Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nöjd med nya MacBook? (nov -07)

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på väg att beställa en ny MacBook. Tvekar dock när jag läser alla inlägg om sämre kvalitet på tangentbord och skärm än tidigare revisioner. Tänkte således försöka kolla mina odds att få en felfri dator... Finns det någon som är helt 100 % nöjd med sin dator och inte upplever någon skillnad i kvalitet på skärm och tangentbord jämfört med tidigare varianter?

Jag har iofs inte haft nån mac tidigare men fick min macbook idag och den har inga fel som jag ser. Jag är mycket nöjd med den. Snabb och tyst jämfört med dom PC's jag använt tidigare

Bra tråd! Jag är i samma sits, och efter att ha returnerat en MacBook (revisionen innan nov 2007) p.g.a. skärmen undrar jag hur skärmen är på dessa nya modeller. Hur är betraktningsvinkeln och färgerna jämfört med den tidigare MacBooken?

Frågan har tagits upp på fler forum:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=4507298
http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...49&tstart=0

Jag röstade på "Nej, inga som helst". Jag har problemet med att tangentbordet "fryser" ibland, men det är ju en bugg i Leopard och inte något fel på macbooken.
Den jag har (2,2GHz, vita) låter liiite mer än de andra 2,0GHz jag har haft. Detta var tydligen helt normalt enligt Office som sålde den, då 2,2GHz blir lite varmare.

På det hela taget är jag oerhört nöjd med min Macbook! Skärmen är kalas, operativsystemet är grymt skönt, tangentbordet är världsklass, kvaliteten verkar skitbra.
Jag säger; KÖP!

  • Medlem
  • 2007-11-24 16:48

Det blev ett "Ja, annat". Är i stort sett helnöjd, förrutom på en punkt. Har inte hört om någon annan som har samma problem som jag. Om jag har hörlurar inkopplade surrar det på ett speciellt sätt i vänster lur. Med musiken liksom, märks mest när det är en låt som fadear ut och det inte är så mycket ös i låten. Sedan låter det även ibland som en light-variant av ett gammalt 56k-modem jättetyst i hörlurarna. Detta kan vara när som helst, även när jag har muteat allt ljud. Spelar ingen roll alls vilken volym det är inställt på i datorn, blir alltid lika starkt. Har uppmärksammat dessa i hörlurarna, men det är möjligt att de även inträffar i de inbyggda högtalarna. Använder dom så sällan, så jag vet inte. Någon som har liknande eller kan tänka fram en lösning? Problemet kvarstår efter uppdatering till 10.5.1.

I övrigt en kanonbra dator! Köp!

Ursprungligen av coste:

Sedan låter det även ibland som en light-variant av ett gammalt 56k-modem jättetyst i hörlurarna.

Läste någonstans att detta skall vara ett problem med Santa Rosa-plattformen och att en del MacBook Pro-ägare också haft detta fenomen. Är inte tvärsäker dock...

Hittade denna tråd om tangentbordsproblem, verkar drabba MBP också.
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1036890&start=0&tstart=0

Ursprungligen av elnorino:

Hittade denna tråd om tangentbordsproblem, verkar drabba MBP också.
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1036890&start=0&tstart=0

Apple verkar ha erkänt felet och jobbar på en lösning. Jag väntar åtminstone tills dess

Jag ser att tre personer har röstat på skärmproblem. sRa och tublenco, vad är det för problem ni upplever?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-26 21:55

Jag har inte haft några som helst problem med mitt tangentbord iaf. Jag har en ny Santa Rosa Macbook på 2,2Ghz. Mitt tangentbord har fungerat felfritt hela tiden jag använt datorn, vad jag kan minnas nu och inga tangenter som missas när jag skriver ?
Fungerar klockrent

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2007-11-27 13:31

Jag har haft två stycken nya macbooks. Den första datorn hade en död svart pixel och den andra en pixel som fastnat i grått. Den andra datorn hade också en trasig ac-adapter. Nån mer som haft problem med döda/fasta pixlar eller nått tips om hur jag blir av med den?

Ursprungligen av tobbe_:

Jag har haft två stycken nya macbooks. Den första datorn hade en död svart pixel och den andra en pixel som fastnat i grått. Den andra datorn hade också en trasig ac-adapter. Nån mer som haft problem med döda/fasta pixlar eller nått tips om hur jag blir av med den?

Jag har också en röd pixel som har "fastnat", har provat och köra olika program, som vissa påstår skall få liv i pixel. Har även provat att "massera"den lite, men inget verkar hjälpa.

Förhoppningsvis så vaknar den till liv av sig självt en vacker dag...

//Everlast

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-12-06 13:31
Ursprungligen av tobbe_:

Jag har haft två stycken nya macbooks. Den första datorn hade en död svart pixel och den andra en pixel som fastnat i grått. Den andra datorn hade också en trasig ac-adapter. Nån mer som haft problem med döda/fasta pixlar eller nått tips om hur jag blir av med den?

Min andra Macbook har/hade oxå 2-3 döda pixlar, inget jag tolererar om jag lägger 15 kkr på en ny dator. Vi får hoppas att den nya som förhoppningvis kommer nästa vecka är felfri, annars vet jag inte vad jag ska ta mig till!

Orkade inte vänta längre, beställde MB 2.0 med 120gb HDD och engelskt tangentbord. Vet inte hur det funkar, men har för mig att jag läst att specialkonfigurerade datorer byggs först efter beställning och då är ju sannolikheten större att problemen är åtgärdade än om den skickas färdigt från något lager. Men behåller min PB 12" just in case...

