dock inte att det skulle gå att ladda mobilen trådlöst...

Lika spännade som alltid så här några dagar före mac world expo!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Force9:
Ännu ett tecken på att Apple har en mobil på gång i denna cnet artikel. I korthet, Quicktime för mobiler, set-top-boxar, och andra enheter.

Ser ingenstans att Quicktime skall komma för mobila enheter?

Står bara att Quicktime ska stödja 3GPP som är en del av MPEG4 standarden och MPEG4. OCh att NTDOCOMO skall ha det i sina mobiler.

[ 29 December 2002, 11:34: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 11:58

Fan, det är ju rena skvallertantskaffekalaset (25 bokstäver!!) det här. Skärp er!

Nu kan jag exklusivt avslöja för er här på 99mac.com© vad Apple™ kommer att släppa snart.

* iDiot™ - En liten robot i Titan som man kan spöa efter behag. Den säger idiotiska saker hela tiden varav man bli mäkta störd och våldsam mot den lilla roboten. Och att Apple™ har köpt in patent från MS Windows gör den bara attraktivare.

Steve Jobs säger till oss -"Vi vet att många ser sina datorer, speciellt dom från Apple som vänner. Och ibland kan man bli arg på sina vänner och istället för att slå på sina vänner så har vi iDiot™ som ni kan slå på. Speciellt när den säger omotiverat "Du har gjort en förbjuden åtgärd"

* iQ™ - Luta dig tillbaka och surfa utan att röra en fena. iQ™ tar reda på vad du gillar automatiskt (områdena är sex, mp3or och sex). Genom AppleScript så tar denna nya iApp den döda Pushtekniken i ett återupplivnings grepp.

[ 29 December 2002, 12:31: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

1
Bevaka tråden