Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibrera skärm på Macbook

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-11-16 10:14

Jag sitter och försöker kalibrera min macbook, med hjälp av Monaco Optiix XR.
Den vill att jag ska sälla in ljusstyrkan och kontrasten på max och på min, hur gör jag de?
Kan jag lita på min kalibrering efter detta. Tycker skärmen känns lite röd, men de kanske bereo på att jag inte gjort allt hel rätt.

Jag vill också ha en ny färgprofil på min sr macbook, tycker att färgerna är svaga och kontrasten lite för hög.

Är det någon som vet om man kan ladda ner några färdiga färgprofiler på nätet eller finns det någon här som har någon bra som ni vill dela med er av ?

//Everlast

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-22 11:36

Jag har en som är gjorde med EyeOne. Jag har den som vald profil, dock så hittar jag den inte i findern, den verkar ha gömt sig någonstans

Kom med tips på hur jag kan leta fram den så skickar jag gladeligen...

Alx

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-12-06 12:06

Profilerna brukar landa i: MacHD/Bibliotek/ColorSync/Profiles

Finns det någon annan här som har en bra färgprofil till nya sr macbooken ?

Jag har hittat ett par på nätet, men ingen som jag är nöjd med...

//Everlast

Hej,

Kör alla här med standard profilen (färg-LCD eller)??

Tycker att denna är helt värdelös, färgerna är suddiga och skärmen gulaktig i tonen...

//Everlast

När ni ändå pratar om skärmen på Macbooken, kan någon ge mig tips; hur ska jag torka skärmen så den ser fräsch ut?

Ursprungligen av everlast:

Finns det någon annan här som har en bra färgprofil till nya sr macbooken ? Jag har hittat ett par på nätet, men ingen som jag är nöjd med... //Everlast

Det är inte så konstigt. En färgprofil passar bara skärmen den är gjord på, alla skärmar är olika - även två av samma märke eller modell.

Jag måste säga att efter jag köpte min Syncmaster så tycker jag att min MacSkärm är helt dassig. Den ser rent ut sagt för jävlig ut, återger inte alls färgerna på ett bra sätt, och det ser bokstavligt talat ut som att det ligger ett dassig dim-filter över hela skärmen.

Kanske löser sig med en rejäl kalibrering?

(för att vara LITE positiv så kan jag säga att skärmarna på jobbet, som är av märket Dell, är ÄNNU värre, de fryser bilden direkt, som ligger kvar en stund efteråt för att sedan flagna ut.)

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag måste säga att efter jag köpte min Syncmaster så tycker jag att min MacSkärm är helt dassig. Den ser rent ut sagt för jävlig ut, återger inte alls färgerna på ett bra sätt, och det ser bokstavligt talat ut som att det ligger ett dassig dim-filter över hela skärmen.

Kanske löser sig med en rejäl kalibrering?

(för att vara LITE positiv så kan jag säga att skärmarna på jobbet, som är av märket Dell, är ÄNNU värre, de fryser bilden direkt, som ligger kvar en stund efteråt för att sedan flagna ut.)

Det är ju precis så här jag tycker också...skärmen ser helt blek ut.

Det måste ju finnas någon som har gjort en bra profil som går att använda.

//Everlast

Jag tycker att min macbookskärm är hur trevlig som helst, utan att ha kalibrerat
Men jag kanske inte är lika kräsen som er? Dessutom arbetar jag inte med grafisk produktion, så jag kanske inte känner av det lika mycket heller.

Jag har letat runt en sväng nu och hittat det här:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=386863

Och en profil här:
http://www.box.net/shared/hldk4hxa68

Är denna för macbook eller macbook pro ?

"Digital Media > Inside Lightroom > Blog > LED MacBook Gamut"
Sådär står det i menyn iallafall...

Och förresten så spelar det ju ingen som helst roll om det ser bra ut på din skärm när du använder den. Gör det inte det så är det bara att ta bort den igen.
Svårare än så är det inte.

Ursprungligen av RockyMontana:

Och förresten så spelar det ju ingen som helst roll om det ser bra ut på din skärm när du använder den. Gör det inte det så är det bara att ta bort den igen.
Svårare än så är det inte.

Hej,

Har provat alla dom olika profilerna nu, men mina färger är fortfarande lika bleka...
Skall ta med min MB till någon butik och jämföra med ngt annat ex, och se om de ser likadana ut.

För det verkar ju inte som om det hjälper att byta färg-profil. Antingen är det väll fel på skärmen, eller som det har skrivits om förut, fel på drivrutinerna till den nya grafiken...

//Everlast

Jag känner precis likadant.
Skärmen återger fortfarande helt värdelöst och har gjort sen jag fick den. Även om det är något "man kan leva med" så är det ju ändå jobbigt.
Speciellt när man jämför med en annan skärm som alltid står precis bredvid och det känns som att det är något som satt på en plastpåse på skärmen.

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag känner precis likadant.
Skärmen återger fortfarande helt värdelöst och har gjort sen jag fick den. Även om det är något "man kan leva med" så är det ju ändå jobbigt.
Speciellt när man jämför med en annan skärm som alltid står precis bredvid och det känns som att det är något som satt på en plastpåse på skärmen.

Har du provat att jämföra med ngn annan ny sr macbook ?

Undra om alla skärmar är lika dåliga ?

//Everlast

Har kollat runt lite på nätet nu , och det verkar ju som om det är många som har problem med skärmarna på den nya macbooken. Men en del verkar lösa problemet genom att göra en ny kalibrering.

Så det skulle ju vara väldigt bra om någon som är haj på det här med att kalibrera skärmar, kunde göra en riktigt bra färgprofil till macbooken, och sedan lägga upp den här på forumet.

För det måste ha med färgprofilen att göra, för en dator för 14.000:- skall inte ha en så här dålig skärm.

Skulle även vara kul att veta vilken färgprofil alla ni andra på detta förum har på era nya macbooks.

//Everlast

Nu har jag hittat en profil som jag tycker funkar väldigt bra på min macbook.

Den är egentligen till macbook pro med glossy skärm, men funkar lika bra på en vanlig macbook

Ändra även kontrasten 2 klick (i systeminställningar, hjälpmedel)

http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=87342&d=1192325967

//Everlast

Hittat en riktigt bra färg-profil till min sr macbook nu.
Skärmen fick verkligen nytt liv, med hjälp av denna...

http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=95032&d=1198258820

//Everlast

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-24 00:41

Jag har hittat min profil. Jag tror att det enklaste är om alla som vill ha dunkar iväg ett mail till lindquist.alex@gmail.com så kommer ett svar med profilen bifogad.

God Jul!

Ursprungligen av Alex Lindquist:

Jag har hittat min profil. Jag tror att det enklaste är om alla som vill ha dunkar iväg ett mail till lindquist.alex@gmail.com så kommer ett svar med profilen bifogad.

God Jul!

Varför lägger du inte ut färg-profilen här på sidan istället ?

//Everlast

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-30 22:48
Ursprungligen av everlast:

Varför lägger du inte ut färg-profilen här på sidan istället ?


//Everlast

För att jag inte haft tiden eller orken att komprimera. Men du har rätt, det är mycket smidigare, jag fixar imorgon.

1
Bevaka tråden