  • Medlem
  • 2007-11-29 13:35

lämnade min iBook den 15 nov då jag köpte den nya 2,2 MBook(en). Den fungerar perfa (som det ska vara) men efter två veckor sitter jag mer framför iBooken än den nya MBn. Varför? Ljudet! MBn låter som en diskmaskin/damsugare mot iBooken!

Jag vet inte om det händer er, men min MB varvar fläcktar och hårddisk extremt ofta.

min nya macbook (svarta versionen) har funkat felfritt och över mina högt ställda förväntningar. men alldeles nyss fick jag syn på en död pixel i övre vänstra delen. tog mig tre dagar att upptäcka den men nu sitter jag och stirrar på den hela tiden. menar ni att apple går med på att byta in den mot en död pixel?

Jag köpte min MacBook i januari 07 och har varit riktigt nöjd. Fram till nu. Senaste veckorna har skärmen börjat flimra vilket gör mig lite ledsen. Eftersom det inte är konstant utan endast då och då undrar jag om de skulle upptäcka det om den lämnades in på service.

Tänkte göra en follow up på min tråd så här ett par veckor senare. Jag avbeställde första MacBooken med engelskt tangentbord och 120 gb hdd väntade några dagar och beställde en standardutrustad 2.0 istället. Datorn kom i förrgår och jag är hittills över förväntan nöjd, jag hade nästan berett mig på att det skulle vara en massa problem... Skärmen känns riktigt bra enligt mina mått, betraktningsvinkeln är väl inte den bästa men den har fin skärpa och schyssta färger. Tangentbordet har vissa tendenser till den "seghet" som diskuterats men jag tycker det är helt okej även om det inte håller samma klass som min gamla PB G4 12". All in all - mycket nöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-19 19:09

Ni med döda pixlar - har Apple någon pixelgaranti som gör att man kan få en ny MB? Eller ångrar ni bara köpet och köper en ny?

Går det att köpa en ny macbook med tiger idag? känns som leopard är för buggigt, likt windows vista.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Går det att köpa en ny macbook med tiger idag? känns som leopard är för buggigt, likt windows vista.

Nej, inte en ny Macbook. Den nya MacBooken kan inte köra Tiger. Den är för ny helt enkelt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-23 17:10
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Nej, inte en ny Macbook. Den nya MacBooken kan inte köra Tiger. Den är för ny helt enkelt.

Attans.. Nästan så man är sugen på att köpa Tiger och nergradera från det här Leopard-skiten som Airporten dör stup i ett på

en liten uppdatering för den det intresserar: jag ringde apple support och berättade om min trasiga pixel (fastnat på röd). jag fick välja mellan att skicka tillbaka macbooken och få en ny, alternativt få ersättning (han kallade det typ "bevis om god vilja"). eftersom jag redan växt ihop med datorn orkade jag inte skicka iväg den, så jag fick ett trådlöst tangentbord och en trådlös mighty mouse hemskickad några dagar senare! nu sitter jag i soffan med macbooken kopplad till min lcd-tv och skriver på det underbara tangentbordet.

som en anekdot köpte jag en acer-laptop till syrran förra veckan. även där en trasig pixel som fastnat på rött. jag tog tillbaka den till onoff, noll förståelse och de visade mig dokument på pixel policy om minst fyra döda för att få den utbytt. jag berättade om macbooken och att det är konstigt att man får bättre service av apple via web/telefon än av onoff/acer i butik. men fick inte byta. "du kan ju hoppas att tre till går sönder inom garanti-perioden" sa han. kul inställning på en helt ny dator.

Jag har inte har några egentliga problem som har haft med hårdvaran att göra. Efter firmware-updaten så har allting funkat mycket bättre.

Men eftersom jag är extremt känslig för ljud så tycker jag fortfarande att fläktarna låter lite väl mycket. Ibland drömmer man sig tillbaka till portabla G4or och G3or och deras totala ljudlöshet.. någonting som är svårt att åstadkomma med en dubbelkärnig processor i ett kompakt chassi.

Någon mer än jag som ser fram emot 10.5.2?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-01-09 18:28

Min Enter-tangent fungerar inte som den ska. Den är sned och halvt nedtryckt i nedre delen och där tar den inte emot tryck. Retar mig fruktansvärt på detta eftersom det just är där mitt finger automatiskt landar. Vill ha ett nytt tangentbord på garantin men jag vill inte skicka iväg datorn. Någon som vet om man kan lämna in den för garantireparation hos en lokal Apple-verkstad trots att man beställt datorn på Apple Store?

jag köpte en macbook för två veckor sedan på media markt och upptäcker nu att den är av den gamla modellen, och jag blir förbannad. köper man en ny dator ska den väl ändå vara ny?
finns det något jag kan göra eller är loppet kört för mig?

golvplankan: du har väl öppet köp? frågan är bara om media markt är lika snälla som apple store med att man får ha använt datorn. på onoff tar de iallafall 995 spänn i "återställningsavgift".

Ursprungligen av emilsall:

golvplankan: du har väl öppet köp? frågan är bara om media markt är lika snälla som apple store med att man får ha använt datorn. på onoff tar de iallafall 995 spänn i "återställningsavgift".

förhoppningsvis är de det, speciellt eftersom jag jobbar där. personligen tycker jag att de borde ta tillbaka den, de är väl ändå "licensierade" av apple att sälja deras produkter, eller?

1
Bevaka tråden