Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel med handling

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-22 03:24

Hejsan,

Jag väljer att skapa en tråd eftersom jag är helt och hållet vilsen i spelvärlden.

Då jag är student, och för tillfället njuter av ledighet, tänkte jag att det kunde vara roligt att sjunka in i ett datorspel. Jag söker därför ett spel med handling, med mystik, med spänning. Något RPG kanske? Ett spel där jag kan uppleva en annan värld, och där den aspekten är mer viktig än att skjuta/fightas. Abstrakt beskrivning, ja, men vill lämna öppet för flera förslag

WoW vill jag inte spela bör jag kanske nämna. Någon som kommer på ett spel att rekommendera?

Tack på förhand!

The Sims!!

Handling, mystik, spänning och framförallt samhälls realism. Hahahaha

Förlåt jag var bara tvungen hehe. Jag har tyvärr inget bra svar på din fråga. Men utan att veta vad jag pratar om skulle jag ta en titt på Myth.

http://www.apple.com/games/articles/2001/12/myth3/

Om du förklarar varför du inte vill spela wow är det bra input till andra förslag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-22 14:18
Ursprungligen av akerstrom:

Om du förklarar varför du inte vill spela wow är det bra input till andra förslag.

Det är så enkelt att jag redan spelat WoW, och vill prova något nytt. Man kan väl annars säga att ett offline-WoW med spännande handling och mystik är det jag är ute efter.

Sitter och kollar upp Myst och Myth just nu. Ge gärna fler förslag om någon kommer på nåt!

Glömde nämna: Max Payne är ett spel jag verkligen njutit av. Just pga handlingen.

Det låter som om Myst är spelet du söker. Det har några år på nacken, men uppfyller annars dina krav.

En annan klassiker som jag verkligen rekommenderar är Heroes of Might and Magic (speciellt trean).

Jag har alltid gillat Call of Duty och Medal of Honor men handling hmmm det kanske inte är så mycket med den. Men bra spel är det!
Max Payne mmmmmmmmm!
Glöm inte Oni! Ett klart underskattat spel från Bunige.
Lär visserligen bara fungera i classic och vad hette det är FPS vikingaspelet?

Warcraft- & Starcraft-serien där har du grymt med handling!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

och vad hette det är FPS vikingaspelet?

Rune?

Citat:

Warcraft- & Starcraft-serien där har du grymt med handling!

Jupp.

Handling... Jag gillar Noone Lives Forever 2 och Icewind Dale något sånär iaf. Annars gillar många (inte jag, men många andra) Spiderweb Softwares spel: http://www.spiderwebsoftware.com/

Kanske vore det enklare om du kunde tala om vad det är för Mac du sitter med. Anledningen till att jag säger detta är att om du skulle sitta med en Mac på vilken du kan köra OS9 (inte Classic) så skulle jag kunna rekomendera Deus Ex eller Unreal. Dessa spel kan vara lite svåra att få tag på men de är betydligt mer värda pengarna än tex Quake4.

Neverwinter Nights

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-23 04:56

En helt vanlig C2D Macbook, 2gb minne.

Kollar på Eve Online just nu. Myst och NWN verkar intressanta! Frågan är bara om jag kan spela Myst V eller IV utan att spela de första spelen...

Ursprungligen av willhaven1980:

Neverwinter Nights

Håller helt med! Bra handling, och ett spel man verkligen sjunker in i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-23 05:18

Jag har försökt köra igenom alla Myst spelen. Men har i huvudsak mest spelat 1an och 3an som heter Exile.

Och Exile är faktiskt det enda jag har klarat utan hjälp av såkallades walkthru.

Och måste nog påstå att det är nog det bästa spelet jag spelat.

Har som sagt försökt ge mig på dem senare spelen men tycker dem är för svåra. När det gäller sånna "tänkarspel" så brukar jag anse att man ska inte behöva använda alla sina sinnen. Jag har inte ens klarat Myst 4 eller 5 med hjälp av walkthru då man i vissa lägen behövde hjälp av saker man har hört inne i spelet eller att man måste ha rätt timing eller vara "snabb". Och ett tänkarspel ska inte gå ut på det. Utan enbart byggas på det man ser och då det man kan läsa. Och just så är Myst 3 Exile.

Jag vet tyvärr inte om Myst 3 finns till OS X. På min version står där "Macintosh" men har inte fått igång i OS X.

Och sen med handlingen. Ja du förstår nog en del utan att ha spelat de andra. Men visst handlingen blir väll lite mer förståelig om man känner till de andra.

Ett tips är att försöka hitta nån affär som säljer DVD collection. Där du har Myst, Riven (2an), Myst 3: Exile, Myst 4: Revelation och Myst 5: End Of Ages i en kartong.

Jag har den och jag har för mig att den inte är så dyr, men minns tyvärr inte var jag hittade den.

http://www.tradera.com/_ø_º_MYST_THE_COLLECTION_PC_º_ø_NY-auktion-52192350

Ursprungligen av Kajan:

Jag vet tyvärr inte om Myst 3 finns till OS X. På min version står där "Macintosh" men har inte fått igång i OS X.

Myst III går att köra i OS X, men då bara om Classic också är installerat. Det körs inte i Classic-läget, men kräver ändå att Classic finns med av någon lustig anledning. Dock verkar det gå att komma runt det på något vis. Myst och Riven kan man nog glömma på en MacBook, tyvärr.

  • Medlem
  • 2007-12-23 08:39

Knights of the Old Republic ett av de bästa RPG som gjorts. Vet dock inte om det lirar på intel baserade Macar.

/U

Ursprungligen av Ulf H:

Knights of the Old Republic ett av de bästa RPG som gjorts. Vet dock inte om det lirar på intel baserade Macar.

Kan inte mer än instämma.
För mig funkade det felfritt att köra på en iMac 2,8 GHz med Leopard

fallout! rpg i en postnukleär värld. turbaserade strider (vilket jag gillar, men inte alla är så förtjusta i). Torr humor.

Knights of the Republic som nämndes ovan är också ett mycket bra RPG.

1
Bevaka tråden